ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی

ویکی‌اربعین؛ طرحی بر مدار جاذبه مغناطیس حسینی

ویکی‌اربعین عنوان دانشنامه‌ای الکترونیکی است که به کوشش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ایجاد شده است و در هفته آینده و در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی از آن رونمایی می‌شود؛ این طرح در کنار سرعت عمل در روزآمدسازی مطالب، ویژگی‌هایی؛ چون دسترسی عموم مردم برای ارائه مطالب و نظارت دقیق اساتید حوزه و دانشگاه بر مطالب تخصصی را نیز دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، به نقل از خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، ويكي اربعين عنوان طرح جديد كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين است كه به مباحث مختلفي از تاريخ اسلام، فقه، كلام،‌ ادبيات، مباني حقوقي و جغرافيا مي‌پردازد و قابليت ارائه موضوعات جديد در آن وجود دارد.
شايد پيش از اين مطالب بسياري با رويكرد علمي و عمومي در حوزه اربعين منتشر شده باشد،‌ ولي آنچه در اين طرح الكترونيكي حائز اهميت است اين موضوع است كه اساتيد حوزه و دانشگاه بر مطالبي كه در اين طرح و به صورت تخصصي ارائه مي‌شود نظارت مي‌كنند و اگر چه دسترسي براي عموم مردم وجود دارد، ولي از آن سو، بر ارائه مطالب نيز نظارت دقيقي صورت مي‌گيرد.
يكي از نكات ارزنده اين طرح الكترونيكي، استفاده از توان عموم مردم در ارائه مطالب است؛ همان گونه كه اربعين به صورت خودجوش و مردمي اداره مي‌شود، ارائه مطالب در اين دانشنامه الكترونيكي نيز بر همين اساس صورت مي‌گيرد و هر شخصي امكان دسترسي به اين دانشنامه براي ارائه اطلاعات را دارد. از سوي ديگر ارائه اثر در اين دانشنامه همانند توليد دانشنامه‌هاي مكتوب نيست كه زمان بسياري را به خود اختصاص دهد و روزآمد كردن آنها از اين منظر با سرعت بيشتري صورت مي‌گيرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمدي،‌ مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در اين رابطه عنوان كرد: نيازمند ايجاد بانك اطلاعاتي در حوزه معرفتي بوديم كه به صورت عالمانه و همراه با فعاليت كارشناسي ايجاد شده باشد. نياز به اين بانك از سال‌هاي گذشته احساس مي‌شد و در ايام نزديك به برگزاري موسم اربعين درخواست‌هاي فراواني درباره موضوع نهضت سيدالشهدا(ع) و به ويژه حوادث اربعين و اتفاقات دوره‌هاي جديد داريم كه بايد به نوعي آنها را پاسخگو باشيم. ايجاد اين طرح از سال گذشته و پس از ايام اربعين مطرح شد كه كار رايزني و كارشناسي آن نيز صورت گرفت. در همين راستا اكنون كارگروه و ستاد تشكيل شده‌اند كه كار را پيگيري مي‌كنند.
وي در ادامه اين مطلب توضيح داد: ويكي‌اربعين بهترين حوزه براي استفاده از ظرفيت مردمي بود. در اين باره علما و انديشمنداني كه در دانشگاه و حوزه هستند نيز از نظر فكري به ما كمك مي‌كنند. همچنين افرادي كه جزء فعالان اين حوزه به شمار مي‌آيند و مي‌توانند به توليد اطلاعات كمك كنند، مي‌توانند در اين حوزه ورود پيدا كنند.
حجت‌الاسلام احمدي با اشاره به اينكه مشكلات دانشنامه‌ها در اين طرح وجود ندارد، گفت: سعي داشتيم كه در اين قالب وارد نشويم كه دسترسي كاربران محدود نشده و فرايند توليد دشوار نشود.
