خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو

خادمان پشت صحنه عملیات حج؛ تامین مایحتاج زائران با 6 نیرو


عملیات حج، آرام آرم به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و فارغ از فراز و نشیب های بی شماری که در مقاطع مختلف شاهد آن بودیم، چه بسیار ناگفته هایی که شاید خیلی از زائران حتی از آن مطلع نمی شوند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مدينه منوره، تامين تداركات و پشتيباني 86 هزار نفر در خارج از كشور نيازمند برنامه ريزي دقيق و كاري طاقت فرسا است.
بخش هاي مختلفي در دو شهر مكه مكرمه و مدينه منوره، شبانه روز در تلاش بودند تا آرامش زائران حفظ شود و بدون دغدغه به انجام اعمال معنوي خود بپردازند.
تيم هاي پزشكي، حمل و نقل، تداركات و پشتيباني، راهنمايان حجاج و بسياري گروه هاي ديگر،‌ بدون هيچ چشم داشتي ساعت ها تلاش كردند تا زائران ايراني كمترين دغدغه را داشته باشند.
فداكاري گروه هاي مختلف در روزهاي حساس موسم حج بويژه در ايام تشريق،‌ بيمار شدن پزشكان از حجم بالاي كار، گرمازدگي راهنمايان و فعالان عرصه حمل و نقل يا سوختگي شديد آشپزهايي كه در گرماي بالاي آشپزخانه ها ساعت ها ايستادگي كردند تا غذاي مناسب و سالم به دست زائران برسد؛ تنها گوشه اي از زحماتي است كه كارگزاران حج در مدت حضور زائران در اين موسم متحمل شدند.
در ميان گروه هاي خدمتگزار ضيوف الرحمن اما گروه ديگري نيز هست كه شايد در هيچ جايي نامي از آنها برده نشده است، گروهي 6 نفره كه در دو مقطع زماني در مدينه منوره وظيفه تامين اقلام مورد نياز زائران و پشتيباني آشپزخانه ها را بر عهده داشته است.
وقتي با رييس ستاد مدينه براي بازديد از آشپزخانه الدخيل رفتم،‌ فرصتي شد تا نگاهي هم به وضعيت انبارهاي تداركات بيندازم و از نزديك با كار آنها آشنا شوم.
باور اينكه اين حجم كالا بويژه در «مدينه بعد» براي بيش از 40 هزار زائر توسط يك گروه 6 نفره تامين و سازماندهي مي شود، قدري سخت بود و از آن سخت تر اينكه تمام اين افراد برخلاف ما كه در هتل اسكان داشتيم،‌ در يك اتاق 12 متري استقرار داشتند اما پرانرژي در تلاش بودند تا لحظه اي در تامين نياز زائران وقفه اي ايجاد نشود.
مسئول تغذيه و تداركات مدينه منوره در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، درباره نحوه پشتيباني اقلام مورد نياز زائران اظهاركرد: تهيه كالا در عربستان از طريق قرارداد با شركت هاي فعال در اين زمينه انجام شد و در ماه رجب، كميسيون تداركات بر اساس برآورد و برنامه غذايي تنظيم شده، قراردادهاي مورد نياز براي توزيع در شهرهاي مكه و مدينه را منعقد كرد.
اصغر حاجي زاده افزود: در«مدينه قبل» تيم تداركات 10 روز زودتر براي فراخواني شركت ها و ثبت سفارشات مستقر شد و در «مدينه بعد» ،‌ پيش از عزيمت به مكه مكرمه، بخشي از اقلام تهيه و در انبارها و برخي هتل ها ذخيره شد تا اگر شركتي نتوانست در موعد مقرر كالاي مورد نياز را تامين كند، با مشكل مواجه نشويم. ا وي با بيان اينكه گروه 6 نفره تداركات معمولا از هشت صبح تا يك بامداد فعال است،‌ گفت: اين گروه كه در دور دوم حضور زائران در مدينه منوره(مدينه بعد) از 11 شهريور در اين شهر كار خود را آغاز كرده است، تا آخرين پرواز و خروج تمام زائران به فعاليت خود ادامه خواهد داد.
وي درباره اقلام باقي مانده در انبارها در پايان عمليات حج گفت: برنامه ريزي به گونه اي است كه كالايي در انبارها باقي نماند؛ البته در قرارداد با شركت هاي تامين كننده، بحث كالاي مرجوعي و اضافي نيز پيش بيني شده اما ثبت سفارشات بر اساس برآوردهاي دقيقي كه انجام مي شود، به گونه اي است كه كمترين ميزان مرجوعي را در پايان عمليات حج داشته باشيم.
مسئول تغذيه و تداركات مدينه منوره اضافه كرد: موجودي همه هتل ها كنترل مي شود تا در پايان عمليات حج به صفر برسد و اگر اقلامي در برخي هتل ها زياد باشد، نسبت به جابجايي آنها براي مصرف در هتل هاي ديگر اقدام خواهد شد.




نظرات کاربران