حج، محور انسجام و همدلی حج، محور انسجام و همدلی حج، محور انسجام و همدلی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج، محور انسجام و همدلی حج، محور انسجام و همدلی حج، محور انسجام و همدلی حج، محور انسجام و همدلی حج، محور انسجام و همدلی

حج، محور انسجام و همدلی

در حج امسال بخشی از مسلمانان از اقوام و ملل مختلف و با رنگ ها و نژادهای گوناگون، همایشی عظیم را طرح ریزی می کنند.

«حج، فرصتي كم نظير براي مسلمانان به منظور شناخت آراء و افكار يكديگر و بررسي مشكلات دنياي اسلام و تبادل نظر در اين خصوص است». بيانات فوق برگرفته از سخنان رهبرمعظم انقلاب اسلامي است كه در ديدار كارگزاران فرهنگي و اجرايي حج ايراد فرمودند.
در حج امسال بخشي از مسلمانان از اقوام و ملل مختلف و با رنگ ها و نژادهاي گوناگون، با شور و اشتياق به سوي مركز عرفان و عشق؛ مكه مكرمه حركت مي كنند و با كنار گذاشتن همه تفاوتها و اختلاف هاي ظاهري ، قومي و قبيله اي، همايشي عظيم را طرح ريزي مي كنند.
آنان از هر مذهبي كه باشند فارغ از رنگ و نسب و هرگونه برتري، يك صدا و يك دل در يك زمان و مكان به سوي معبود خود مي شتابند و نداي «اللهم لبيك» را سر مي دهند و حج، مركزي مي شود كه مسلمانان جهان پروانه وار به گرد نماد توحيد مي چرخند و از بركات آن، بهره ها مي برند؛ چنانكه قرآن مي فرمايد: «نخستين خانه اي كه براي مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد، همان است كه در سرزمين مكه است، كه پربركت، و مايه هدايت جهانيان است.
قرآن يكي از حكمت هاي وجوب حج را منافعي مي داند كه مسلمانان آن را مشاهده مي كنند: «ليشهدوا منافع لهم» به نظر مرحوم علامه طباطبايي(ره)، مهم ترين منافع مورد نظر در اين آيه، استحكام هر چه بيش تر پيوند برادري و همبستگي ميان مؤمنان و نشان دادن قدرت آنان در صورت حفظ اين يگانگي است؛ و براي تحقق چنين هدف والايي در ايام حج جدال و منازعه حرام شده است.
مقام معظم رهبري حج را مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان مي دانند و مي فرمايند: «حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است. اينكه خداوند متعال همه مسلمانان و هر كه از ايشان را كه بتواند، به نقطه اي خاص و در زماني خاص فرامي خواند و در اعمال و حركاتي كه مظهر هم زيستي و نظم و هماهنگي است، آنان را روزها و شب ها در كنار يكديگر مجتمع مي سازد، نخستين اثر نمايانش، تزريق احساس وحدت و جماعت در يكايك آنان و نشان دادن شكوه و شوكت اجتماع مسلمين به آنان و سيراب كردن ذهن هر يك از آنان از احساس عظمت است.»


| شناسه مطلب: 69935




وحدت حج انسجام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران