دوشنبه|29 آبان 1396|01 ربیع الاول 1439|20 November 2017
زمان انتشار: 1396/06/10 - 11:32 |

«ماه ذي حجه و حج قرآني»

آزمون الهي در روزه ماه رمضان و در خمس و زكات الهي و در حلال و حرام خلاصه نمي شود و بلكه در سفر حج نيز آزمون وجود دارد.
1) در ماه ذي حجه به بهانه «حج» بزرگترين اجتماع بين المللي در سرزمين وحي و بعثت رسول اعظم، يعني مكه معظمه، بين خداپرستان و دارندگان قبله واحد و قرآن واحد و حج واحد يعني مسلمانان برگزار مي شود كه در جهان يگانه است و از 55 كشور جهان اسلام و نقاط ديگر در آن جا حضور مي يابند «ليشهدوا منافع لهم و يذكروا اسم الله» تا عظمت اسلام و حضرت محمد صلي الله عليه و آله و قرآن و توحيد و خداپرستي را با چشم سر بنگرند و خداوند را ياد كنند.

2) بي شك اسلام دين جمع و جماعت و جمعيت و تجمع و جمعه است و انسان كه خود «مدني بالطبع» است و جاذبه جمعي دارد به سوي حج فراخوانده «و اذن في الناس بالحج» مي شود و نخستين تمرين زندگي ميليوني را با كمترين آسيب و آزار مشاهده مي نمايد و دستاوردهاي پر بركت را در اين سفر لمس مي كند «فجعل فيه الاجتماع من الشرق و الغرب و ليتعارفوا، وسائل الشيعه ج8» و معارفه و شناخت پديد «لتعارفوا» مي آيد، مسلمان شرقي با همه تفاوت ها «و قد خلقكم اطوارا» مسلمان غربي را مي بيند و احساس برادري و خانوادگي مي نمايد «انما المومنون اخوه» و به پرسش و پژوهش مي پردازد و از حال و هواي وي جويا مي شود و كمبودها و نقص ها و تفاوت ها را جويا مي گردد و چه بسا به رفع مشكل اقدام خواهد نمود.

هر گروهي كالاي تجاري خود را به آنجا مي رساند و در معرض داد و ستد قرار مي دهد و استعدادهاي خود را به نمايش «و لينزع كل قوم من التجارات من بلد الي بلد» مي گذارد و در ضمن انجام اعمال حج، آثار فكري و فرهنگي و سياسي و اجتماعي رسول خدا را مي شناسد و از انديشه هاي وي آگاه مي گردد و ياد مي كند و ديگر فراموش نخواهد كرد و حج مي شود «نمايشگاه و دانشگاه و پژوهشگاه تاريخ» و چه نمايشگاه زيبا از مسلمانان و تاريخ اسلام و تاريخ پيامبر اسلام و مي توان كنگره عظيمي از مسلمانان برگزار نمود، بدون مرز جغرافيايي و نژادي و حكومتي.

3) اعمال عمره تمتع از مسجد شجره و يا جحفه، به گونه اي آغاز مي شود كه هر مسلماني از هر جا آمده، از آنجا با ديگران يكسان است و با نداي «لبيك اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك ان الحمد و النعمه لك و الملك، لا شريك لك لبيك» همه به سوي مسجدالحرام روان مي شوند و اعمال عمره تمتع را در درون مسجد الحرام و صفا و مروه برگزار مي نمايند. اعمال حج را از سرزمين مكه با احرام و تلبيه آغاز و با رفتن به عرفات و مشعر و مني و طواف بعدي، ادامه مي دهند و همه يك برنامه را دنبال مي كنند و وحدت شعاري و عملي و جهتي فيزيكي دارند و هرگز جهت اختلاف در آنها ديده نمي شود.

4) در سفر «حج» حقيقت سخن امام صادق عليه السلام «لا يزال الدين قائما ما قامت الكعبه، وسائل الشيعه» كه دين توحيد و اسلام برپا و ماندگار است، مادامي كه خانه كعبه، سرپا مي باشد گويا كعبه، قطب و مدار و مغناطيس و دين ربا مي باشد و گلادستون يهودي، نخست وزير انگلستان گفته بود تا مادامي كه كعبه و قرآن در بين مسلمانان باشد، غلبه بر مسلمانان، امكان ندارد و پيشنهاد داده بود كعبه را ويران سازند و قرآن را بسوزانند. امام علي عليه السلام در وصيت خود فرموده بود «الله الله في بيت ربكم لا تخلوه ما بقيتم فانه ان ترك لم تناظروا، نهج البلاغه» خدا را، خدا را در مورد خانه پروردگارتان، هرگز آن را خالي نگذاريد كه در آن صورت امان خداوندي از شما برداشته مي شود «و الحج تقويه للدين و الحج تشييدا للدين» و به بركت آن مسلمانان همديگر را مي يابند و ارتباط برقرار مي نمايند و همدلي و همزباني خود را ابراز مي نمايند و از تنهايي و بي كسي خارج مي گردند.

5) در روايات اسلامي آمده كه «خانه خدا» را خالي و خلوت نگذاريد و نيز در روايات آمده كه «الصلوه بالبيت طواف» به جاي نماز در مسجدالحرام، طواف را برگزار نماييد تا مردم خانه خدا را خالي نبينند و نيز آمده، كه حج را تعطيل ننماييد و در صورت نرفتن داوطلبانه مردم به حج بر رهبر و پيشواي هر زمان فرض است كه با هزينه بيت المال مردم را روانه حج نمايد «لو عطل الناس الحج لوجب علي الامام ان يجبرهم علي الحج، ان يشاووا و ان ابوا لان هذا البيت انما وضع للحج، سفينه البحار ج2 ص54» كه بيت الله، براي انجام حج ساخته شده است.
6) مي توان گفت «حج» و «خانه كعبه» خود يك آزمايشگاه ويژه است، آن هم در طول تاريخ از زمان پيدايش خانه كعبه «ان اول بيت وضع للناس، للذي ببكه مباركا و هدي للعالمين» تا حال بنگريم كه مسجدالحرام و خانه كعبه از جهت جغرافيا در كجا قرار گرفته در سرزمين كوهستاني و بي آب و هواي ويژه «الا ترون ان الله سبحانه اختبر الاولين من لدن آدم الي الاخرين من هذا العالم باحجار لا تضر و لا تنفع و لا تبصر و لا تسمع، سفينه البحار» و با نصب نمودن سنگ ها كه ضرر و سودي ندارند و نمي بينند و نمي شنوند و بيت الحرام را كانون قيام قرار داده، مي آزمايد كه مطيع كيست و عاصي و نافرمان چه كسي مي باشد و اين آزمايش از زمان آدم ابوالبشر تا پايان وجود انسان ادامه مي يابد. بنابراين آزمون الهي در روز ماه رمضان و در خمس و زكات الهي و در حلال و حرام خلاصه نمي شود و بلكه در سفر حج نيز آزمون وجود دارد.

منبع : روزنامه مردم سالاري

برچسب ها:حج - كعبه


نظرات
    فــــرم ورود اطلاعات:
    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    پست الکترونيک:
    با استفاده از آدرس پست الکترونيک با ما در ارتباط باشيد
    نظرات:

    کد:

    لطفا چند لحظه صبر کنيد...
    نام شما:
    نام گیرنده:
    پست الکترونيک گیرنده:

    موضوع: