پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر

پرده برداری از ایوان مرمت شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام+تصاویر

در شب میلاد پر برکت امام موسی کاظم (ع) و با حضور مقامات ایرانی و عراقی از ایوان مرمت و بهسازی شده باب القریش در حرم امامین جوادین علیهم السلام پرده برداری شد

به گزارش پابگاه اطلاع رساني حج به نقل از روابط عمومي ستاد بازسازي عتبات عاليات، اين ايوان تاريخي كه به دست مهندسان، هنرمندان و استادكاران ايراني با طراحي جديد و مقرنس هاي مسي زيبا، باز طراحي و ساخته شده، با طلاي اهدايي توليت حرم مطهر امامين جوادين عليهم السلام، آبكاري شده است.
حسن پلارك رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات در مراسم پرده برداري از اين ايوان گفت: پس از بازسازي گنبد و گلدسته ها، مرمت ايوان باب المراد، سنگ كاري و كاشي كاري صحن ها، رواق ها و بازسازي مسجد صفويه و نيز ساخت درها، صندوفچه ها، روپوش مرقد و كتيبه هاي حرم مطهر امامين جوادين عليهم السلام امروز شراهد به ثمر نشستن خدمت ديگري از خادمان و محبان اهل بيت عليهم السلام در عتبات و در كاظمين هستيم.
وي اين طرح را همانند ساير پروژه هاي ستاد بازسازي عتبات حاصل وحدت و مودت دو ملت شيعه عراق و ايران دانست و گفت: بازسازي اين ايوان كه ميراث ارزشمندي از هنر و معماري ايراني و اسلامي مي باشد، از عيد غدير سال 1394 آغاز و پس از دوسال به اتمام رسيد.
وي درباره ويژگي هاي اين طرح گفت: ايوان تاريخي باب القريش به مساحت 120مترمربع با استفاده از 3هزارو500قطعه بازطراحي و بهسازي شده است كه پيش از اين هنرمندان ايراني در دوره قاجار آن را به روش مقرنس با نماي آئينه كاري تزئين كرده بودند.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: بنا به درخواست توليت حرم مطهر امامين جوادين عليهم السلام، اين ايوان تاريخي با مقرنس و قطعات مسي با پوشش طلا بازسازي و مرمت شده است.
وي ضمن تجليل از زحمات دست اندركاران اجراي اين طرح گفت: بي شك اجراي بيش از 150پروژه عمراني، صنعتي و هنري مختلف در اعتاب مقدسه و اجراي طرح هاي بزرگ توسعه حرم هاي مطهر ميسر نمي شد مگر با مدد اهل بيت و حمايت هاي بي دريغ مردم، مسئولان و علماي اعلا در عراق و ايران به ويژه مرجعيت عاليقدر حضرت آيت الله سيستاني و حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي كه هميشه با رهنمودها و دعاي خيرشان پشتيبان خادمان عتبات بوده اند.
وي در پايان از همكاري سيد علا موسوي رئيس ديوان وقف شيعي عراق، جمال الدباغ توليت حرم مطهر امامين جوادين عليهم السلام و دكتر مسجدي سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق تشكر كرد.
مشخصات فني پروژه ارتفاع ايوان تاريخي باب القريش در حدود 9متر و دهنه ورودي آن حدود4.8متر است.
بررسي‌هاي دقيق‌ كارشناسي نشان مي‌دهد كه قدمت كاشي‌كاري‌هاي ايوان به حدود سال 1332هجري قمري و دوره قاجار برمي‌گردد.در برخي از كاشي‌كاري‌هاي ساير نقاط صحن مطهر نيز نام ناصرالدين شاه به وضوح قابل مشاهده است كه مويد قدمت تاريخي اين سازه و نقش استادكاران و هنرمند ايراني در ساخت آن است.
كار باز طراحي ايوان توسط مهندس احمد احمدي فاخر و زير نظر مهندس محمد كريمي معاون صنعتي و هنري ستاد بازسازي عتبات عاليات صورت مي‌گيرد.براساس طراحي جديد، مقرنس‌هاي آئينه‌كاري گذشته جاي خود را به طرح‌هاي جديدي از مقرنس‌هاي مسي كه با طلا آبكاري شده است، مي‌دهد.
استادكاران و هنرمندان ايراني براي ساخت اين مقرنس زيبا از روش قالب معكوس گچي كه توسط استاد حسين شيخي ساخته شده است، استفاده مي‌كنند.كار ساخت و مونتاژ قطعات مقرنس‌ مسي كه بر روي قالب گچي ساخته شده، توسط استادكاراني چون استاد پاكدل، عماديان و نباتي در مشهد مقدس صورت گرفته است.
پس از اتمام مراحل ساخت در ايران، قطعات مسي به كاظمين منتقل و توسط تيم آب‌كاري به مديريت دكتر حسيني با لايه نازكي از طلا به ضخامت حدود 12 ميكرون پوشش داده مي‌شود و توسط استاد شيخي و قدرت الله جهانديده نصب مي‌شود.هزينه طلاي اين پروژه را توليت حرم مطهر امامين جوادين عليهم السلام تامين كرده است.
در قسمت پائين‌مقرنس‌ها، كتيبه قرآني زيبايي طراحي و اجرا شده است.در اين كتيبه آيه 23سوره شوري مشهور به آيه مودت اهل بيت و اجر رسالت به خط استاد مقدم قرارداد.
اين آيه شريفه، توسط دستگاه‌هاي دقيق CNC بر روي ورقه‌هاي مسي تراشيده و با حاشيه زيباي اسليمي آراسته شده كه پس از ميناكاري توسط استاد حيدري، با طلا آبكاري شده است.
در زير كتيبه قرآني و در قسمت بالاي در ورودي مطلا نيز كتيبه حديث طراحي و اجرا شده است.در اين كتيبه، حديث مشهور سفينه نجات اهل بيت از رسول اكرم(ص) به خط استاد مقدم با حاشيه‌هاي زيباي اسليمي قلمزني شده است كه نيم ترنج‌هاي اسليمي در بالاي نوشته حديث، زيبايي كتيبه را دو چندان كرده است.
در طرفين چارچوب در ورودي ايوان نيز از نقوش اسليمي و خطائي كه در برگيرنده اسامي 14معصوم مي‌باشد به شكل شجره معصومين استفاده شده است.
كار قلمزني اين نقوش توسط گروهي زير نظر استاد سيدمصطفي احمدي در اصفهان صورت گرفته است.خطاطي اسامي معصويمن(ع) نيز توسط استاد خوانساري درون ترنج‌هاي داخل اسليمي صورت گرفته و توسط استاد حيدري ميناكاري و توسط گروه دكتر حسيني، با طلا آبكاري شده است.
افزون بر اين، در ايوان باب القريش، دو قاب گره چيني نيز طراحي و اجرا شده است.
كار ساخت قطعات گره نيز توسط گروه استاد خزعلي صورت گرفته است.هر قاب شامل 39 شمسه و در مجموع 78شمسه مي‌بياشد كه اسمائ الحسني به خط استاد خوانساري نقش بسته است.
در مجموع حدود 3هزارو500قطعه در كل ايوان باب القريش توسط حدود 30استادكار و هنرمند ايراني از نقاط مختلف كشور به زيباترين شكل ساخته و نصب شده است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران