احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست

احیاگر مراسم پیاده‌روی اربعین کیست

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم در تشریح سیره علما و بزرگان برای زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین، از محدث نوری به عنوان احیاگر پیاده‌روی اربعین نام برد.

حجت‌الاسلام علي نكونام در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، در بيان دليل بزرگداشت اربعين براي شيعيان، با اشاره به اين‌كه اعتبار اربعين امام حسين(ع) از قديم الايام ميان شيعيان شناخته شده بوده است، گفت: در كتاب مصباح المتهجد شيخ طوسي درباره ماه صفر آمده كه در ايام اربعين زيات امام حسين(ع) مستحب است.
وي در بيان منشأ اعتبار اربعين، گفت: اربعين در يك نظر روزي است كه اسراي كربلا از شام به مدينه مراجعه كردند و در نظر دوم روزي است كه جابربن عبدالله انصاري صحابي پيامبر خدا(ص) از مدينه به كربلا وارد شد تا قبر سيدالشهدا(ع) را زيارت كند.
نماينده طلاب و فضلاي گلپايگان در حوزه علميه قم با اشاره به سيره علما و بزرگان در زيارت اربعين اظهار داشت: علما و بزرگان براي زيارت سيدالشهدا(ع) در روز اربعين اهميت بالايي قائل بودند و با پاي پياده از نجف اشرف به كربلا مي‌رفتند.
حجت‌الاسلام نكونام اظهار داشت: زيارت كربلا با پاي پياده در زمان شيخ انصاري انجام شد اما پس از ايشان به فراموشي سپرده شد تا اين‌كه ميرزا حسين نوري مشهور به محدث نوري دوباره آن را احيا كرد و تصميم گرفت كه هر سال اين كار را تكرار كند.
عضو مجمع نمايندگان طلاب حوزه علميه قم گفت: ميرزا حسين نوري اولين بار در عيد قربان به پياده روي از نجف به كربلا اقدام كرد كه سه روز در راه بود و حدود سي نفر از دوستان و اطرافيان ايشان، وي را همراهي كردند.
وي افزود: ميرزا جواد ملكي تبريزي بارها با پاي پياده از نجف تا كربلا مشرف شدند و آيت‌الله مكارم شيرازي نيز در سال‌هاي ۱۳۶۹ تا ۷۰ دو بار توفيق پياده‌روي از نجف تا كربلا را داشتند كه نقل شده با پاي برهنه از مسير شط كه راه طولاني‌تر بوده است به زيارت امام حسين(ع) مي‌رفته‌اند.
حجت‌الاسلام نكونام ابراز كرد: اهل تسنن نيز در كنار شيعيان براي حضور در راهپيمايي اربعين هر ساله از كشورهاي مختلف در اين مراسم باشكوه حضور پيدا مي‌كنند، حتي مسيحيان از كشورهاي مختلف در اين حماسه باشكوه همراه شيعيان مي‌شوند تا ثواب پياده‌روي اربعين در كارنامه آنان ثبت شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به بيان چند روايت درباره اهميت و فضيلت زيارت اربعين پرداخت و گفت كه جايگاه زيارت امام حسين(ع) در كلام حضرات معصومين(ع) به خوبي مشخص شده است.
عضو مجمع نمايندگان طلاب حوزه علميه قم ادامه داد: امام باقر(ع) در ثواب الاعمال مي‌فرمايند كه اگر مردم مي‌دانستند كه چه فضيلتي در زيارت مرقد امام حسين(ع) است از شوق زيارت مي‌مردند؛ آن حضرت همچنين در كامل الزيارات مي فرمايند كه زيارت مرقد امام حسين(ع) معادل حج مقبولي است كه همراه رسول خدا(ص) به جا آورده شود.
وي با اشاره به روايتي از امام حسن عسكري(ع) اظهار داشت: آن حضرت فرمودند كه مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه پنجاه ركعت نماز، خواندن زيارت اربعين، انگشتر در دست راست كردن، در سجده پيشاني بر خاك نهادن و بسم الله الرحمن الرحيم را در نماز، بلند گفتن.
حجت‌الاسلام نكونام افزود: امام صادق(ع) در اهميت زيارت امام حسين(ع) با پاي پياده مي‌فرمايند: كسي كه از منزلش بيرون بيايد و قصدش زيارت قبر امام حسين(ع) باشد اگر پياده رود خداوند به هر قدمي كه بر مي دارد يك حسنه براي او مي‌نويسد و يك گناه از او محو مي‌كند تا زماني كه به حائر امام حسين(ع) برسد و پس از رسيدن به آن مكان شريف خداوند او را از رستگاران قرار مي‌دهد.




نظرات کاربران