وي در پاسخ به چرايي اين موضوع عنوان كرد: دانشنامه‌ها بايد به صورت مكتوب باشند و فرايند مدخل‌نويسي و توليد آنها پيچيده مي‌شود. در ويكي اربعين به كار سرعت بخشيده مي‌شود و از سويي بايد توليدات روزآمد باشد، از اين رو به همه افراد دسترسي داده مي‌شود كه بتوانند مطالب خود را در ويكي‌اربعين ارائه كنند. در پايان اين فرايند ارائه اطلاعات، هيئت علمي طرح به ويرايش مطالب مي‌پردازند.
مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين با اشاره به اينكه در توليد دانشنامه‌ها، هيئت علمي به ارائه مطالب يا سفارش آنها به متخصصان مي‌پردازد،‌ ولي در ويكي اربعين اين گونه نيست، ادامه داد: براي مثال اگر درباره موكب‌ها نياز به اطلاعات باشيم، افرادي كه در عراق به برپايي موكب مي‌پردازند مي‌توانند اطلاعات مورد نياز را بارگذاري كنند.
وي از اين موضوع كه نيازي به سفارش توليد مطلب در ويكي اربعين نيست، افزود: در اين طرح مي‌توان بسياري از مسائل از جمله آداب و فرهنگ عراق را بارگذاري كرد و در نهايت، افرادي كه از نظر محتوا و همسو كردن با سياست كلي فعاليت مي‌كنند، به اين رويه كمك كنند.
مديركل آموزش معاونت فرهنگي بعثه‌ مقام معظم رهبري همچنين به استفاده از نام ويكي براي اين طرح اشاره و اظهار كرد: از اين طريق اطلاعات روزآمد با سرعتي قابل قبول به مخاطبان ارائه مي‌شود. بسترهاي وب نيز مي‌تواند زمينه دسترسي آسانتر را فراهم كند كه هزينه‌ها را كاهش و سرعت را افزايش مي‌دهد.
حجت‌الاسلام احمدي از اين موضوع كه افراد مي‌توانند بارها به اين سايت مراجعه كنند، بدون نياز به پرداخت هزينه‌هاي فراوان كه پيش از اين براي كسب اطلاعات از دانشنامه‌ها مي‌پرداختند، ياد و بيان كرد: توليد اين طرح زمان‌بر نيست، چرا كه مشاركت عمومي را در پشت‌زمينه خود دارد. در برآورد زمان اوليه مورد نياز براي تهيه دانشنامه ممكن است از 10 سال زمان صحبت به ميان آيد تا چند جلد منتشر شود،‌ در حالي كه براي راه‌اندازي ويكي‌اربعين،‌ كار را از سال جاري شروع كرديم و در مدت زمان سه تا چهار ماه، صد مدخل نوشته شد.
وي با اشاره به جاذبه مغناطيس حسيني كه داوطلبان بسياري را براي اجرا و تكميل اين طرح جذب كرده است،‌ گفت: افراد علاقه‌مند از حوزه و دانشگاه به اين طرح جذب شدند و تكميل بخش‌هاي بسياري را برعهده گرفتند و اين كار را انجام دادند. در همين راستا هيئت علمي نيز تشكيل و مسئول نظارت بر اين طرح شد تا به يكسان‌سازي ادبيات و مراقبت بر سياست كلي طرح بپردازد تا كار در چارچوب خاص خود حركت كند.
مسئول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در اين باره كه از كدام اقشار براي ارائه مطالب در طرح ويكي‌اربعين استفاده شده است،‌ عنوان كرد: برخي از مدخل‌ها الزاماً تخصصي هستند كه تاريخ، ‌سيره، حوزه معرفتي و... از آن جمله به شمار مي‌آيند. همچنين بخش ديگري از مطالب عمومي هستند كه اطلاعات عمومي را ارائه مي‌كنند. در دانشنامه الكترونيكي،‌ اطلاعات به صورت روزآمد عرضه مي‌شود. در حوزه عمومي، افرادي بهتر از كساني كه خود مشغول به اجراي فعاليت‌هاي مردمي هستند يافت نمي‌شود كه بتوانند اطلاعات را ارائه و روزآمد كنند. از اين رو يكي از ويژگي‌هاي ممتاز دانشنامه‌هاي الكترونيكي روزآمد بودن آنهاست.
وي با بيان اينكه روزآمدسازي يك دانشنامه مكتوب شايد سال‌ها زمان نياز داشته باشد و ممكن است هر پنج سال يكبار اين اتفاق بيفتد، تصريح كرد: در دانشنامه الكترونيكي ويكي‌اربعين اين اقدام مي‌تواند به صورت هفتگي و ماهيانه در هر سال روي دهد؛ زيرا دسترسي براي افرادي كه بخشي از كار را برعهده گرفته‌اند فراهم است تا اطلاعات جديد را بارگذاري كنند.
حجت‌الاسلام احمدي به موكب علي بن موسي‌الرضا(ع) اشاره كرد كه به موسسه نجف اشرف تعلق دارد و گفت: مسئول موكب مي‌تواند نسبت به ارائه اطلاعات صحيح و تغيير در ساختار و شرايط بپردازد. در حوزه تخصصي يك نفر مسئول گروه‌هاي علمي است كه از اساتيد حوزه و دانشگاه تشكيل شده‌اند كه گاه ممكن است به سفارش مقاله بپردازد يا با اجازه صاحب مقاله به جرح و تعديل مقاله اقدام كرده و آن را ويرايش كند تا قابليت استفاده در ويكي‌اربعين را پيدا كند.
وي همچنين در پاسخ به اينكه موضوعات مورد استفاده در ويكي‌اربعين كدام هستند، عنوان كرد: براي مثال سابقه پياده‌روي اربعين در دوره معاصر كه بسياري از بزرگان در دوران پيش از جريان حزب بعث عراق در اين حوزه فعال بودند يا در هنگام رياست جمهوري صدام به اين اقدام مي‌پرداختند از جمله موضوعاتي است كه در اين دانشنامه الكترونيكي مطرح مي‌شود.
حجت‌الاسلام احمدي با اشاره به اينكه مدل دانشنامه الكترونيكي ويكي‌اربعين، تركيبي است، اظهار كرد: اين بيان به آن منظور است كه علاوه بر اينكه نگارش مطالب به متخصصان سفارش داده مي‌شود،‌ كساني هم هستند كه خود متصدي اين كار به شمار مي‌آيند تا چنين فعاليت را انجام دهند. در حوزه اطلاعات عمومي نيز موسسات كه اطلاعات را عرضه مي‌كنند دسترسي دارند و مي‌توانند نسبت به روزآمد كردن كار بپردازند.
وي در اين باره كه آيا بانك عمومي اكنون قابليت استفاده دارد يا خير گفت: بخش زيادي از مطالب اين حوزه توليد و ارائه شده است. اكنون نيز برخي از مواكب به ويكي‌اربعين دسترسي دارند و به بارگذاري مطالب مي‌پردازند. هيئات و بخش‌هاي تخصصي نيز هم‌پاي مسئولان مواكب در اين طرح شركت مي‌كنند.
مديركل آموزش معاونت فرهنگي بعثه‌ مقام معظم رهبري درباره صحت و عدم صحت مطالبي كه در اين طرح گذاشته مي‌شود نيز توضيح داد: متخصصان مسئول بخش‌هاي خود هستند و بايد مطالب ارائه شده در هر بخش را تاييد كنند، اما همه اين موارد توسط گروهي كه به عنوان كارشناس اين حوزه فعاليت دارند كارشناسي مي‌شود و هيئت نظارت بايد سطح‌سنجي كند تا از نظر علمي و اينكه مطالب با واقعيات بيروني انطباق داشته باشد، اطمينان يابد.
وي با اشاره به اينكه گروهي از اساتيد حوزه و دانشگاه، اصحاب رسانه و كارشناسان نسبت به نظارت بر مطالب ارائه شده فعاليت مي‌كنند، افزود: اين طرح پيش از ايام اربعين امسال رونمايي مي‌شود. اكنون 100 مدخل آماده شده است كه تا هفته آينده اين ميزان به 150 مدخل مي‌رسد و ميزان قابل توجهي است كه مي‌توان بر همين اساس گفت كه 20 درصد كار آماده مي‌شود تا بتوان طرح را كليد زد.
حجت‌الاسلام احمدي در اين باره كه آيا طرح در ايران رونمايي خواهد شد يا در كربلا، اظهار كرد: ويكي‌اربعين در ايران رونمايي مي‌شود، ولي الزاماً كساني كه كاربران آن هستند، ايراني نيستند؛ چرا كه ارائه مطالب اين دانشنامه الكترونيكي به زبان‌هاي اردو، عربي و انگليسي پيش‌بيني شده است كه در فاز بعدي اين كار راه‌اندازي مي‌شود. در اصل اين كار به چهار زبان توليد مي‌شود. البته توليدات اين بخش هم صورت گرفته و كارهاي آن براي سال آينده گذاشته شده است.
وي همچنين در اين باره كه آيا با سازمان‌ها براي همكاري و مشاركت در اين طرح مذاكره كرده‌اند يا خير، گفت: با مراكز علمي، دانشگاه‌هاي معتبر، حوزه، پژوهشكده‌ها و گروه‌هاي مردمي كه در اين حوزه مشغول به فعاليت هستند مانند موسسه زيتون، موسسه خاتم‌الانبياء(ص)، بسيج دانشجويي و وزارتخانه‌ها گفت‌وگو شده است كه به اين كار كمك كنند؛ چرا كه معتقد هستيم اين كار بايد به مراكز علمي برود. شروع كار با كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين است و هر موسسه‌اي كه توان انجام و كمك به اين كار را داشته باشد و بتواند بخشي از آن را اداره و مديريت كند، مثل پژوهشكده حج و زيارت و بخشي از كار را برعهده بگيرد همكاري مي‌كنيم.
حجت‌الاسلام احمدي در پايان سخنانش يادآور شد: از اصحاب قلم، هنر و كساني كه جزء فعالان اين حوزه هستند انتظار داريم كه اين كار را از خود بدانند. ويكي‌اربعين پايگاهي براي اطلاع‌رساني دقيق علمي و مطمئن است كه قابليت به روزرساني دائم را دارد. اين دانشنامه الكترونيكي امكان هويت‌بخشي به بخش‌هاي خاص را دارد. در اين طرح اطلاعات معتبر ارائه مي‌دهيم تا از پراكنده‌كاري كه اكنون با آن در كشور مواجه هستيم و هر روز يك نفر در گوشه‌اي از كشور به توليد نرم‌افزار مي‌پردازد بدون اينكه صحت آن سنجيده شود و مي‌تواند مشكلاتي ايجاد كند پيشگيري كنيم. در اين طرح افراد كمك مي‌كنند كه موضوعات معرفتي مورد نياز توليد شود و در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گيرد. اين اقدام راهي براي جهاني‌سازي پيام اربعين است كه با منبع اطلاعات معتبر توليد مي‌شود و براي همه مراكز قابل اعتماد و استفاده خواهد بود.
همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين شريف تبار، معاون اجرايي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين با اشاره به برگزاري 100 برنامه فرهنگي در ايام اربعين به كوشش نهادهاي همكار، اظهار كرد: البته هزار برنامه‌ها اعلام شده بود كه اين تعداد از ميان آنها انتخاب شد كه آسيب‌شناسي،‌ نكات،‌ شبهات و ... از آن جمله است. مهمترين دغدغه ما در اين ايام آن است كه اربعين را به همه نهادها و ميان نمايندگان مردم بكشانيم. از سويي نحوه استفاده از ظرفيت‌هايي كه در اين حوزه وجود دارد بسيار مهم است.
معاون اجرايي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين با اظهار اينكه در 31 استان كشور كميته تشكيل شده است، افزود: در نظر داريم كه طي امسال از ظرفيت‌هاي استان‌ها استفاده بيشتري داشته باشيم. به منظور بهره‌گيري از نهادها، همايش‌ها و نشست‌ها، توليد ادبيات اربعين و پاسخ به موضوعات پيگيري نشده كه مغفول واقع شده‌اند،‌ در قالب رويدادهايي مورد نظر و در ظرفيت موسم اربعين صورت مي‌گيرد.
