بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا

بازدید سرپرست حجاج ایرانی ازعرفات ، مشعر و منا

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با حضور درعرفات ، مشعر و منا از روند آماده سازی چادرها و اماکن محل استقرار زائرین ایرانی در ایام تشریق بازدید کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در اين بازديد كه چند تن از مسئولان سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر را همراهي مي كردند نماينده ولي فقيه درچادربعثه مقام معظم رهبري و چند چادر محل استقرار زائران ايراني در سرزمين عرفات حضور يافت و با توضيحات آقاي غلامرضا رضايي مسئول دفتر نمايندگي سازمان حج وزيارت در عربستان از تسهيلات فراهم شده و نحوه ارائه خدمات حمل ونقل و تغذيه به حجاج كشورمان مطلع شد.
سرپرست حجاج ايراني همچنين به مشعر و منا رفت و از محل اسكان زائران ايراني دراين دو سرزمين بازديد كرد.
وي بر لزوم مديريت و هماهنگي هرچه بيشتر مديران و روحانيون كاروان ها با برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي اقامت زائران درعرفات ، انتقال و اقامت در مشعر و منا و رفتن به رمي جمرات در روزهاي دهم ، يازدهم و دوازدهم ذي الحجه تاكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در حاشيه اين بازديد در گفتگو با خبرنگاران شرايط فراهم شده در سرزمين عرفات را نسبت به سالهاي گذشته متفاوت و مطلوب توصيف كرد و گفت: عرفات اوج حج است و تسهيلاتي فراهم شده تا زائرربتواند از طريق عبادت بيشترين بهره را از حضور در اين سرزمين مقدس ببرد.
وي با اشاره به اينكه در سال هاي گذشته بارندگي و طوفان در اين سرزمين مشكلاتي را ايجاد مي كرد ، افزود: با طرح پياده شده اميدواريم شاهد اينگونه مشكلات نباشيم ، چادرهاي جديد نسوز و داراي ارتفاع بلند است و از ورد هواي گرم جلوگيري مي كند، كولر هاي گازي پر قدرت نصب شده در چادرها هم مي تواند فضاي مناسبي را ايجاد كند تا زائران در كنار هم دعاي عرفه را زمزمه و ازمراسم هايي كه برگزارمي شود بيشتر بهره برداري كنند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان طرح هاي درحال اجرا در عربستان از قبيل مونو ريل ، توسعه حرم و موارد مشابه ديگر تصريح كرد: اين گونه تحولات ايجاب مي كند كه براساس تجربيات گذشته عمل نكنيم و كارگزاران حج ازطريق آموزش با برنامه ها و طرح هاي جديد عربستان آشنا شوند تا در حوزه حج و ايام تشريق مديريت قوي تري را شاهد باشيم.
وي افزود: مكان مناسبي براي استقرار زائران ايراني در مشعر فراهم شده و در منا هم كولرهاي سلولزي در چادرهاي حجاج كشورمان نصب شده است تا زائر راحت تر باشد . همچنين براي ارائه خدمات درماني درمانگاه و كادر پزشكي پيش بيني شده وتعداد سرويس هاي بهداشتي نيز افزايش يافته است.
نماينده ولي فقيه از تلاش بي وقفه و جدي چند ماه اخير كارگزاران حج و دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در عربستان براي فراهم كردن تسهيلات و امكانات مناسب در ايام تشريق و كاهش هزينه ها در مقايسه با ساير كشورها تقدير كرد و گفت: با همكاري وزارت حج عربستان و موسسسه مطوفين اميدواريم حج بهتري را براي زائران رقم بزنيم و حجاج با سهولت بيشتري به وظايف عبادي خود عمل كنند.
وي خطاب به زائران ايراني گفت: روز عرفه و صحراي عرفات بهترين زمان ومكان براي عبادت است و در روايت داريم كه امام زمان (عج) در اين سرزمين در كنار حجاج حضور دارند و اين بهترين فرصت براي دعاست.
سرپرست حجاج ايراني در پاسخ به سوالي به زائران ايراني توصيه كرد تا با توجه به گرمي هوا كمتر از چادرهاي خود خارج شوند و از رفتن به بالاي جبل الرحمه پرهيز كنند .
وي با اشاره به اينكه بيش از دوهزار نفر از زائران ايراني بيش از 80 سال سن دارند و بايد بيشتر مراقبت شوند ، اظهار داشت: شدت گرماي هوا ممكن است موجب بروز برخي بيماري هاي نهفته در زائران شود لذا حجاج با توجه به خدمات فراهم شده تلاش كنند از لحظه لحظه حضور در سرزمين استفغار و دعا بهره ببرند.
وي تاكيد كرد: با وجودي كه خيلي ها تصور مي كردند امسال نمي توانند درحج حضور يابند ولي الان در مسجد الحرام و مسجد النبي بدون مشكل خاصي در حال عبادت و زيارتند و اميدواريم حضور زائران در عرفات ، مشعر و منا نيز به خوبي انجام شود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان اين بازديد با توجه به فضاي فراهم شده در عرفات ، مشعر و منا در برخي موارد توصيه هايي به مسئولان مربوطه ارائه نمود وگفت : زائر بايد در فضايي آرام ايام تشريق را بگذراند و كارگزاران حج نيز تلاش كنند كه از دغدغه هاي حجاج در اين ايام بويژه در روزعيد قربان كاسته شود.
گفتني است عمليات انتقال و اسكان 86 هزار 500 زائر ايراني از عصر روز هشتم ذي الحجه به سرزمين عرفات آغاز مي شود.




نظرات کاربران