سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد
سرپرست حجاج ایرانی در بازگشت از سفرحج :

شعار حج ۹۶ محقق شد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی دربازگشت از سفر45 روزه حج از تحقق شعار حج 96 خبر داد و گفت: حج به خوبی برگزار شد و زائران ایرانی حجشان را عزتمندانه انجام دادند.

حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني غروب شنبه از سفرحج به ميهن اسلامي بازگشت.
سرپرست حجاج ايراني در نشستي خبري با اصحاب رسانه در فرودگاه امام خميني (ره) ضمن تشريح روند برگزاري حج تمتع به ارائه گزارشي از وضعيت حجاج ايراني پرداخت و اعلام كرد: حجاج امسال توانستند حجشان را عزتمندانه و در حد عالي و مقبول انجام دهند. امروز جمعيت زائر ما در مكه ۲۳ هزار نفر است يعني ۶۰ درصد حجاج به كشور بازگشتند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا نماينده ولي فقيه افزود: امسال توانستيم تدابير مقام معظم رهبري و شوراي عالي امنيت ملي و ساير دست اندركاران حج را اجرايي كنيم و شعار حج امسال كه شامل «حج؛ معنويت، اقتدار ملي و همبستگي اسلامي» بود، محقق شد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اظهار كرد: وقتي به مسجد النبي و مسجد‌الحرام مي‌رفتم مي‌ديدم كه حجاج در پيروي از توصيه هاي مقام معظم رهبري در جوار حرم نبوي و كعبه مكرمه مشغول اقامه نماز شب ودعا و نيايش هستند و در نماز هاي جماعت جضور مي يابند.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكربا اشاره به اينكه هدف ما در حوزه معنويت حج در حد مطلوبي محقق شد، افزود: دعاهاي كميل امسال كه در هتل‌ها برگزار شد و جلسات انس و معرفت بسيار بي سابقه بود و گاهي بيش از دو هزار تا دو هزار و پانصد زائر در اين مراسم حضور مي‌يافتند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در خصوص تحقق شعار اقتدار ملي نيز گفت: ما از قبل اعلام كرده بوديم كه اگر شرايط ما محقق نشود در حج حضور پيدا نخواهيم كرد. اما امسال شاهد بوديم كه در هيچ كجا و در هيچ يك از سخنراني‌ها به عقايد شيعه توهيني صورت نگرفت و هيچ توهيني نيز به زائران ايراني انجام نشد. در خصوص همبستگي اسلامي نيز بايد بگويم زائران ايراني در اقيانوس بيكران رحمت الهي در كنار نمايندگان ساير كشورها خوش درخشيدند و با حضورشان پاسخ گوي برخي شبهات ايجاد شده بودند.
وي عنوان كرد: به صورت مكرر از زائران ساير كشورها و افراد حاضر در مكه و مدينه شنيدم كه مي‌گفتند سال گذشته كه ايرانيان در حج حضور نداشتند احساس غربت مي‌كرديم و حضور ايراني‌ها به حج نشاط مي‌دهد.
سرپرست حجاج ايراني تصريح كرد: البته نمي‌شود گفت چنين عمليات بزرگي هيچ نقصي نداشته باشد اما در سال ۹۴ ما ۶۴ هزار زائر در حج داشتيم در حالي كه امسال ۸۶ هزار و ۳۰۰ نفر در حج شركت كردند كه تا به امروز تنها ۳۰ فوتي داشتيم كه كمتر از سال‌هاي قبل بوده و اين نشان مي‌دهد مراقبت‌هاي لازم صورت گرفته است، البته حج بيماري‌هاي خاص خود را دارد اما بيشتر فوتي‌ها به دليل سن بالا بود وما در حج امسال بيش از دو هزار نفر حاجي بالاي ۸۰ سال داشتيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اظهار كرد: در طول سفرحج سعي كردم به هتل‌هاي زائران سركشي كنم تا به صورت مستقيم مطالب را از زائران بشنوم امسال من زودتر به حج رفتم و ديرتر برگشتم يعني ۴۵ روز در كنار زائران بودم تا زائران اين حضور را احساس كنند. صميمانه از حجاج و همچنين از رسانه‌ ملي و خبرگزاري‌ها براي پوشش خبري حج تشكر مي‌كنم.
سرپرست حجاج ايراني يكي از بركات فضاي مجازي را ارتباط مستقيم مردم با خانواده‌هايشان در ايران عنوان كرد و گفت: زائران وقتي فضاي مكه و مدينه را مي‌ديدند و آن را به خانواده ي خود منتقل مي‌كردند موجب آرامش خانواده‌هاي ايراني مي‌شد.
