سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین

سرگردانی زائران پاکستانی برای حضور در اربعین

زائران پاکستانی که برای سفر به عتبات عالیات و حضور در مراسم ااربعین از شهر های مختلف پاکستان به به ایالت کویته این کشور عزیمت کرده اند ، خواهان تأمین امنیت فوری کاروان‌هایشان از سوی نیروهای امنیتی این ایالت و همراهی آنها تا مرز ایران شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، زائران پاكستاني كه قصد عزيمت به عتبات عاليات را دارند، بيش از يك شب را در زائر سراها و مراكز تجمع شيعيان در شهر كويته به صبح مي رسانند.
برخي از اين مراكز ظرفيت كمي داشته و زائران مجبورند تا مشخص شدن وضعيت امنيت و انتقال خود با اتوبوس هاي اسكورت شده نيروهاي هاي پليس پاكستان، در اين زائر سراها بمانند.
بيشتر اين زائران از شهرهاي پاراچنار، اسكردو، گلگيت و ديگر شهرهاي ايالت هاي سند و پنجاب پاكستان وارد شهر كويته مي شوند. اين زائران كه تعداد آنها به بيش از پنج هزار نفر مي رسد مجبورند پس از رسيدن به كويته براي مشخص شدن وضعيت انتقال خود به مرز ايران از كويته با اسكورت هاي امنيتي، چندين شب در اين زائر سراها منتظر بمانند.
اسكورت هاي امنيتي نيز زائران را در۲۰ تا ۳۰ دستگاه اتوبوس سوار كرده و در بيشتر موارد زايران مجبورند براي رسيدن به مرز ايران، بيش از ظرفيت اتوبوس ها سوار شده و مسير ۱۳ ساعته كويته تا ميرجاوه را طي كنند.
اين مشكلات علاوه بر خستگي سفر، كمبود تغذيه و امكانات بهداشتي را به زائران اربعيني پاكستان در مسير كويته تا ميرجاوه تحميل مي كند.
جمعي از شيعيان و زائران اربعيني عازم عتبات با هماهنگي تعدادي از سازمان هاي مدني و فرهنگي شيعيان، به وضعيت خود در كويته اعتراض كرده و از دولت ايالتي خواستند برنامه جامعي براي سازماندهي تردد زائران عتبات عاليات اجرا كند.
شهروندان پاكستاني معترض با سردادن شعارهايي خواستار رسيدگي فوري به وضع خود شده و پايان سرگرداني زائران در كويته را خواستار شدند.
آنها معتقدند افزايش حجم متقاضيان زيارت در ايام اربعين كاملا قابل پيش بيني بوده و دولت ايالتي نيز مي بايست تمهيداتي براي تردد آسان تر زائران اربعين پيش بيني مي كرد.
گفتني است ۱۸ هزار و ۵۰۰ زائر پاكستاني عتبات عاليات از ۲۴ شهريور تا سي ام مهرماه امسال از طريق پايانه مرزي ميرجاوه اين استان وارد خاك جمهوري اسلامي ايران شدند.
بر اساس آمارهاي رسمي جمهوري اسلامي ايران، ورود اين زائران پاكستاني به خاك ايران اسلامي در اين مدت با اتوبوس و پاي پياده انجام شده است و امكانات لازم براي استراحت اين زائران در پايانه مرزي ميرجاوه پيش بيني شده است.
هفت هزار و ۷۴۴ زائر با ۱۷۶ دستگاه اتوبوس پاكستاني و افزون بر ۱۰ هزار زائر به صورت پياده در اين مدت از مرز ميرجاوه وارد سيستان و بلوچستان شدند.
به گفته مسئولان ايراني، سال گذشته ۴۲ هزار زائر پاكستاني براي شركت در مراسم محرم و اربعين از طريق مرز ميرجاوه وارد ايران شدند كه امسال پيش بيني مي شود اين آمار افزايش يابد.
سيستان و بلوچستان تنها راه ارتباطي پاكستان به حوزه آسياي ميانه، اروپا و نيز كشور عراق و قلب آن يعني كربلا است كه مرز اين استان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به روي زوار پاكستاني باز شده است و زائران پاكستاني در راه رسيدن به سر مقصد معشوق پا بر خاك سيستان و بلوچستان گذاشته و گاه شبي را در اين استان سپري مي كنند.
فرهنگ غني و عشق و علاقه مردم ايران زمين به ويژه مردم ديار نخل و آفتاب به سرور و سالار شهيدان سبب شده تا از اين كاروان ها همچون برادر و ميهماني عزيز پذيرايي كنند تا احساس غربت نداشته باشند.




نظرات کاربران