حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود حاشیه های یک دیدار 

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود
حاشیه های یک دیدار

از غربت بقیع تا شاعری که فی البداهه در مظلومیت زهرای مرضیه شعر می سرود

حضور در جمع زایران ایرانی درمدینه منوره حس و حال خوشی دارد از یک سو خود را در وطن احساس می کنی و از اوضاع و احوال هموطنان خودت باخبر می شوی و از سوی دیگربا زایرانی خوش ذوق آشنا می شوی که لحظه لحظه این سفر را برایت ماندگار می کنند.

يكي نويسنده است و شاعر ؛‌ يكي معلم بازنشسته و ديگري مديريك دبيرستان با 400 دانش آموز . دانش آموزاني كه آينده ايران را رقم خواهند زد . برخي از روستاهاي دورافتاده به سرزمين وحي آمده اند. تقريبا از همه اقوام ايران در جمع زايران مشاهده مي كني . خلاصه در يك كلام ؛ سفيراني از همه استانها و اقوام و مذاهب كشور را در مدينه مي تواني در كاروان ها جستجو كني .
كاروان هاي زايران ايراني از استان هاي مختلف حال و هواي خاص خود را دارند . در جمع مشهدي هاي عزيز كه مي روي ؛ گويي به مشهدالرضا رفته اي و بي اختيار ياد سقاخانه و گنبد طلايي حضرت مي افتي . آذري ها با زبان شيرين شان و كردها و لرها نيز با غيرت و مردانگي شان نيز روايت ديگري است .
... خلاصه كلام آنچه موج مي زند ؛‌"‌اقتدار " ؛ "‌عزت "‌و "‌افتخار " ملتي بزرگ است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر كه اين روزها در مدينه منوره مشغول سرپرستي حجاج و نظارت بر روند انجام عمليات حج و حضور در جمع كاروان هاي زايران ايراني است ؛ يكي از برنامه هاي روزانه خود را بازديد هاي سرزده در جمع زايران قرار داده است .
اين ديدارها معمولا ظهرها پس از نماز انجام مي شود و امروز جمعه بيستم مرداد ماه ؛ اقاي قاضي عسكر به همراه آقاي حميد محمدي رييس سازمان حج و زيارت و جمعي از مسئولان بعثه و ستاد مدينه ميهمان كاروان هايي از استان چهارمحال و بختياري و خراسان رضوي و اصفهان بودند.
صداي صلوات كه در جمع زايران طنين انداز مي شود ؛ خبر از حضور نماينده ولي فقيه و سرپرست زايران كشورمان مي دهد كه با چهره اي باز و متبسم با يك يك زايران سلام و احوالپرسي مي كند.
اولين نفري كه با شعارهايش توجه همگان را به خود جلب كرده بود ؛ حجت الله صادقي ؛ جانباز 30 درصد بروجني از توابع استان چهارمحال و بختياري بود .
"‌صل علي محمد ياور رهبر آمد "‌شعار بود كه زايران بروجني در خيرمقدم و استقبال از نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج كشورمان سر دادند .
بازار صلوات بر رسول گرامي اسلام و نيز ثبت لحظه هاي اين حضور گرم و صميمانه با تلفن هاي هوشمند ؛‌ داغ داغ است . هريك از زايران هنگام ملاقات با نماينده ولي فقيه از حس و حال خود از اين سفر معنوي مي گويند . يكي از غربت بقيع ؛ ديگري از نورانيت روضه منوره و آن يكي از صفايي كه با خواندن زيارت جامعه كبيره در حرم كسب كرده .
"‌نصرالله همت يار" اهل شهر "‌نغمه "‌ از توابع بروجن سر حرف را با اقاي قاضي عسكر باز مي كند . نماينده ولي فقيه از او درباره دعاي كميل ديشب كه در همه هتل ها برگزار شده است ؛ مي پرسد و او فورا كتاب دعايش را در مي اورد و مي گويد ؛ "‌دعا عالي بود . دست شما و عوامل درد نكنه . همه لذت برديم و من همان جا في البداهه شعري در مظلوميت بقيع و چهار امام مدفون در آن سرودم."
