لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی  آرامش میان زائران محسوس است

لحظات حج خاطره ساز و تکرارنشدنی آرامش میان زائران محسوس است

موضوع مذاکرات برای ازسرگیری مناسک حج تمتع از ماه های پایانی سال گذشته که آغاز شد، کمتر کسی انتظار داشت که به سرانجام برسد اما پیگیری و پافشاری های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای وقفه نیفتادن در امر واجب حج و تلاش های رییس سازمان حج و زیارت در مذاکرات دو طرفه، سرانجام این مسیر را گشود.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، با وجود فضاسازي منفي درنهايت مذاكرات با محوريت عزت و امنيت زائران به سرانجام رسيد و اگرچه زمان اندكي فرصت براي مهيا كردن شرايط اعزام در اختيار بود اما خادمان ضيوف الرحمن از پاي ننشستند تا عمليات اجرايي و اعزام زائران ايراني در بهترين شرايط كليد بخورد.
جوسازي در فضاي مجازي اما ادامه داشت و عده اي نمي خواستند حج برگزار شود؛ با اين وجود در تصميم بسياري از زائران خللي ايجاد نشد و اكنون در سرزمين وحي مشغول راز و نياز با معبود خويش هستند.
در حاشيه يكي از برنامه هاي بعثه مقام معظم رهبري كه ويژه روحانيون كاروان ها در مكه مكرمه برگزار شد، فرصتي بود تا از برخي از روحانيون كاروان ها درباره شرايط كنوني زائران سوالاتي كنم و پاسخ آنها را در اين زمينه بشنوم.
محسن عباس آبادي روحاني كارواني از زائران استان سمنان گفت: امسال برعكس آنچه تصور داشتيم كه با زحمات و مشقاتي همراه باشد، شرايط مناسب است.
وي افزود: برخوردها با زائران ايراني در فرودگاه، طول مسيرها و داخل مكه مكرمه، مناسب و حتي بهتر از سنوات گذشته بوده و حتي بعضي زحمات سال هاي قبل را هم نداشته ايم.
او ادامه داد: با تبليغات منفي، ذهنياتي براي زائران ايجاد كرده بودند اما اكنون خود زائران اقرار مي كنند كه شرايط خارج از آن چيزي است كه تصورمي كردند و همه چيز براي انجام فرايض و اعمال حج تاكنون مطلوب بوده است. عباس آبادي با بيان اينكه اضطراب زائران رفع شده و خود را با شرايط كنوني به خوبي تطبيق داده اند، اظهاركرد: اقدمات از سوي ميزبان به گونه اي است كه تاكنون شاهد برخوردي نبوده ايم و البته رفتار زائران هم كه كاملا پيش از سفر توجيه شده اند، در اين زمينه بي تاثير نبوده است. محمد حسن ذاكري روحاني كاروان اعزامي از شهر مقدس قم گفت: شرايط بسيار متفاوت از آن جوسازي هاي منفي است كه پيش از سفر شاهد بوديم.
وي افزود: آرامش حاكم و وضعيت مناسبي كه از بدو ورود به فرودگاه جده و پس از آن با وارد شدن به مكه مكرمه شاهد هستيم، در روحيه زائران تاثير بسزايي داشته است.
او اظهاركرد: زائران قبل از آمدن به مكه مكرمه دغدغه هايي داشتند حتي اين مساله در ميان برخي خانواده ها نيز مشهود بود اما پس از ورود شرايط كاملا متفاوت شد.
ذاكري با تاكيد بر اينكه استرس زائران كاملا برطرف شده است، گفت: آرامش موجود بر روحيه آنها موثر بوده و اكنون فقط متمركز بر انجام اعمال هستند چون كاملا ذهنيت آنها از تبليغات سوء و شرايطي كه در فضاي مجازي ترسيم شده بود، پاك شده است.
وي، شرايط كنوني زائران را بسيار خوب و با نشاط توصيف كرد و گفت: زائراني كه سفر اولشان به سرزمين وحي است نگاهي معنوي نسبت به اين سفر دارند و مي دانند شايد شرايط براي حضور در مناسك حج تمتع ممكن است ديگر برايشان فراهم نشود بنابراين تلاش مي كنند كه از اين فرصت به بهترين شكل استفاده كنند.
ذاكري تصريح كرد:‌ زائران سال ها حضور در چنين فضايي را انتظار كشيده اند و در چهره تك تك آنها كاملا مشخص است كه لحظه لحظه اين سفر معنوي و خاطره ساز براي آنها اهميت دارد.
اسماعيل سلطاني روحاني كاروان اعزامي از آذرشهر در استان آذربايجان شرقي، گفت: تمام تبليغات منفي كه در ماه هاي گذشته و پيش از آغاز اعزام زائران به سرزمين وحي صورت گرفت، براي خارج كردن زائران ايراني از صحنه بزرگ اجتماع امت اسلامي بود.
وي تصريح كرد: برخي بدخواهان در خارج از مرزهاي ايران كه ريشه آنها كاملا مشخص است، اين جو منفي را در كشور ايجاد كردند تا عده اي انصراف بدهند و تبليغاتي را ترتيب دادند كه زائران به جاي هزينه براي حج در امور ديگري مانند انفاق و صدقات هزينه كنند در حالي كه حج امري واجب است.
او تصريح كرد: خوشبختانه اقدامات و تلاش هاي بعثه مقام معظم رهبري و تمهيداتي كه از سوي سازمان حج و زيارت انديشيده شد، شرايط را تغيير داد و اكنون كه 11 روز از حضور ما در سرزمين وحي مي گذرد، شاهد آرامشي حتي بيشتر از سال هاي گذشته هستيم.
سلطاني به اقدام برخي زائران در زمينه ايجاد آرامش درخانواده ها در داخل كشور اشاره كرد و گفت:‌ با وجود اينكه هنوز برخي سعي مي كنند جو را مسموم كنند، اما زائران با بهره گيري از عكس ها و فيلم هايي كه از خودشان در فضاي مجازي منتشر مي كنند؛ ابتكار عمل را در دست دارند و خانواده ها را از نگراني خارج مي كنند.
وي اضافه كرد: با وجود تبليغات منفي كه هنوز هم ادامه دارد اما آرامش كامل برقرار است و بخشي از زائران در حال حاضر اعمال عمره تمتع خود را انجام داده اند و منتظر فرارسيدن ايام تشريق هستند تا به فضل الهي عازم عرفات براي انجام اعمال حج تمتع شوند.
عليرضا ملاحسني روحاني كاروان اعزامي البرز گفت:‌ همه شرايط مورد نياز مهيا است و زائران(مدينه قبل) قبل از عزيمت به مكه مكرمه، به راحتي در مسجد النبي و بقيع به زيارت و نيايش پرداختند. وي با بيان اينكه رضايتمندي در وجود زائران احساس مي شود، ادامه داد:‌ برخي زائران در كاروان ما در تماس با هموطناني كه با توجه به شرايط خاص حج امسال به اين سفر مشرف نشدند، ابراز مي كنند كه با توجه به آرامش حاكم بر فضاي حج، متضرر شديد كه اين فرصت را از دست داديد.
او اضافه كرد:‌ فضايي كه قبل از اعزام زائران به سرزمين وحي حاكم شده بود، با شرايط كنوني قابل مقايسه نيست و به اين مساله همه زائران اذعان دارند.
عمليات حج آرام و بدون وفقه در حال انجام است و هر روز بر شمار زائران بيت الله الحرام در مكه مكرمه اضافه مي شود؛ زائران ايراني هم از پيوستن به اين خيل عظيم امت اسلامي مستثني نيستند و هر روز بر تعداد آنها افزوده مي شود. گروهي مستقيم از فرودگاه جده راهي مكه مكرمه مي شوند و گروهاي ديگري هم بعد از توقفي 6 روزه در مدينه منوره كنار بارگاه نوراني نبي مكرم اسلام(ص) به جمع ساير زائران مي پيوندند.
شمارش معكوس براي آغاز ايام حج تمتع آغاز شده و زائران براي به نمايش گذاشتن اتحاد و همبستگي امت اسلامي در اجتماعي بي نظير، لحظه شماري مي كنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران