بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت
بخش دوم/

امامت امام جواد زمینه‌ساز قبول جریان مبارک مهدویت

در اهمیت آشنایی با سیره ائمه علیهم‌السلام همین بس که ما آماده درک زمان حضور و ظهور امام زمانمان خواهیم شد.

ادامه از بخش نخست به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج از كربلاي معلي، حجت‌الاسلام سعيد اجلالي، مسئول فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا در ادامه مقاله‌اي درباره امام نهم مي‌نويسد: ولادت امام جواد عليه‌السلام در سال 195 هجري قمري در شهر مدينه بوده. در روز و ماه ولادت آنجناب بين مورخين اختلاف شده، عده‌اي آن را نيمه ماه رمضان و بعضي دهم ماه رجب ذكر كرده‌اند. بنابراين هنگام شهادت پدر بزرگوار خويش، حضرت حدود هشت سال داشتند كه اين امر باعث آماده شدن اذهان شيعيان براي قبول امامت و زعامت حضرت مهدي عجل‌الله تعالي فرجه شده. به عبارت ديگر امامت جوادالائمه عليه‌السلام آغازگر جريان مبارك مهدويت و انتظار منجي است كه در تمام اديان الهي بشارت داده شده است. امام جواد عليه‌السلام در برابر فرقه‌هايي كه در دوران آن حضرت وجود داشتند، شيعيان خود را آگاه ساخته و از انحراف از جاده حقيقت بر حذر مي‌داشتند. يكي از اين فرقه‌ها اهل حديث يا مجسمي مذهب بوده كه خدا را جسم مي‌پنداشتند. امام درباره آنان به شيعيان مي‌فرمود كه اجازه ندارند پشت هر كسي كه خدا را جسم مي‌داند نماز گزارده و به او زكات بپردازند. واقفيه يكي ديگر از فرقه‌هاي موجود انشعابي از شيعه در زمان امام جواد عليه‌السلام بود كه به صورت مشكلي در مقابل شيعيان مطرح شده بود. آنان كساني بودند كه پس از شهادت امام كاظم عليه‌السلام بر آن حضرت توقف كرده و امامت فرزندش علي بن موسي الرضا عليه‌السلام را نپذيرفتند. وقتي از امام درباره نمازخواندن پشت سر واقفي‌مذهبان سئوال مي‌شد، آن حضرت در جواب، شيعيان را از اين كار نهي مي‌فرمودند. زيديه نيز فرقه‌اي بود منشعب از شيعه، در روايتي از امام جواد عليه‌السلام آمده كه حضرتش فرمودند: «واقفيه و زيديه مصداق اين آيه از قرآن هستند كه «وجوهٌ يومَئِذٍ خاشعَة عامِلَةٌ ناصِبَة» يعني در روز قيامت يك عدّه كه اهل آتش هستند بر چهره‌هايشان در آن روز غبار ذلت و خواري نشسته همچون كساني نمودار است كه شدت سختي‌هاي وارده بر چهره‌هاي ايشان نمودار است. غُلات نيز مورد تنفر امامان عليهم‌السلام بودند. خطر اينان براي شيعيان بسيار جدي بود. اينان به نام امامان‌، رواياتي را به دروغ ساخته و بدين وسيله شيعيان را كه پيرو ائمه بودند به انحراف مي‌كشاندند. امام جواد عليه‌السلام درباره ابوالخطاب كه از سران غلات بود فرمودند: «لعنت خدا بر ابوالخطاب و اصحاب او و كساني كه درباره لعن بر او توقف كرده و يا ترديد كنند.»
اين بُعد از سيره زندگي پربركت نهمين امام شيعيان نيز شباهت به ايام ظهور وحضور حضرت بقيه‌الله دارد. انحرافات در جامعه اسلامي زمان ظهور به حدي است كه زمان بيان احكام الهي از سوي امام زمان عليه‌السلام مردم مدعي بيان دين جديد از سوي آن وجود مبارك مي‌شوند. بنابراين در اهميت آشنايي با سيره ائمه عليهم‌السلام همين بس كه ما آماده درك زمان حضور و ظهور امام زمانمان خواهيم شد. در اينجا مناسب ديدم به محضر نوراني امام جواد عليه‌السلام عرض كنم: اي سيد و مولاي ما، ما كوچك‌تر از آنيم كه در محضر تو زبان به سخن گفتن باز كنيم، اما آقاجان! شما خانواده كرم هستيد و گداي در خانه خود را دست خالي برنمي‌گردانيد. آقا جان! به قلب و روح و جان ما نظري كن و چشم دل ما را به عالم نور باز كن. آقاجان! اين چشمان آلوده به گناه ما و اين دل‌هاي غبارآلود به معاصي، از فيض ديدار امام خود محروم شده و اگر نظر شما نباشد هرگز از اين محروميت بيرون نخواهد آمد.
حجت‌الاسلام سعيد اجلالي پايان




مطالب مرتبط

نظرات کاربران