نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین

نکات مهم بهداشتی برای زائرین اربعین

پزشک با تجربه کشورمان در مراسم اربعین با تأکید بر اینکه زائران و پزشکان کشورمان باید به تفاوت های اقلیمی، فرهنگی و ... عراق دقت کنند، به زائران توصیه کرد تنفس دهانی نداشته باشند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، رضا رزاقيان، پزشك اورژانس كه تجربه سال ها حضور در مراسم اربعين به عنوان پزشك داوطلب را دارد،به بيان تجربه هاي خود در اين سفر ويژه پرداخت و عنوان كرد: اولين مطلبي كه بايد زائران بدانند اين است كه بهتر است از همان ابتدا يك هدف اجرايي داشته باشند و براي خود مشخص كنند كه به عنوان نماينده يك كشور وارد يك كشور ديگر مي شود كه شرايط فرهنگي، اقليمي، جغرافيايي و ... متفاوت دارد و بايد براي همه اين موارد برنامه ريزي داشته باشند.
وي تصريح كرد: در اين سفر اولين و اصلي ترين الگوي رفتاري هر فرد بايد ايثار باشد. چرا كه از اصلي ترين ويژگي هاي مورد احترام همه انسان ها با هر نوع اعتقاد ايثار است كه در حد اعلي در زندگي امام حسين(ع) نمود داشته است. دومين نكته گذشت كردن نسبت به رفتار ديگران به خصوص در هنگام ازدحام است. هجمه جمعيت نبايد باعث شود كسي صدمه اي ببيند و يا از ديدگاه زائران ساير كشورها فرهنگ ما زير سؤال برود. همه بايد بدانيم در هر موقعيتي نماينده كشورمان هستيم؛ چه وقتي در صف غذا هستيم، چه در صف نماز، چه وقتي در موكبي مهمان هستيم و ... . در زمان تغيير دما به حفظ پيشاني و سرشانه ها از اختلاف دما توجه كنيد
اين پزشك كشورمان ادامه داد: براي اين سفر هر زائر بايد برنامه شروع و پايان سفر خود را درست برنامه ريزي كند. بايد با افراد با تجربه در اين خصوص مشورت كند و شرايط احتمالي كه ممكن است با آن مواجه شوند را از قبل بداند. زمان تغيير دما حتماً در حفظ پيشاني و سرشانه ها از اختلاف دما دقت كنند و مراقب باشند باد سرد به پيشاني و سرشانه هاي آنها نخورد چرا كه موجب سرماخوردگي مي شود. قبل از استراحت دوش بگيريد/ حتماً لباس هاي خيس از عرق خود را تعويض كنيد
وي به زائران توصيه كرد در محل هايي كه شب ها در آنجا استراحت مي كنند، عموماً محل هايي براي دوش گرفتن هست؛ اول دوش بگيرند و بعد استراحت كنند. حتي در صورتي كه امكان استحمام ندارند حتماً لباس هايي كه به واسطه تعريق خيس شده را عوض كنند و با لباس هاي خيس از عرق استراحت نكنند. همچنين زائراني كه دارو مصرف مي كنند حتماً دو برابر داروهايي كه طي مدت حضور در عراق نياز دارند را همراه ببرند و از مصرف مواد غذايي كه موجب يبوست مي شود به ويژه مصرف زياد گوشت خودداري كنند، تا زماني هم كه به ايران باز نگشته اند انتظار هر شرايط خاص اقليمي را داشته باشند.
تنفس دهاني نداشته باشيد
رزاقيان در پايان اين بخش از سخنان خود به زائران توصيه كرد، وقتي در حال پياده روي هستند از آب بهداشتي داخل بطري به صورت جرعه جرعه بنوشند و يا از ادامس بدون قند استفاده كنند كه اين كمك مي كند تنفس دهاني نداشته باشند و وقتي تنفس از بيني باشد خشكي دهان به وجود نمي آيد و مواد آلوده نيز داخل حلق وارد نمي شود.
اين پزشك باتجربه كشورمان در پياده روي اربعين در بيان تجارب خود خطاب به پزشكان نيز گفت: اول از هم بايد سعه صدر داشته باشيد و بدانيم كه براي خدمت آمده ايم پس ادعا معني ندارد؛ فضاي عراق با فضاي ايران كاملاً فرق دارد و انتظار شرايط كاري سخت، شيفت كاري فشرده، برخورد با قوميت ها و فرهنگ هاي مختلف، مواجهه با باورهاي خاص كه نبايد به دنبال علت آن باشيم و ... از جمله مواردي است كه بايد به آنها دقت كنيم. افراد مختلفي در اين پياده روي حضور دارند كه از مناطق مختلف ايران، عراق و ساير كشورها هستند و به عنوان بيمار به ما مراجعه مي كنند كه بايد با همه آنها با احترام برخورد كنيم.
وي تصريح كرد: شايع ترين بيماري ها در اين ايام برخي از بيماري هاي فصلي از جمله علائم سرماخوردگي، گلودرد، خشونت صدا و ... هستند و بعد از اينها عمده علل مراجعه با توجه به پياده روي طولاني پا درد، زايعاتي كه كفش به پا وارد كرده و يبوست است.
اين پزشك با تجربه كشورمان در پايان سخنانش تصريح كرد: در هر لباسي كه در اين پياده روي حضور داريم، يعني حضور در گذرگاه ارزشي نمادين مبتني بر پايه هاي اعتقادي و خواسته و ناخواسته مانند تمام افرادي كه وارد يك گذرگاه شده اند از آن خارج خواهيم شد؛ جمعيت، ازدحام و ... شما را از اين گذرگاه عبور خواهد داد اما بايد تلاش كنيم در پايان اين عبور با نشان ارزشي ولايت مداري و كمك به زائران اربعين اين مراسم را به پايان برسانيم.
منبع: ايكنا


| شناسه مطلب: 71074




اربعين



نظرات کاربران