همت يار بعد از كسب اجازه شروع به خواندن ابياتي از شعر مي كند كه روايت غمي است كه ميليونها شيعه در سينه دارند... حاجي نصرالله شعر خود را كه در پشت ديوار بقيع سروده ؛ اينگونه خواند كه : "‌ نموديم گريه ما از بهر زهرا كه باشد در بقيع تنهاي تنها " "‌ نه در آنجا بود روشن چراغي نه آبي؛ نه درختي و نه باغي" " چهارتن از امامان مطهر بدون گنبد و بي يار و ياور"
اقاي قاضي عسكر پس از شعر نسبتا طولاني اين شاعر خوش ذوق به او احسنت گفت و از او پرسيد آيا شعرهاي خود را جمع آوري هم نموده ايد كه در جواب گفت : من يك گوني سررسيد دارم كه درونش پر از شعر درباره مناسبت هاي مختلف است . وقت نكرده ام و البته پول هم ندارم كه به يك ديوان تبديلش كنم."
حركت نماينده ولي فقيه در جمع زايران به كندي انجام مي شود . هر زايري دوست دارد به اقاي قاضي عسكر به عنوان نماينده خدمتگزاران حج خداقوت و خسته نباشيد بگويد و دست كم يك عكس يادگاري با ايشان بگيرد.
"‌رحمت الله جوكار" زاير ديگري كه ظاهرا چند سفر عمره آمده ؛ درخصوص برخوردهاي كشور ميزبان مي گويد ،‌ ‌" ما رفتار تند و زننده اي نديده ايم . رعايت قوانين و مقررات ؛ موجب تسهيل امور مي شود و هر دو طرف بايد نسبت به يكديگر عطوفت و مهرباني داشته باشند."
"علي اكبر عزتي" زايري از شهرستان سبزوار درخواستي دارد و خود را به اقاي قاضي عسكر مي رساند و بي مقدمه مي گويد. "حاجاقا نميشه كاري كرد زايران زن در بقيع حاضر شوند . دل زن ها براي حضور در بقيع پر مي زند..."
هرچند براي كساني كه با فرهنگ كشور ميزبان آشنا هستند مي دانند كه سعودي ها حضور زنان را در قبرستان ها جايز نمي دانند ؛ اما درخواست اين زاير كشورمان حكايت از غمي بزرگ دارد كه سالهاست در عمق جان زنان كشورمان شعله ور است .
تقريبا برنامه بازديد نماينده ولي فقيه از كاروان زايران كشورمان رو به اتمام است كه يكي از زايران به نام " موسي رييسي "‌ اعزامي از مشهد مقدس ؛‌ خود را مقابل خودروي نماينده ولي فقيه مي رساند و از تلاش هاي دست اندركاران حج قدرداني مي كند.
او گفت كه حج امسال هم حج است و هم جهاد و قلبا از همه تلاش هاي دست اندركاران حج تشكر مي كنم . برخي كمبودها طبيعي است و لطمه اي به اصل كار كه همانا زيارت مسجدالنبي و مسجدالحرام با هدف پالايش روح و جان است ؛ نمي زند.
وي آخرين جمله را با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج در ميان گذاشت و گفت :‌ عده اي تلاش كردند ؛ ‌حج و حجاج را زير سئوال ببرند اما بحمدالله سخنان اقاي قاضي عسكر به ما قوت قلب داد و ما به مسئولان اعتماد كرديم و بحمدالله ضرر نكرده ايم.
دروغ بودن تبليغات مسموم در فضاي مجازي ؛ وجود شرايط عادي در مدينه ؛ تقدير و قدراني از خدمتگزاران حج ؛‌ تلاش براي برقراري دوباره سفرهاي عمره از ديگر محورهايي است كه از سوي زايران مطرح شد.
برخي از زايران از تاخير پروازها در ايران سخن گفتند و از اينكه اين تاخيرها باعث شده چند ساعتي از حضورشان در مدينه كاسته شود ؛ گلايه مند بودند كه نماينده ولي فقيه به آنها گفت كه همه تلاشها را براي به حداقل رساندن برخي كاستي ها بكار بسته ايم اما بحمدالله عمليات حج روان و مطلوب در حال انجام است .




نظرات کاربران