حجت‌الاسلام شريف‌تبار بر لزوم استفاده از ظرفيت همايش‌هاي مرتبط ياد كرد و ادامه داد: طرح نوع چادر مناسب براي زوار اربعين يكي از موضوعاتي است كه مي‌توان مطرح كرد تا به عنوان پشتوانه فرهنگي مورد توجه قرار گيرد.
وي به شعار امسال ستاد اربعين با عنوان «احب الله من احب حسينا» اشاره و عنوان كرد: براي ترسيم،‌ توصيف و توضيح در اين باره نيازمند كمك شوراي راهبري هستيم تا فهم درستي از آن ارائه و حق شعار ادا شود.
حجت‌الاسلام شريف‌تبار بر تكريم ميزباني عراق،‌ تقويت مرجعيت شيعه و اهتمام به رعايت قوانين موجود در عراق تصريح و اظهار كرد: اين رويكرد مي‌تواند سرلوحه فعاليت‌هاي قرار گيرد.
وي همچنين درباره دانشنامه الكترونيكي ويكي اربعين عنوان كرد: اين دانشنامه، طرحي است كه به كوشش اين كميته در هفته آينده رونمايي مي‌شود. به منظور اين اقدام، از ظرفيت‌هاي حوزوي و دانشگاهي مرتبط با اربعين و امام حسين(ع) استفاده شده است. ويكي، دانشنامه آزاد است كه همه سطوح مختلف مردم از دانش‌آموز تا دكتر مي‌توانند به ارائه مطلب در آن بپردازند. معمول است كه در اكثر ويكي‌هاي موجود، گروهي به عنوان پشتيبان، مطالبي را كه ارائه شده است تاييد و بارگذاري مي‌كنند.
حجت‌الاسلام شريف‌تبار ادامه داد: از آنجا كه مطالب ارائه شونده در ويكي اربعين،‌ جزء معارف مذهبي به شمار مي‌‌آيد، امكان اين موضوع كه اشخاص مختلف بتوانند مطالب خود را در اين حوزه ارائه دهند حائز ريسك است و نياز دارد كه به اين موضوع به صورت ويژه توجه شود. از آنجا كه ويكي اربعين به شعارهاي مختلف درباره اين رويداد عظيم مي‌پردازد، نبايد به ارائه مطالب غيرمستند در آن پرداخته شود.
وي همچنين اظهار كرد: از سويي بايد دسترسي به اين سايت آسان بوده و امكان جستجو، همگام‌سازي و دستيابي به نسخه واحد وجود داشته باشد. بر اين اساس همگام‌سازي به سرعت صورت مي‌گيرد و دقت و سرعت در ارائه مطالب از جمله موضوعات مورد توجه كميته فرهنگي و آموزشي در ساخت اين طرح بوده است.
معاون اجرايي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين با تاكيد بر اينكه بايد توجه داشت كه در حوزه معارف ديني نمي‌توان دقت را به دليل سرعت ناديده گرفت، تصريح كرد: از اين رو طرح ويكي اربعين داراي دو عقبه علمي بود كه از اساتيد حوزه و دانشگاه، همچنين افرادي كه در پژوهشگاه‌ها، انديشكده‌ها و دارالحديث به ويژه حوزه تاريخ اسلامي و معارف ديني فعاليت مي‌كردند استفاده شد تا كميته به طرح جامعي در اين باره رسيد و اصول راهبردي و اهداف امنيتي مشخص شد.
وي با بيان اينكه نحوه تعيين ساختار تشكيلاتي ويكي اربعين نيز نكته‌اي حائز اهميت و شامل مباحث علمي بود كه تاكنون مطرح نشده است و زير ذره‌بين قرار داشت، اظهار كرد: بر همين اساس يك رياست عالي همراه با هيئت موسس براي آن تعيين شد و شرح وظايف آنان تبيين شد. از آن سو كميته و هيئت علمي تشكيل شد كه كارگروه‌هاي علمي زير نظر آنها قرار گرفتند.