وي درعين حال گفت: در حج امسال هم نواقصي بود وما نواقص حج امسال را جمع بندي و به عربستان اعلام مي‌كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر رسيدن به يك توافق پايدار در حوزه حج و عمره را مهم خواند و گفت: بايد در اين خصوص با مسئولان عربستان به گفتگو بنشينيم.
وي افزود: در مورد حقوق شهداي مسجد الحرام و منا با مسئولان حج عربستان صحبت كرديم و آنها قول داده‌اند كه به زودي در اين خصوص اقدام شود. هشت خانواده شهداي منا كه محل به خاكسپاري عزيزان آنها مشخص نبود نيز در حج امسال حضور داشتند كه آزمايش دي ان اي انجام شد و روزهاي آينده نتايج آزمايش اعلام و محل به خاكسپاري اين هشت نفر نيز مشخص مي‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر از حضور صد خانواده شهداي مسجد الحرام و منا در حج امسال نيز خبر داد و گفت: با هماهنگي صورت گرفته اين افراد بر سر مزار عزيزان خود در مقبرة الشهداي مكه حاضر شدند.
وي اظهار كرد: نتايج تحقيقات انجام شده در خصوص فاجعه منا كه به مسئولان عربستان داده شده است نيز مشخص خواهد شد و مسئولان عربستاني اعلام كرده‌اند تحقيقات و انجام اقدامات لازم در خصوص شهداي مسجد‌الحرام انجام شده و به زودي ساير امور نيز محقق خواهد شد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به اينكه امسال ۱۵ هزار زائر اهل سنت نيز در كنار ۸۶ هزار و ۳۰۰ زائر كشورمان بودند گفت: يكي از اتفاقات جالب حضور همزمان زائران شيعه و سني در هتل‌ها در كنار هم بود كه وحدت اسلامي را به نمايش مي‌گذاشت. امسال همايش‌هاي متعددي برگزار كرديم و مسئله برائت به طور جدي دنبال و باشكوه برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پاسخ به اين سوال كه آيا عمره برگزار خواهد شد يا خير گفت: اين مسئله را با وزير حج عربستان مطرح كرده‌ام. بايد دراين مورد بتوانيم به توافق مورد نظر برسيم. برخي محورها بايد مورد توجه قرار گيرد. فكر مي‌كنم تا يك ماه آينده كار كارشناسي در اين خصوص انجام و نتايج اعلام شود.
وي درادامه عنوان كرد: با وجودي كه امسال كارهاي حج را كمي دير آغاز كرديم و زماني وارد عربستان شديم كه هتل‌ها و آشپزخانه‌ها به اجاره رفته بود اما توانستيم با تلاش مسئولان ۴۰ درصد از هتل‌هاي نوساز را اجاره و رضايت زائران را تامين كنيم. البته بايد بهترين خدمات را به مردم ايران ارائه كرد، بر همين اساس ما از هم اكنون كار كارشناسانه‌ را شروع كرديم تا فرصت‌هاي از دست رفته را باز پس گيريم.
وي گفت: عربستان نيز براي ايجاد خطوط ريلي و ساخت ساختمان‌هاي جديد در حال اقدام است. ما نيز اقداماتي در حوزه پزشكي و آشپزخانه‌ها در حال انجام داريم تا از اسراف در تهيه غذاي حجاج پيشگيري شود. در سال ۹۴ حدود ۶۰ قلم كالاي مورد نياز حجاج از ايران تامين شد اما امسال به دليل قطع روابط سياسي اين مهم محقق نشد اما در سال‌هاي آينده تلاش مي‌كنيم اين كار دوباره صورت گيرد.
وي از رضايت و تشكر وزير حج عربستان از حضور زائران ايراني نيز خبر داد و گفت: وزير حج عربستان از رفتار و معنويت ايراني‌ها بسيار اظهار رضايت و عنوان كرد كه حج جمهوري اسلامي ايران حج ممتازي است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پاسخ به اين سوال كه تاثير برگزاري حج در روابط سياسي ايران و عربستان چگونه خواهد بود، گفت: همچنان كه مقام معظم رهبري فرموده‌اند بايد با همسايگان و كشورهاي اسلامي بهترين و قوي‌ترين روابط را داشته باشيم. اختلاف نظرهايي در حوزه سياسي وجود دارد كه كاهش پيدا خواهد كرد، بخصوص حالا كه حج به خوبي برگزار شده است. ان‌شاء‌الله زمينه توسعه روابط ايجاد شده و شاهد رفع تنش‌ها در خاورميانه باشيم.




نظرات کاربران