تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن

تاریخچه پیاده‌روی اربعین و نقش علما در ترویج آن

نشست علمی «بررسی تاریخچه پیاده‌روی و نقش علما در ترویج آن» در تاریخ دوم آبان ماه 1396 با تمرکز بر پیاده روی اربعین به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين نشست با سخنراني آيت الله يوسفي غروي و با حضور اساتيد، پژوهشگران و مبلغان اربعين انجام پذيرفت.
آيت الله يوسفي غروي در اين جلسه به بررسي پياده‎روي كربلا از نظر تاريخي پرداخت و تصريح كرد: پياده روي اربعين حسيني از قرن هشتم به صورت دسته جمعي آغاز شد. اما پياده‌روي اربعين كه در حال حاضر مشاهده مي‌كنيم سابقه تاريخي چنداني ندارد. اصل اين زيارت مربوط به طلبه‌هاي كربلا بوده است.
استاد حوزه علميه قم، خاطرنشان كرد: وقتي كه بعثي‌ها، بنا را بر جلوگيري از شعائر حسيني از جمله پياده‌روي كربلا گذاشتند عده‌اي از بازاريان و كسبه مسجدي، از طلاب تقليد كردند و آنان نيز به پياده‌روي روز اربعين پرداختند.
وي ادامه داد: اين اقدام به منظور دهن كجي به بعثي‌ها رفته رفته رايج و در ابتدا منجر به كشته شدن و آزار و اذيت زيادي از سوي بعثي ها شد. پياده‌روي اربعين بعد از فروپاشي بعثي‌ها كم كم افزايش يافت و همه ساله مردم بيشماري كه سال به سال بر تعدادشان افزوده مي‌شد، به زيارت كربلا با پاي پياده مي‌شتابند.
آيت الله يوسفي غروي، يكي ديگر از عوامل رواج پياده روي اربعين را فشار آوردن به شيعيان و اقليت شمردن آنان اعلام كرد و گفت: براي مقابله با اين تفكر، شيعيان زيادي در صدد برآمدند تا اثبات كنند شيعه در اقليت نيست.از اين رو راهپيمايي مظهر خوبي براي نشان دادن جمعيت حداكثري شيعه شد.
وي، اظهار كرد: روايات زيادي در خصوص اربعين آمده است اما در خصوص پياده‌روي اربعين هيچ روايتي نقل نشده است. پياده روي براي زيارت مستحب است. تكريم زيارت امام حسين (ع)براي تعليم شعائر الهي است.
همچنين در پايان اين مراسم، از كتاب «رجوع الركب بعد الكرب» با موضوع اربعين حسيني رو نمايي شد.


| شناسه مطلب: 71303




اربعين نشست



نظرات کاربران