همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد

همایش روحانیون کاروان های حج 96 در مدینه منوره برگزار شد

همایش روحانیون کاروان های حج96 با حضور نماینده سرپرست حجاج ایرانی در مدینه منوره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مدينه منوره، حجت الاسلام والمسلمين احمد عابدي روز دوشنبه با قدرداني از زحمات روحانيون كاروان ها، ‌گفت: سلامت و صحت حج زائرن ما مرهون زحمات روحانيون است.
وي افزود: حج عبادتي است كه احكام و مسائل فقهي زيادي دارد و علاوه بر آن عبادتي است كه معمولا زوار ما يك بار انجام مي دهند و مانند نماز روزه نيست كه مكرر انجام شود و با احكام آن آشنا باشند.
وي به دو جنبه اخلاقي و اعتقادي اين سفر اشاره كرد و گفت: از جنبه اخلاقي با توجه به اينكه اينجا تلاقي فرهنگ هاي مختلف است و هركدام از زائران با مسلمانان،‌ مذاهب و انديشه هاي متفاوتت كشورهاي ديگر مواجه مي شوند و بايد با آنها همكاري داشته باشند و از جنبه اعتقادي هم مراقبت از اين مساله كه زوار ما نسبت به اعتقادات خودشان سست نشوند و بلكه قوي تر و دقيق تر شوند.
نماينده سرپرست حجاج ايراني دو ويژگي توجه به نشر علم و تمركز بر مساله عقل را از ويژگي هاي بارز امام موسي كاظم(ع) برشمرد و با تاكيد بر توجه روحانيون به اين مسائل،‌ گفت: امام مدت زيادي در زندان بود اما شايد كمتر روي اين مطلب تاكيد شده كه امام در زندان كارهاي علمي فراواني انجام دادند و چند كتاب نوشتند.
حجت الاسلام والمسلمين عابدي تاكيد كرد: ما هم كه كار هدايت كاروان هاي حج را بر عهده داريم بايد با كتاب آشنا باشيم و حداقل بدانيم در اين محيط چه تفكراتي نشر پيدا مي كند كه بتوانيم علاج آنها را به مخاطب خود ارائه كنيم.
وي ادامه داد: نكته دوم در مورد امام هفتم، عقل گرايي در احاديث امام هفتم زياد است دليلش هم اين است كه زمان امام هفتم فلسفه از زبان يوناني به عربي ترجمه مي شد و زماني بود كه افكار و انديشه هاي مختلف در جامعه اسلامي رشد مي كرد و در اين شرايط بود كه امام اين احاديث را فرمودند.
وي با بيان اينكه امام غير از جنبه هاي ديني اعتقادي و مذهبي مردم به جنبه هاي تمدني مردم هم خيلي اهميت مي دادند، اظهاركرد: ما هم غير اخلاق دين و اعتقادات كه وظيفه اصلي است بايد كارهاي تمدني خدماتي پيشرفت زندگي مردم را هم گوشزد و تاكيد كنيم. مدير امور روحانيون بعثه مقام معظم رهبري هم در ادامه اين همايش،‌ با بيان اينكه نقش روحانيون كاروان ها در اعتلاي معنوي زائران نقشي موثر و بي بديل است، گفت: مهمترين اهداف كارگزاران فرهنگي ما نخست انجام صحيح مناسك حج است، دوم ايجاد تغيير و تحول روحي اخلاقي و رفتاري حجاج و تعميق باورهاي ديني زائران، سوم ارتقاي سطح آگاهي حجاج در زمينه هاي ديني متناسب با اهداف حج و چهارم، آشناسازي حجاج با روح و باطن حج و ويژگي هاي حج ابراهيمي است.
حجت الاسلام علي پروانه افزود: آنچه مسلم است كارگزار فرهنگي ما علاوه بر آشنايي با مجموعه اي از دانش ها و معارف،‌ به تعدادي مهارت هم به عنوان ابزار انتقال پيام بايد مجهز باشد.
وي، آشنايي با ويژگي هاي روانشناختي حجاج، مهارت هاي ارتباطي و فنون جذب مخاطب، مهارت هاي آموزشي، ‌متقاعدسازي و اطلاع رساني، مهارت هاي آرام سازي و كاهش اضطراب و مهارت تغيير و تثبيت رفتار زائران را از جمله مهارت هايي برشمرد كا روحانيون بايد به آن اشراف داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمين مظاهري از اعضاي شوراي استفتاء بعثه مقام معظم رهبري هم در پايان اين مراسم با طرح چند نكته مهم فقهي در زمينه حج به سوالات روحانيون كاروان ها در زمينه مسائل حج پاسخ گفت.




نظرات کاربران