پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند
پس از سال‌ها فرهنگ‌سازی؛

زائران سوغات حج را قبل از تشرف خریدند

پس از سال‌های فرهنگ‌سازی شاهد تحولات مثبتی در خصوص خرید سوغات و اعزام زائران به حج بودیم به نحوی که بر اساس گزارش‌های مردمی بسیاری از حجاج به تهیه هدیه‌های سفر خود از ایران اقدام کرده‌اند.

پايگاه اطلاع رساني حج: پس از يك سال وقفه زائران ايراني مانند صد‌ها سال اخير باز هم عازم حرمين شريفين شدند تا در مناسك بين‌المللي حج كه نشان عظمت و قدرت جهان اسلام است شركت كنند. حضوري پرقدرت و نمادي از عظمت شيعيان در جهان اسلام؛ اما اين حضور با سال‌هاي قبل بسيار تفاوت دارد.
زائراني كه در حج سال جاري حضور دارند را مي‌توان جزو عاشق‌ترين و متدين‌ترين زائران حج سال‌ها و حتي دهه‌هاي اخير دانست چرا كه آنها با پشت سر گذاشتن تمام جريان‌سازي‌هاي صورت گرفته عليه حج، ناديده گرفتن مخالفت‌هاي اطرافيان و نزديكان خود و خبرهاي ضد و نقيضي كه مدام در خصوص حج منتشر مي‌شد و مي‌شود، براي حضور در حج ثبت‌نام كردند.
در سال‌هاي گذشته اگر چه هميشه جريان‌هاي مخالف مناسك ديني با نزديك شدن به موسم حج تلاش‌هايي براي منصرف كردن زائران از حضور در حج و يا بي‌فايده و حتي گناه خواندن حضور زائران در حج مطرح مي‌كرده و بر اساس نظر مرجعيت‌هاي خودخوانده و استدلال‌هاي شخصي از دين اعلام مي‌كردند ساير اعمال عبادي بهتر از رفتن به حج است، اما هرگز ميزان جبهه‌گيري‌ها عليه حج تا به اين حد زياد نبود. مسئله سقوط جرثقيل و فاجعه منا از حوادث بسيار غم‌باري بود كه همه مسلمانان جهان را عزادار كرد و البته بهانه‌اي شد براي عده‌اي تا زائران را از حج بترساند. اما ۸۵ هزار و ۵۰۰ زائر ايراني تصميم گرفتند علي‌رغم تمام اين جو سازي‌ها به حج مشرف شوند.
شايد همين خيل عظيم مخالفت‌ها و شايعات در خصوص حج بود كه مانع از ديده شدن و توجه به تغيير رفتار مثبت زائران حج نسبت به سال‌هاي گذشته شد.
از هشت مرداد ماه اعزام زائران ايراني حج تمتع سال جاري آغاز شده است اما آنچه در فرودگاه‌ها شاهد آن بوديم نظم بسيار قابل توجه زائران و خانواده‌هاي آنها براي حضور در فرودگاه بود. نكته جالب در فرودگاه امام خميني(ره) جايي كه ۳۵ هزار زائر ايراني از آنجا عازم حج تمتع مي‌شوند اين است كه برخلاف ده‌ها سال اخير به راستي زائران به صورت گروهي و با اتوبوس به فرودگاه آمده بودند نه با ماشين شخصي و ده‌ها بدرقه كننده.
سال‌ها بود كه مسئولان حج كشورمان از زائران مي‌خواستند به صورت گروهي و از مسجد و يا حسينيه محلشان مراسم بدرقه را انجام دهند و بدون بدرقه كننده راهي فرودگاه‌ها شوند، در سال جاري نيز مسئولان بعثه به ويژه حجت‌الاسلام قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت بر اين مسئله تأكيد كردند و خوشبختانه پس از سال‌هاي شاهد تحقق اين امر مهم بوديم. مسئله‌اي كه قدر مسلم نقش خانواده‌هاي حجاج را تحقق آن نمي‌توان ناديده گرفت.
خلوت بودن فرودگاه‌ها و حضور زائران بدون بدرقه كننده نه تنها بار ترافيكي منتهي به فرودگاه‌ها را كاهش مي‌دهد بلكه به نظم فرودگاه‌ها و تسريع در انجام امور مربوط به زائران نيز كمك مي‌كند.
مسئله مهم ديگري كه پس از سال‌هاي تلاش فرهنگي مسئولان مي‌توان گفت به ثمر نشسته است مسئله بازارگردي و خريد سوغات توسط حجاج از مكه و مدينه است. گزارش‌هاي مردمي از زائران حج امسال نشان مي‌دهد اكثر قريب به اتفاق اين افراد قبل از اعزام به حج هداياي مربوط به خانواده‌هاي خود را خريداري كرده‌اند و با خيال راحت به سرزمين وحي مشرف مي‌شوند و ديگر در آنجا نياز به بازارگردي در هواي بسيار گرم ندارند.
هنوز هم مردم ايران به خاطر دارند كه در دهه ۸۰ زائران حج تمتع هر كدام با ده‌ها ساك و چمدان به ايران باز مي‌گشتند و ميزان خريد سوغات حجاج به حدي بود كه مسئولان حج ايران هميشه مجبور مي‌شدند چند هواپيماي باربري را براي انتقال بار حجاج اجاره كنند. اما در سال‌هاي اخير نه تنها ديگر نيازي به اجاره كردن هواپيماي باربري نبوده بلكه حتي ظرفيت بخش بار هواپيماهاي حامل حجاج هم پر نمي‌شده است اين مسئله امسال نمود بسيار بيشتري داشته به حدي كه پيش‌بيني مي‌شود ميزان بار حجاج در سال جاري بسيار كمتر از حتي سال‌هاي گذشته باشد.
علي‌رغم تمام مسائل مثبت رخ داده در خصوص رفتار زائران حج، مباحثي وجود دارد كه خانواد‌ه‌هاي حجاج بايد به شدت به آنها توجه داشته باشند.
در حال حاضر بسياري از حجاج از تلفن‌هاي هوشمند استفاده مي‌كنند و توان استفاده از اينترنت و فضاي مجازي را دارند. همين مسئله امكان مطلع شدن از تمام مسائل حج را براي خانواده‌هاي حجاج در ايران فراهم مي‌كند اما اين خانواده‌ها بايد متوجه باشند كه هر مطلبي كه در فضاي مجازي منتشر مي‌شود حقيقت ندارد و هر كسي با هر نيتي مي‌توان مطلبي خلاف واقع را در خصوص حج منتشر كند پس بايد صرفاً اخبار مربوط به حج را از منابع رسمي دنبال كنند. نبايد با بيان اخباري كه از منابع ناموثق منتشر شده است آرامش حجاج را در عربستان بر هم بزنيم.
از سوي ديگر ارتباط لحظه به لحظه با زائران اين امكان را براي خانواده‌هاي آنها فراهم كرده كه در جريان برنامه‌هاي حجاج در مكه و مدينه باشند به همين دليل ممكن است يك خبر منتشر شده در ميان حجاج در مكه و مدينه توسط خانواد‌ه‌هاي آنها در فضاي مجازي منتشر و مسئله‌اي كه شايد موضوعي كوچك بوده به سرعت بزرگنمايي شود.
بر همين اساس خانواده‌ها بايد مراقب باشند هر مسئله‌اي كه توسط زائر آنها مطرح مي‌شود لزوماً ابعاد بزرگ يا همه‌گيري ندارد و براي حفظ آرامش خانواده‌هاي ساير زائران بهتر است بدون تفكر و بررسي جوانب مسائل هر مطلبي را در فضاي مجازي به اشتراك نگذاريم.
كمك به آرامش زائران در حج، يكي از اقداماتي است كه خانواده‌هاي آنها از ايران هم مي‌توانند انجام دهند. توجه دادن زائران به اينكه بايد مراقب خود باشند، مسائل بهداشتي را رعايت كنند، نداشتن توقع‌هاي بي‌جا در خصوص خريد سوغات كه موجب مي‌شود زائران به سمت بازارگردي در هواي بسيار گرم عربستان كشيده نشوند، توصيه كردن زائران به اينكه از فضاي معنوي زيارت مكه و مدينه بيشترين بهره را ببرند و ... از مسائلي است كه بيان آنها موجب آرامش زائران در حج خواهدشد.
مسئله مهم ديگري كه خانواده‌هاي حجاج بايد بدانند اين است كه ان‌شاء‌الله پس از انجام اعمال حج، حجاج از مهر ماه به كشور باز مي‌گردند و خانواد‌ه‌هاي آنها همچنان كه براي مراسم بدرقه بهترين عملكرد را داشته و از تجمع‌هاي چند ده‌نفره در فرودگاه خودداري كردند براي استقبال هم اگر همين روند را در پيش بگيرند بازگشت حجاج نيز با نظرم و آرامش انجام خواهد شد.
منبع: خبرگزاري قرآني ايكنا


| شناسه مطلب: 69768




حج 96



نظرات کاربران