به گفته حجت‌الاسلام شريف‌تبار، كميته در بخشي از اين طرح به سراغ برخي از فرهيختگان رفت تا آنان را براي نگارش مقاله تشويق كند و از مقالات علمي كه نوشته شده است استفاده شود. ويكي اربعين در چند گروه از جمله تاريخ اسلام، ادبيات، كلام، فقه، مباني حقوق، جغرافيا و ... تبيين شده است كه به فرض مثال به اين موضوع كه جغرافياي اربعين براي ايرانيان يا اشخاصي كه از جنوب عراق و يا كشورهاي اروپايي به سمت كربلا مي‌‌روند به چه صورتي تعيين مي‌شود. علاوه بر رونوشت نقشه‌ها، اماكن پياده‌روي نيز مشخص شده است.
وي افزود: رسانه سياسي ـ اجتماعي و فرهنگي ـ تبليغي از ديگر موارد مرتبط با اين موضوع است كه قابليت ارائه مطالب جديدتر را نيز دارد و اگر موضوع جديدي شناسايي و بيان شود، در هيئات موسس و امنا مطرح مي‌شود. مطالبي كه پيش از اين در قالب كتاب، صوت، تصوير و نقشه تهيه شده، براي بارگذاري روي اين سايت آماده شده است. همچنين با اهل قم درباره نگارش مطلب در اين حوزه مذاكراتي صورت گرفته است. هدف‌گذاري جامع علمي، موضوعي مهم در اين حوزه به شمار مي‌آيد. كتاب‌ها و مباحثي كه در حوزه‌هاي مختلف آماده شده است، هر يك پشتوانه يك گروه خاص قرار خواهد گرفت.
در همين راستا، حسن حق‌پرست،‌ مسئول سايت فرهنگي اربعين و كارشناس بعثه مقام معظم رهبري، درباره دانشنامه اربعين كه با عنوان ويكي‌اربعين در حال انجام است،‌ اظهار كرد: اين طرح نيز مانند همه دانشنامه‌هاي آزاد با محورهاي مختلف در حال انجام است، با اين تفاوت كه مباحث مربوط به آن در موضوع خاص اربعين مطرح مي‌شود.
مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعين با بيان اين مطلب افزود: مباحثي كه به اربعين مربوط باشد در اين طرح نوشته و جمع‌آوري مي‌شود. اگر مطالب مربوطه در سامانه‌هاي مجازي وجود داشته و براي عموم مردم قابل استفاده باشد، به صورت تخصصي و براي مردم عادي در اين طرح قرار داده مي‌شود.
حق‌پرست عنوان كرد: اين دانشنامه به صورت تخصصي طراحي و ايجاد مي‌شود و مانند دانشنامه‌هايي كه در مباحث تخصصي فقه و حقوق ايجاد شده‌اند، است با اين تفاوت كه به صورت تخصصي‌تر به آن نگاه شده است. جايگاه امام حسين (ع) در قرآن و روايات و بررسي ديدگاه اديان مختلف نسبت به اين امام معصوم از موضوعاتي است كه در اين طرح مورد بررسي و مطالعه قرار مي‌گيرد و به صورت مستند در اختيار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
وي درباره محورهايي كه طرح دانشنامه آزاد اربعين با آنها شروع مي‌شود و كليد خواهد خورد، اظهار كرد: اين محورها در موضوع قرآن و حديث با رويكرد اربعين است. تاريخ و سيره با توجه به قيام امام حسين(ع) قسمت اعظم كار را تشكيل مي‌دهد و قرار است به مباحث مربوط به اربعين پرداخته شود.
مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعين از مباحث فرهنگي و اجتماعي اربعين در جامعه امروز به عنوان بخش ديگري از اين دانشنامه آزاد ياد و بيان كرد: كلام و عقايد كه شبهات مخاطبان درباره اربعين را پاسخ مي‌دهد و تاريخ،‌ سيره، قرآن و حديث كه مباحث سياسي را بيان مي‌كند،‌ در قالب اين دانشنامه ارائه خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه موضوعات به صورت كلي مطرح مي‌شود و هر كدام مباحث جزئي‌ترين نيز در زيرمجموعه خود را بيان مي‌كند، افزود: براي مثال در حوزه تاريخ و سيره،‌ جايگاه امام حسين(ع) در مذاهب مختلف، نگاه به سيدالشهدا (ع) در اديان ديگر، اولين زوار اربعين حسيني، شخصيت‌هايي كه در راه‌اندازي جريان پياده‌روي اربعين دخيل بودند و ... به عنوان زير مجموعه اين موضوع كلي مطرح مي‌شود.
حق‌پرست در ادامه اين مطلب گفت: سابقه پياده‌روي اربعين و اينكه از چه زماني اين سنت ايجاد شده است،‌ معارف مربوط به اربعين، زيارت جابربن عبدالله انصاري، مباحث مربوط به امام و قيام ايشان و ... از ديگر مباحث مطرح در اين دانشنامه است.
اين كارشناس بعثه مقام معظم رهبري همچنين به موضوع قرآن و حديث اشاره و عنوان كرد: جايگاه امام در قرآن و روايات و ارائه مستندات شرعي پياده‌روي اربعين نيز از ديگر مباحثي است كه در اين دانشنامه به آن پرداخته مي‌شود.
مسئول طرح دانشنامه آزاد اربعين درباره ارائه اسناد مربوط توضيح داد: اينكه سند پياده‌روي اربعين و جايگاه مذهبي آن چيست،‌ موضوع اين مبحث است. گاه يك پديده اجتماعي را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و گاه موضوع به صورت درون‌ديني مطرح مي‌شود كه از دين منفك شده و مورد بررسي قرار مي‌گيرد كه بايد مبحثي قابل قبول باشد.
وي با تاكيد بر اينكه مستندات مانع از آن مي‌شود كه اين جريان از سوي اهل تسنن به عنوان يك بدعت مطرح شود، گفت: دلايل و اسناد مربوط به اين جريان بر اساس قرآن و روايات بيان مي‌شود. بر اين اساس اسناد اين عمل به عنوان يك عمل اسلامي بايد مورد بررسي و ارائه قرار گيرد.
حق‌پرست اظهار كرد: سرفصل‌ها و مدخل‌ها توسط هيئت علمي كه براي اين طرح تشكيل مي‌شود جمع‌آوري خواهد شد. با تصويب مباحث،‌ موضوعات براي نگارش به محققان سپرده مي‌شود و اگر از قبل موجود باشد،‌ مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اگر نباشد،‌ كساني كه متخصص اين كار هستند و اين مقالات و كتاب‌ها را مي‌نويسند، به طرح مباحث مي‌پردازند.
مسئول دانشنامه اربعين با اشاره به اينكه كار زير نظر هيئت علمي كه معمولاً اعضاي آن را افرادي كه در حوزه اربعين اثر دارند تشكيل مي‌دهند،‌ در پاسخ به اينكه طرح از چه زماني شروع شده و در چه دوره‌اي به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: مباحث نظري اين دانشنامه از دو،‌ سه ماه گذشته آغاز شده است و در هفته جاري به اجرا درمي‌آيد.
وي توضيح داد: كارهاي اين دانشنامه به مرور انجام مي‌شود و ماندگار خواهد بود. بهره‌برداري هنگامي صورت مي‌گيرد كه مداخل اين طرح نوشته و مطالب جمع‌آوري شود. به مرور زمان مطالب جديد نيز افزوده مي‌شود و هر مطلب جديدي كه درباره اربعين و متناسب با اين دانشنامه آزاد باشد، در آن مطرح خواهد شد.
گزارش از آزاده غلامي


| شناسه مطلب: 71130




اربعين



نظرات کاربران