نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

یاوران حجاج، عاشقان عرصه خدمت در موسم حج هستند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: مردم ما عاشق خدمت هستند و تشکیل یاوران حجاج برای خدمت به ضیوف الرحمن در موسم حج، بر همین مبنا پایه گذاری شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مكه مكرمه، حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در دومين همايش ياوران حجاج در مكه مكرمه افزود: همه مي دانند كه براي حج امسال چه فضايي در كشور به وجود آوردند؛ به فريضه حج اهانت شد؛ حج را كم كم به صورت يك ضد ارزش در جامعه معرفي كردند و دنبال جلوگيري از آن و محروميت مردم از اين نعمت بزرگ بودند.
وي ادامه داد: بايد از مردم به خاطر اعتمادي كه داشتند قدرداني كنم كه چنين جمعيتي راهي حج شد و همه از نزديك ديدند كه فضاسازي ها خلاف واقع و دروغ بود و اينجا زمينه بهره برداري معنوي براي همه فراهم است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: همين قدر كه مي بينيم حاجيان در مدينه منوره و مكه مكرمه مشغول خواندن قرآن، نماز،دعا و انجام وظائي ديني و الهي خود هستند، بايد خدا را شكرگزار باشيم؛ بويژه به دليل اينكه اين فرصت براي افراد مسن فراهم شد چون معلوم نبود آنها بتوانند در آينده از اين فضاي نوراني استفاده كنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اظهاركرد:‌ اعتقاد داريم اگر همه عالم هم بسيج شوند، اراده خدا محقق خواهد شد و خدا امسال اراده كرده بود زائران ايراني در حج حضور داشته باشند و از اين فضاي نوراني و معنوي استفاده كنند.
سرپرست حجاج ايراني با بيان اينكه پيش بيني هاي لازم براي ايام پيش رو انجام و زمينه براي بهره برداري بيشتر فراهم شده است، گفت: در روزهاي آينده عرفات را پيش رو داريم كه تمهيدات و زيرساخت هاي لازم براي خدمت رساني به زائران فراهم شده است اما با توجه به تغيير شرايط چادرها و مناسب سازي هايي كه صورت گرفته است، ياوران حجاج بايد در زمينه مديريت شرايط در چادرها، به كاروان ها كمك كنند.
وي با بيان اينكه عرفات مقدمه اي براي انجام مراحل بعدي مناسك به شمار مي رود، گفت: بايد شرايط به گونه اي مهيا شود كه زائران با داشتن استراحت كافي، در آغاز ايام تشريق دچار خستگي نشوند و به اعمال خود در روز عرفه برسند.
نماينده ولي فقيه با تاكيد بر اينكه بايد تمام لحظات عرفات را غنيمت شمرد، گفت: از رسول اكرم(ص) نقل شده كه نزديك غروب عرفه، خدا به فرشتگان مي فرمايد«انْظُرُوا إِلَى عِبَادِي، جَاءُونِي شُعْثًا غُبْرًا... » نگاه كنيد به بندگان من كه با حالت ژوليده و غبار آلود به سمت من آمده اند، سپس مي فرمايد گواه باشيد كه من آنها را بخشيدم و مورد رحمت و مغفرت قرار دادم.
حجت الاسلام قاضي عسكر افزود: در روايتي ديگر نقل شده كسي كه روز عرفه از عرفات خارج مي شود، اگر فكر كند خدا او را نبخشيده است، سوء ظن به خدا دارد. اين نكته را هم بايد اضافه كرد كه امام زمان(عج) در موسم حج و در عرفات حتما حضور دارند، دعاي شما با دعاي ايشان عجين مي شود و پيش خدا مي رود و اين طور نيست كه خدا دعاي امام زمان(عج) را قبول كند و به دعاي ما دست رد بزند.
وي به گلوگاه هاي حساس بعد از عرفات اشاره كرد و گفت: ياوران حجاج در بخش بانوان بايد كمك كنند كه زائران در مسائل پيش رو و در بخش هاي مختلف اعمال از جمله هنگام وقوف اضطراري و هنگام انجام نيت ها و مسائلي از اين قبيل دچار استرس نشوند.
نماينده ولي فقيه با بيان اينكه ياوران حجاج بايد در اجراي طرح زمانبندي حركت به سمت منا هم با دقت كامل مديران كاروان ها و زائران را ياري كنند،‌ گفت: يكي از بهترين نقاط در مشعر براي استقرار آماده و تجهيز شده است؛ نبايد زائران قبل يا بلافاصله بعد از اذان صبح به سمت منا حركت كنند و در عزيمت به جمرات هم زائران و كاروان ها قطعا بايد مطابق برنامه زمانبندي كه ارائه مي شود، با استراحت كافي در ساعت تعيين شده حركت كنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر بر ضرورت رعايت برنامه زمانبندي حركت حجاج در روزهاي دهم تا 12 ذي الحجه تاكيد كرد و گفت: ايام پيش رو حساس ترين موقعيت حج به شمار مي رود بنابراين بايد به زائران توصيه شود كه مراقبت هاي لازم را داشته باشند تا پس از اين همه سال انتظار براي حضور در اين سرزمين نوراني، در آستانه انجام اعمال در ايام تشريق دچار مشكل نشوند.
رييس ستاد عمليات حج در مكه مكرمه هم در ادامه اين همايش گفت: جمهوري اسلامي ايران با توجه به شرايط ويژه كه سال گذشته با آن مواجه بوديم در دو عمره و يك حج حضور نيافتيم؛ در حالي كه در موسم حج كارهاي عمره و در زمان عمره، كارهاي حج مربوط به حج پيگيري مي شد.
نصرالله فرهمند افزود: بخشي از زيرساخت ها را به دليل حضور نداشتن در عمره و حج گذشته با توجه به حضور ساير كشوررها، از دست داده ايم؛ چندين سال همكاران و كارگزاران در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت زير ساخت هايي را براي حجاج فراهم كرده بودند كه بخش زيادي از آن را كشورهاي ديگر در نبود ما استفاده كردند.
وي ادامه داد: از طرفي امسال هم آخرين كشور جهان اسلام بوديم كه براي عملياتي شدن كار حجاج آمديم اما به لطف خدا اكنون با وجود تمام محدوديت ها، تنگناها و تاخيرها شرايط مناسب است.
رييس ستاد عمليات حج در مكه مكرمه اظهاركرد: امسال در مدينه 23 هتل داشتيم و اقامت زائر از 7 روز به 5 روز تقليل يافت فقط به دليل اينكه آنچه در 15 سال گذشته در اطراف حرم نبوي ساخته شده بود، براي طرح توسعه حرم تخريب شد و در حالي كه 120 هزار تخت در اين محدوده با تخريب هتل ها كاهش يافت هيچ تختي در دو سه سال گذشته در منطقه مركزي مدينه تاسيس و ايجاد نشد.
فرهمند با اشاره به اينكه زير ساخت ها مناسب نيست كه ما بتوانيم خدمات بهتري را ارائه كنيم، گفت: حتي در مكه مكرمه كه ما 94 هتل داريم، به دليل ورود با تاخير براي آغاز عمليات اجرايي، با پراكندگي هتل ها مواجه شديم؛ در مدينه با تغيير 7 روز به 5 روز اين مشكل را حل كرديم اما در مكه متاسفانه با توجه به پراكندگي هتل سازي باز هم با محدوديت مواجه بوديم.
وي با تشريح برنامه هاي زمانبندي و نحوه عمليات اجرايي در ايام تشريق، ابراز اميدواري كرد كه با تلاش ياوران حجاج بويژه در روزهاي حساس پيش رو، مهمترين ايام حج نيز پشت سر گذاشته شود و همه زائران به سلامت به ميهن اسلامي و آغوش خانواده هاي خود بازگردند.
دومين گردهمايي ياوران حجاج در مناسك حج تمتع سال 96، امروز با حضور بيش از 200 تن از ياوران حجاج مناطق 1 و 2 مكه مكرمه در محل بعثه مقام معظم رهبري در مكه مكرمه برگزار شد. نخستين گردهمايي ياوران حجاج مربوط به منطقه 3 بود و آخرين همايش پيش از آغاز ايام تشريق مربوط به ياوران حجاج مناطق 4 و 5 مكه مكرمه مي باشد.




نظرات کاربران