درآمدی بر چیستی شبهه درآمدی بر چیستی شبهه درآمدی بر چیستی شبهه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درآمدی بر چیستی شبهه درآمدی بر چیستی شبهه درآمدی بر چیستی شبهه درآمدی بر چیستی شبهه درآمدی بر چیستی شبهه

درآمدی بر چیستی شبهه

در دومین شماره این نشریه که ویژه پاییز و زمستان 1395 است، شش مقاله در موضوعات مرتبط با حج و زیارت و حرمین شریفین منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دومين شماره پژوهشنامه حج و زيارت منتشر شد. در اين شماره در مقاله حجت الاسلام سيدمهدي عليزاده موسوي با عنوان «درآمدي بر چيستي شبهه» آمده است:
شبهه در لغت در معاني مختلفي مانند شباهت و همانندي، و پيچيدگي و ابهام به كار رفته است؛ اما كاربرد اصطلاحي آن در فقه و كلام، متفاوت است.
شبهه در علم فقه به معناي شك به كار مي‌‏رود؛ در حالي كه در علم كلام، استدلالي اعتقادي است كه با اختلاط يا ايجاد مشابهت ميان حق و باطل يا صحيح و غلط، تشخيص حق را دشوار مي‏‌كند و خواسته يا ناخواسته، باورهاي اعتقادي يك مذهب را به چالش مي‏‌كشد. همچنين شبهه ويژگي‏‌هايي دارد؛ از قبيل استفاده از نظام استدلالي به ظاهر بسيط و ساده، پايان نيافتن با پاسخ منطقي، بهره‌برداري از شذوذات و نوادر، استناد به رفتار عوام، تأثيرگذاري بيشتر بر توده‌ها، رشد در محيط‌هاي غير پاسخ‌گو و قدرت گسترش و رشد سريع. اين ويژگي‌ها سبب شده است كه شبهه، از نگاه متكلمين، بسيار خطرناك باشد، تا آنجا كه برخي پاسخ‏‌گويي به شبهه را يكي از اهداف علم كلام دانسته‌‏اند.
اين نشريه علمي-تخصصي كه به صورت دوفصلنامه منتشر مي‌شود، از جمله نشريات پژوهشكده حج و زيارت است كه با مدير مسئولي حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي‌عسكر تهيه و منتشر مي‌شود.
براي مشاهده متن كامل مقاله اينجا را كليك نماييد.


| شناسه مطلب: 69676




تازه هاي نشر



نظرات کاربران