آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم

آیت‌‌الله جنتی: برای نعمت عظیم اربعین باید شکرگزار درگاه الهی باشیم

دبیر شورای نگهبان گفت: ما برای وجود نعمت عظیم اربعین و زائرین میلیونی آن باید شکرگزار درگاه الهی باشیم. هر قدمی که انسان در این راه می‌گذارد عبادت و مشمول ثواب است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله جنتي در جلسه درس اخلاق شوراي نگهبان وي ضمن تسليت به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسيني، اظهار داشت: از خداي متعال مي‌خواهيم به بركت اين ايام مقدس، توفيق زيارت معصومين عليهم السلام در اين دنيا و شفاعت آنها را در آخرت به ما بدهد.
دبير شوراي نگهبان با بيان اينكه مقدمه و قدم اول مسلماني، خداشناسي و معرفت الله است، خاطرنشان كرد: همه اصول و فروع دين از جمله نبوت، امامت، معاد، نماز، روزه در ذيل توحيد تعريف مي‌شود. پيامبر عظيم الشأن اسلام نيز مبناي خود براي دعوت به دين اسلام را نفي شرك و توحيد و گفتن جمله «لا اله الا الله» قرار دادند.
آيت الله جنتي با اشاره به اينكه انسان هميشه در معرض غفلت و بي‌توجهي نسبت به عظمت خداوند متعال قرار داد، ادامه داد: آشنايي با معارف الهي از مسير شناخت خداوند و دستورات وي در قرآن مهيا مي‌شود. آيات زيادي درباره صفات و اسماء‌الحسني خداوند وجود دارد. من توصيه مي‌كنم مقدمات فراگيري و آشنايي معاني قرآن براي همه فراهم شود.
وي با ابراز تأسف از مهجوريت قرآن، نهج‌البلاغه و صحيفه سجاديه، تأكيد كرد:‌ ما در كنار منابع عظيم قرآني و روايي هستيم اما تلاشي براي بهره‌مندي از آن نمي‌كنيم و متأسفانه خود را از اين انوار الهي محروم كرديم. خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: «اگر دريا براى كلمات پروردگار مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگار پايان پذيرد قطعا دريا پايان مى‏‌يابد هر چند نظيرش را به مدد آن بياوريم»
عضو فقهاي شوراي نگهبان در توضيح اين آيه گفت: منظور از كلمات خدا در اين آيه، آثار الهي است نه فقط آيات قرآن، بلكه همه آثار صنع الهي اعم از موجودات، جمادات، نباتات، مركبات و... مورد تأكيد است. توجه به اين مطلب، ما را به عظمت و بزرگي خداي متعال مي‌رساند.
دبير شوراي نگهبان افزود: ما در عبادات خودمان از جمله نماز توجه به مسأله توحيد را مي‌بينيم. از شروع و مقدمات نماز مثل اذان و اقامه تا سلام آن، ذكر مقدس «الله اكبر» وجود دارد اما به اين مسأله توجهي نداريم. متأسفانه يكي از گناهاني كه به آن توجه نمي‌شود همين غفلت است. ما سرگرم زندگي روزمره هستيم و از جايگاه خداوند غافل هستيم.
آيت‌الله جنتي با تأكيد بر جدي گرفتن درس‌هاي قرآن، تصريح كرد: ما بايد در تمام لحظات زندگي، در خوشي و ناخوشي به ياد خدا باشيم. همانطور كه خدا در قرآن اشاره مي‌كند، انسان نبايد تنها در مواقع گرفتاري و مشكلات به ياد خدا باشد.
وي با اشاره به روايت معجزات متعدد در قرآن يادآور شد: مگر خداي متعال دريا و سنگ، را براي نجات حضرت موسي(ع) و قوم ايشان از دست فرعونيان و رفع تشنگي نشكافت. من تعجب مي‌كنم از كساني كه نسبت به وجود امام عصر (عج) تشكيك مي‌كنند. مگر در قرآن به حضرت نوح و خضر نبي سلام الله عليهما اشاره نشده است، به نظر من اين افراد قبل از هر چيز نسبت به قدرت و عظمت خدا ترديد مي‌كنند.
دبير شوراي نگهبان افزود: ما چرا بايد نسبت به قدرت خدايي كه از تعداد برگ درختان آگاه است[5] و انسان را در مراحل متعدد از نطفه تا گوشت و پوست و استخوان تا زمان تولد از رحم مادر مي‌آفريند[6] شك كنيم. اين از غفلت و بي توجهي ما است و ان شاء الله خداي متعال همه ما را بيدار كند.
آيت‌الله جنتي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ايام اربعين حسيني، اظهار داشت: ما براي نعمت وجود اربعين و زائرين ميليوني آن بايد شكرگزار درگاه الهي باشيم. هر قدمي كه انسان در اين راه مي‌گذارد عبادت و مشمول ثواب است.
وي در پايان با تذكر اين نكته كه در گراميداشت اربعين بايد به مبناي حركت امام حسين (ع) توجه كرد، گفت: عامل اصلي قيام حسيني توحيد و حركت در راه خدا بود. توجه به اين موضوع در دعاي عرفه آن حضرت مكرر مورد اشاره قرار گرفته است. آن چيزي كه براي امام حسين (ع) و عزيزان و ياران ايشان شهادت را آسان مي‌كرد اين بود كه خداي متعال ناظر بر همه امور است و سرانجام همه، بازگشت به سوي او خواهد بود.
منبع: فارس


| شناسه مطلب: 71376




اربعين



نظرات کاربران