بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا

بازدید رئیس ستاد اربعین از سامرا

شهر امامین عسکریین ، روز جمعه ، شاهد خیل عظیمی از زائران اربعینی امام حسین (ع) بود که عمده آنها را زائران ایرانی تشکیل می دادند؛ در روزی که سفیر ایران و رئیس ستاد اربعین در عراق نیز بطور اعلام نشده برای سرکشی از نحوه خدمات رسانی به زائران به این شهر رفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، بعد از شهر بلد ، موسوم به 'عزيز بلد' ، شهر شيعه نشين در حدود 75 كيلومتري شمال بغداد، بيشتر خودروهاي عبوري در جاده بغداد به سامرا حامل زائراني بود كه در آغاز زيارت اربعين ابتدا به سامرا آمده اند و از آنجا راهي كاظمين و سپس كربلا و نجف مي شوند.
مقام هاي محلي روز جمعه گفتند كه انتظار داشتند موج جمعيت اصلي زائران از دو سه روز آينده شروع شود و آنان در اين روز غافلگير شده اند.
در جريان جلسات، نشست ها و گفت وگوهايي كه ايرج مسجدي سفير ايران در بغداد با مقام هاي محلي شهر سامرا و مسئولان نهادهاي ايراني داشت، همگي در ارتباط با خدمات رساني به زائران ابراز اميدواري مي كردند.
اين در حالي است كه به گفته بسياري از ناظران محلي، سامرا در شرايط عادي در برابر موج اينچنيني جمعيت و امكانات موجود بطور كامل قفل مي كند، اما اينجا، اين روزها همه چيز گويا استثنايي است.
از حدود 8 كيلومتري سامرا ، خودروها زائران را پياده مي كنند و راه تا حرم مطهر مي بايست با خودروهاي درنظر گرفته شده درون شهري طي شود ، اما ظرفيت ناوگان درون شهري برغم انتقال خودروهاي اضافي از ساير نقاط عراق و حتي ايران، هنوز چندان چشمگير نيست و به همين دليل ستون بزرگ زائراني كه راه طولاني 8 كيلومتري را پياده مي پيمايند، از دور دست ها به چشم مي آيد.
ايرج مسجدي بعنوان رئيس ستاد اربعين در عراق در ابتداي ورود به سامرا در نشستي با مسئولان نهادهاي ايراني عضو ستاد اربعين در عراق ، پاي يك نقشه بزرگ منطقه سامرا كه بر روي ديوار نصب شده بود، ايستاد و مسئولان اجرايي جزييات آخرين اقدامات انجام شده را در همان حال تشريح كردند.
مسجدي در ادامه سفر ويژه اش به سامرا ، از موكب ها و امكانات خدمات رساني به زائران در اين شهر بازديد كرد و با زائران نيز گپ زد و ضمن ديدار با مسئولان موكب ها ، از مشكلات و موانع و برخي دردسرها بر سر راه خدمات رساني به زائران شنيد و توصيه هايي به آنان كرد.
موج جمعيت اما بسيار بزرگ بود ، بطوري كه مسئولان موكب ها را مي ترساند و درعين حال حركت سفير و هيات همراهش براي رسيدن به حرم عسكريين ، در ادامه برنامه هاي اين سفر ، با كندي انجام مي شد.
خيابان حفاظت شده منتهي به حرمين به حدي شلوغ بود كه حركت به شكل گام به گام انجام مي شد.
مسجدي در ديدارها و نشست ها با مقام هاي محلي و مسئولان ايراني ستاد اربعين در سامرا ، تذكر داد كه بايد براي روزهاي آينده منتظر يك موج بزرگ از زائران باشند.
وي گفت كه براساس برآوردهاي ميداني ، روز شنبه جمعيت ورودي زائران به سامرا دو برابر مي شود و دست اندركاران خدمات رساني بايد خود را آماده شرايط جديد كنند.
سفير ايران از موكب هاي مختلف ايراني در سامرا بازديد كرد؛ بچه هاي اردبيل، تبريز، خراسان رضوي ، زنجان و تهران با امكانات فوق العاده براي خدمات رساني به زائران اربعين در سامرا حاضر شده اند و از قم ، سيستان و بلوچستان و هرمزگان نيز هيات هايي آمده اند و سرگرم خدمت رساني هستند.
مسجدي بعد از زيارت حرم امامين عسكريين، يك ديدار با ستار المرشدي رئيس و جمعي از مقام هاي عتبه عسكريين انجام داد و از آنجا روانه شهر بلد شد؛ جايي كه دومين هدف سفر زائران اربعين در شمال بغداد است.
حاج عباس مسئول عتبه 'سيد محمد ' و سيد فاضل جعفر عباس مسئول شوراي شهر بلد نيز پذيراي هيات سفارت ايران شدند و يك نشست برگزار كردند كه در آن از جمهوري اسلامي ايران به خاطر حمايت هايش در همه زمينه ها از دولت و ملت عراق ، از جمله كمك به هرچه بهتر برگزار شدن اربعين حسيني تشكر كردند.
آنها تاكيد داشتند كه بلد شهري است كه خون ايراني ها و عراقي ها در جنگ عليه تروريسم با هم بر روي اين زمين ريخته شده است و لذا خوب است كه ايراني ها در كنار حضور در مراسم اربعين در بازسازي بلد نيز مشاركت جدي داشته باشند.
مسجدي نيز در اين نشست ها ضمن تشكر و قدرداني از مهمان نوازي عراقي ها و سخاوت مثال زدني آنان در ميزباني از زائران اربعين حسيني، تاكيد كرد كه موكب هاي ايراني صرفا براي كمك به برادران عراقي شان به ميدان آمده اند و همچنان عراقي ها را ميزبان خود مي دانند.
وي در جواب مسئولان محلي شهر بلد همچنين متذكر شد كه ايران همانطور كه در جنگ عليه داعش در كنار ملت و دولت عراق قرار داشت، در دوران بازسازي و سازندگي نيز در كنار عراقي ها خواهد بود.
شهر سامرا را دقايقي بعد از اذان ظهر ترك كرديم ، در حالي كه برج يا مناره 53 متري مسجد تاريخي اين شهر در هياهو و شلوغي شهر به چشم نمي آمد و در طول مسير 8 كيلومتري سامرا به سمت بغداد، جمعيتي بود كه خستگي ناپذير و مصمم به سمت حرم مطهر عسكريين حركت مي كرد.




نظرات کاربران