حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶ حمید محمدی: 

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶
حمید محمدی:

رضایتمندی قاطبه حجاج ایرانی از حج ۹۶

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تعامل خوب مسئولین حج عربستان با حجاج ایرانی گفت: همه توافقاتی که با عربستان داشتیم انجام شد، اما بعضاً مواردی جزیی در امور اجرایی پیش می‌آمد که با مکاتباتی که با وزارت حج عربستان داشتیم حل شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، حميد محمدي افزود: با توجه به ورود ديرهنگام ايران به عمليات حج ۹۶ و فرصت كم براي فراهم كردن مقدمات حج و اينكه پيش بيني بعضي از مشكلات مي‌شد، اما با عنايت خاص خدا حج بسيار خوبي انجام شد و اين را مي‌شود از رضايتمندي قاطبه زائران متوجه شد.
وي با بيان اينكه تعداد حجاجي كه تا پايان امروز به وطن باز مي‌گردند به ۴۹ هزار تن خواهد رسيد، گفت: ۲۷ هزار حاجي كه همچنان در مكه مكرمه هستند تا ۳۰ شهريور به كشور مراجعت مي‌كنند و در حدود ۱۰ هزار حاجي ديگري كه مربوط به پروازهاي مدينه هستند تا ۵ مهر به ايران باز مي‌گردند.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه سازمان حج، بعثه مقام معظم رهبري و مركزي پزشكي حج آنچه در توان داشتند به نحو احسن انجام دادند تا رضايت كامل حجاج جلب شود، افزود: به لطف خدا همه توافقاتي كه با عربستان داشتيم انجام شد، اما بعضاً مواردي جزيي در امور اجرايي پيش مي‌آمد كه با مكاتباتي كه با وزارت حج عربستان داشتيم حل شد و در مجموع تعامل مسئولين حج عربستان درخصوص ارائه خدمات به حجاج ايراني خوب بود.
محمدي با اشاره به زمان كوتاه ايران براي برنامه ريزي و سازماندهي اعزام حجاج به اقدامات ويژه‌اي كه امسال براي اولين بار در عمليات حج انجام شد اشاره كرد و افزود: يكي مورد در خصوص مچ بندهاي راهنما بود كه همه حجاج اين مچ بند‌ها را در اختيار داشتند و منافع زيادي داشت، زيرا هم از نظر رواني موجب دلگرمي حجاج مي‌شد و دوم اينكه با توجه به تعداد كم راهنماهاي ايراني، خود حجاج با اين مچ بند‌ها تبديل به يك راهنما مي‌شدند و با عنايت به اينكه اكثر زائران ميانگين سني شان بالاست اگر كسي نياز به كمك داشت از طريق اين مچ بند‌ها به راهنمايي و كمك او مي‌شتافتند.
وي گفت: ما از طريق اين مچ بند‌ها خيلي سريعتر و راحت‌تر مي‌توانستيم حجاجي را كه مسيرشان را گم كرده بودند به كاروان‌ها و مسيرشان برگردانيم و همچنين كمك بسياري مي‌كرد كه تعداد افراد گمشده به شدت پايين بيايد در نتيجه تعداد حجاج گمشده امسال ايران بسيار كم بود.
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اسكان حجاج در چادرهاي عرفات افزود: امسال اولين بار بود كه از چادر‌ها در سرزمين عرفات استفاده مي‌كرديم و چه از نظر شكلي و چه از نظر سيستم خنك كننده داخل چادر‌ها به نسبت سال‌هاي قبل بسيار متفاوت بود و زمينه خوبي براي آرامش و آسايش حجاجمان فراهم مي‌كرد.
وي گفت: درصدد هستيم با توجه به گرماي شديد هوا در عربستان براي سال‌هاي آينده وضعيت اين چادر‌ها و سيستم‌هاي خنك كننده را بهبود ببخشيم.
محمدي افزود: مركز پزشكي حج و زيارت نيز هم در عرفات و هم در منا داراي بيمارستان‌هاي صحرايي بود و براي مقابله با گرما زدگي حجاج تونل‌هاي سردي را براي كساني كه دچار گرمازدگي مي‌شدند تعبيه كرده بودند كه حجاج با قرار گرفتن در اين تونل‌ها از آسيب جدي در امان بودند.
وي با اشاره به بحث زمانبندي مناسك حج امسال افزود: با توجه به اينكه يكي از نگراني‌هاي ما و همه حجاج بحث جمرات بود، امسال با هماهنگي وزارت حج عربستان براي همه امور حجاج ايراني به خصوص ايام تشريق زمانبندي بسيار دقيقي انجام شد و طبق همان زمانبندي هم كاروان‌ها در روزهاي دهم، يازدهم و دوازدهم ذيحجه از مسيرهاي اختصاصي تعيين شده به جمرات عزيمت كردند و طي زمانبندي بسيار منظم و بدون هيچ مشكلي بعد از به جا آوردن اعمال برگشتند.


| شناسه مطلب: 70611




حج محمدي مچ بند



مطالب مرتبط

نظرات کاربران