زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند

زائران اعزامی به مناسک حج، توصیه های پزشکی درباره گرمازدگی را جدی بگیرند

گرمای زیاد هوا در زمان برگزاری مناسک حج، این ضرورت را ایجاب می کند که تمامی زائران بویژه افراد مسن برای پیشگیری از ابتلا به گرمازدگی، دستورات ویژه اما ساده پزشکی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مدينه منوره، امسال با توجه به انجام فرائض حج در فصل گرما، احتمال گرمازدگي(Heat dissipation) در ميان زائران سرزمين وحي قابل پيش بيني است.
اجتماع بزرگ مسلمانان جهان در يك مكان جغرافيايي كوچك براي بجا آوردن فريضه حج، اهميت توجه به مسائل پزشكي را دوچندان مي كند و از همين رو، پيشگيري و مقابله با بيماري هاي شايع و همچنين گرمازدگي جزو مسائلي است كه به صورت ويژه و خاص در دستور كار مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر به عنوان متولي اين امر قرار دارد.
پوشيدن لباس مناسب با رنگ روشن و ترجيحا نخي، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقيم نور آفتاب در زمان اوج گرما، استفاده از چتر و كلاه در مواقعي كه منع شرعي ندارد و نوشيدن مايعات به مقدار كافي و استحمام روزانه ، از نكات ساده اما مهمي است كه زائران براي پيشگيري از گرمازدگي بايد به آن توجه داشته باشند.
معاون مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر ايران تاكيد مي كند كه امسال تمركز ويژه اين مركز بر پيشگيري از گرمازدگي است و ضرورت دارد زائران به توصيه ها و آموزش هاي ارائه شده دراين خصوص توجه كنند.
دكتر پيرحسين كوليوند در گفت و گو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج، مي گويد حضور حدود 2200 زائر كه بالاي 80 سال سن دارند، از نكاتي است كه موجب شده است مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر تدابير و توصيه هاي ويژه اي را درخصوص جلوگيري از گرمازدگي و رعايت مسايل بهداشتي از سوي زائران در نظر بگيرد.
به گفته وي، نكات آموزشي لازم پيش از اعزام زائران به سرزمين وحي ارائه شده و در طول اين سفر هم به صورت مستمر در اين زمينه اطلاع رساني انجام مي شود.
پيشگيري از بيماري‌هاي تنفسي و ويروسي نيز در كنار جلوگيري از گرمازدگي از ديگر مواردي است كه در برنامه هاي آموزشي مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر ايران قرار گرفته است.
بيماري‌‌هاي تنفسي و سرماخوردگي در كنار گرمازدگي بيشترين علل مراجعات پزشكي در ايام حج در فصل گرماست بنابراين ضروري است كه زائران با افزايش سطح آگاهي هاي خود و استفاده از آموزش هاي ارائه شده، از ابتلا به اين بيماري‌‌ها پيشگيري كنند.
بيماري‌هاي تنفسي و ويروسي هم با وجود شيوع در ايام حج، تنها با رعايت نكات ساده بهداشتي مانند شستن دست ها، تماس نداشتن دست با چشم و بيني، فاصله گرفتن از افراد مبتلا به سرماخوردگي، اجتناب از توقف بي مورد در تجمعات و فضاهاي بسته و داشتن خواب ، استراحت كافي و تغذيه مناسب قابل پيشگيري است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران