اربعین! قدرت رسانههای مجازی را نشان دهیم
* رئوف پیشدار / روزنامه نگار و استاد دانشگاه
اربعين شهادت امام حسين (ع) نزديك است. طبق يك سنت ديني ريشه دار در قرون ' ميليونها زائر فقط ! به شوق زيارت ' فاصله بخصوص نجف تا كربلا را پياده طي مي كنند.
اينكه عراقي ها از همين بيرون مرز ما ! چگونه از زائران استقبال مي كنند و خدمت به زائران اباعبدالله را چگونه و به چه اشكالي براي خود ' خانواده و حتي عشيره و دين ! نه فقط يك مذهب شيعه !افتخار مي دانند گفته شده است ! و اينكه حتي اهل سنت و مسيحيان عراق اين سعادت را به صورت تاريخي براي خود دارند و به هيچ قيمتي آنرا معامله نمي كنند.
من در كتابم " كربلا قطعه اي از بهشت - در اينترنت در دسترس است " به برخي از آنها ' فقط برخي ! به صورت مصداقي اشاره كرده ام. كه بيشتر از آن در بضاعت من نبود.
اما :
از نگاه علم ارتباطات جهان امروز به شكلي در آمده است كه در آن هر فردي رسانه است . دوره هاي سنتي پايان يافته ' و در عصري بسر مي بريم كه يك ويژگي آن گستره وسيع و بي اندازه و متنوع تعاملات انسانها از طريق ابزارهاي ارتباطي بخصوص فناوريهاي مبتني بر وب از جمله شبكه هاي اجتماعي است.
راهپيمايي اربعين در همه ي ابعاد آن پيام هاي ويژه اي براي جهانيان دارد . اين راهپيمايي از حيث جمعيت شركت كننده در آن' بزرگترين همايش كاملا مردم محور جهاني است. پيام هاي آن آنقدر ابعاد دارد كه قدرت هاي بزرگ را با بسيج همه ي امكانات دانشگاهي و علمي و تحقيقي به عراق فرستاد و مي فرستد تا راهپيمايي را مطالعه كنند. داده هاي آن مطالعات بود كه به بازخواني استراتژي و تاكتيك قدرت هاي فرامنطقه اي و طراحي هاي جديد براي همچنان ماندن در منطقه انجاميد.
در عراق ' عراقي ها و ايستگاههاي پذيرايي متعدد هيچ چيز در استقبال و بدرقه زائران امام كم نمي گذارند. مرد و زن همه با افتخار و دست به سينه به خدمت زائران امام ايستاده اند. آنچه خود ديده ام ' توصيف ناپذير است. اينها همه در عصر " هر انسان يك رسانه " ' " سوژه " است . بايد و مي بايستي مورد توجه از نگاه دوربين هاي دستي و موبايل ها و قلم هايمان قرار گيرد. در عين حال اين سوژه ها را هم ببينم كه چگونه در آن سوي مرز ' منت ! توي ژانر را مي كشند تا حتي خاك پايت را بزدايند ' اما ! اين ور قيمت بليط هواپيما و اتوبوس دو برابر مي شود! و دولتي ها و شبه دولتي ها اصرار دارند محور قرار گيرند . نهايت محبت آنها مي تواند انجام درست وظيفه اداري باشد. فقط!
بگذريم! رسانه هاي سنتي ما به دلايل عديده بخصوص دولتي و يا شبه دولتي بودن و نداشتن دغدغه مخاطب ! نمي توانند خود را به روز كنند ' حداكثر انتظار ما از آنها هماني است كه سالهاست تكرار و تكرار مي شود و كليشه شده است. همان برنامه هاي تكراري ' بي و يا كم محتوا ' آدم هاي با حرفهاي تكراري و سطحي ! در جهان امروز ديگر شكاف اطلاعاتي وجود ندارد ! رسانه هاي اجتماعي همه ي اين فضاها را پر كرده اند و ما هم در اين جهان كه " همه با هم هستند و من با همه " يك عضو جامعه جهاني شده رسانه اي هستيم !
دوربين هايمان را دست مي گيريم و ضبط هايمان را روشن ! آنچه هست را به تصوير مي كشيم' گزارش مي كنيم ' مصاحبه مي كنيم ' موسيقي يا شعر خوبي بود ' ضبط مي كنيم. و روي اينترنت انتشار مي دهيم . مي كوشيم تا حداقل هم قد خودمان در اقيانوس حسين (ع) وارد شويم ! بجوييم كه چگونه است بعد از صدها سال 'عشق حسين و عباس كه سلام خدا بر آنها باد' اين گونه ميليونها دلداده عاشق را به سوي. خود مي خواند !
با تداركات صورت گفته و موجود فني و تجهيزات فراوان و ارزان موجود در بازار ' براي توليد محتوا از همايش بزرگ اربعين محدوديتي انشاءالله وجود ندارد ! در عراق محدوديت هاي كمتري در دسترسي به شبكه اينترنت و فضاهاي آن وجود دارد! لذا هر كدام از ما مي توانيم يك خبرنگار باشيم. "سواد رسانه اي" را در خودمان تقويت كنيم و به توليد محتوا و عرضه آن روي شبكه اينترنت بپردازيم.
آمار سالهاي قبل مي گويد كه در اربعين تا 30 ميليون نفر از گوشه و كنار دنيا به كربلا مي آيند . اگر هر كدام فقط يك دقيقه ! محتواي مناسب براي شبكه هاي اجتماعي توليد كنند ' اگر هر كدام يك قطعه عكس تاثير گذار بگيرند و اگر آنهايي كه مي توانند توليداتي مانند اينفوگرافيك' موشن گرافيك و خلاصه چند رسانه اي توليد كنند. ' يك يا حسين (ع) بگويند ' فضاي اينترنت را خيلي راحت مي توانيم با عطر حسين و عباس كه سلام خدا بر آنها باد ' پر كنيم .
اينطور نشان دهيم حسيني هستيم و مي مانيم و وظيفه امروز ما زينبي عمل كردن است.