محو رنگ ها دریک رنگی اربعین محو رنگ ها دریک رنگی اربعین محو رنگ ها دریک رنگی اربعین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
محو رنگ ها دریک رنگی اربعین محو رنگ ها دریک رنگی اربعین محو رنگ ها دریک رنگی اربعین محو رنگ ها دریک رنگی اربعین محو رنگ ها دریک رنگی اربعین

محو رنگ ها دریک رنگی اربعین

سیل عظیم زایران حسینی از فرهنگ و زبان های مختلف با دین و مذهب متفاوت سبب شکل گیری یک اجتماع عظیم شده که حول محور اهل بیت در گردشند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سنت پباده روي اربعين براي زنده نگه داشتن قيام عاشوراي حسيني چندسالي است كه به طور چشمگير گسترش يافته است. در اين راهپيمايي زائرين ايراني،عراقي و ساير كشورهاي جهان مسيرهاي مختلفي را پياده طي كرده تا خود را به شهرهاي نجف و كربلا برسانند.
هرچند كه پيمودن دهها و صدها كيلومتر پياده روي توسط عاشقان حسيني در نگاه اول خستگي را بر ساق هاي زايران مي گذارد اما يك رنگي سبب شده است تا خستگي پياده‌روي مزه‌اي دوچندان داشته باشد و اينجاست كه پا و دل با هم ارتباط پيدا مي‌كنند.
پياده روي در اربعين هر چند كه در نگاه اول شايد خستگي و تاول در پاي زايران ايجاد كند اما اين تاول ها هيچ گاه پاي عشق زايران را لنگ نخواهد كرد زيرا مرغ دل گونه اي ديگر پر خواهد كشيد.
آنان بدون توجه به تشنگي و خستگي مسير، عمود شماري كرده تا با رسيدن به دروازه هاي شهر مناره هاي قبله عشق خود را ببينند و با نداي «لبيك يا حسين» و «حيدر حيدر» خود را به حرم برسانند.
اينجا نجف است و سيل خروشان عاشقان ولايت با هر دين، مذهب ، رنگ ، نژاد و زبان مسير را طي كرده تا با حضور در حرم مولا، اذن رهسپاري به سمت كربلا را دريافت كنند.
حضور اقشار مختلف مردم از پير، جوان، مسلمان و غير مسلمان، ثروتمند و فقير و پياده روي آنان در يك مسير و با يك هدف از جمله جلوه هاي زيبا و تكرار نشدني پياده روي اربعين مي باشد.
پياده روي اي كه نمادي ازهمدلي مسلمانان شيفته حق و حقيقت است كه براي احياء دين، دل در گرو حسين بن علي(ع) داده اند.
براي پي بردن به حقيقت يك رنگي اربعين گشتي در نجف و خيابان هاي اطراف حرم داشته و به گفت وگو با برخي از زايران نشستم، گويي اينجا كسي از عرب و عجم سخن به ميان نمي آورد و همه خود را يكي مي دانند و حول محور تشيع در حركتند.
در مسير به موكب «ابوشريف مي روم» تا از ميزبانيش از زايران حسيني بپرسم، مي گويد: ما اينجا ميزبان نيستيم و ميزباني معني ندارد بلكه خادم موكب بوده و مردم صاحب اصلي آن هستند. به او مي گويم آيا ايرانيان از موكب شما استقبال مي كنند؟ در جواب مي گويد: اينجا ايراني و عراقي نداريم ما ميزبان عاشقان امام حسين (ع) هستيم.
با كمك يكي از حاضران از وي مي پرسم با توجه به تنوع زبان و گويش چگونه با زايران ارتباط برقرار مي كنيد؟ درجواب مي گويد: نياز به زبان خاصي نيست، بلكه ما مي دانيم كسي كه در اين مسيرگام نهاده زايرحسين است و هدف مشخص دارد.
چند صد مترآن طرف تر كودكي را مي بينم كه با پهن كردن بساط دنبال كسب روزي از دست زايران حسيني است، مي گويد: هر ساله بساط فروش دارم و در اين مدت روزي براي خود دست و پا مي كنم.
از شيوه برخورد ايراني ها با وي مي گويم: جواب مي دهد: تفاوتي بين زايران حسيني نيست ، بيشتر مشتريان من ايراني هستند و اين براي من مايه خوشحالي است.
كاروان اهالي كرمانشاه از راه مي رسد و با نواي حيدر حيدر به سمت حرم در راه هستند. سعي دارم با آنان ارتباط برقرار كنم ، سرمست از شوق يار به پيش مي روند. هر چند كه نمي شود با مسئول كاروان ارتباط برقرار كرد اما درميان كاروان كساني هستند كه در بين زمزمه هاي خود جواب ما را مي دهند.
يكي از آنان كه سن و سالي دارد مي گويد: استان كرمانشاه از قديم الايام افتخار ميزباني زايران حسيني را داشته و هم اكنون با سنت شدن پياده روي حسيني اين استان بيش از ديگر استان هاي كشور خادم اين زوار است. شاهراه اصلي كربلا از اين استان مي گذرد.
به او مي گويم براي ارتباط با زايران حسيني مشكل نداريد: در جواب مي گويد اينجا همه يك هدف خاص دارند و زبان مهم نيست بلكه آنچه مهم است اين بارگاه منور است كه چراغ راهنماي ما در مسير مي باشد.
در ميانه راه با يكي از زايران استان اصفهان به گفت وگو مي شينم او خود را محمد معرفي مي كند. از محمد درباره شيوه برخورد عراقي ها مي پرسم. در جواب مي گويد: اينجا برخوردها بسيار دوستانه است و من هيچ احساس غريبي در عراق ندارم، اينجا خانه مولايمان است.
يكي از كارهاي زيباي اين دوره از پياده روي اربعين حمل تصاوير شهدا به ويژه شهداي مدافع حرم مي باشد كه بر روي كوله جوانان و نوجوانان قابل مشاهده است.
از يكي از آنان مي پرسم چرا تصاوير شهدا را با خود حمل مي كنيد؟ مي گويد: آنان خود بخشي از قيام حسيني و درامتداد آن هستند ، با حمل تمثال مبارك شهدا مي خواهم بگويم اگر امروز اين سنت به صورت گسترده در حال انجام است به خاطر فداكاري اين عزيزان مي باشد.
آنچه كه بين زايران حسيني بيش ازهمه خودنمايي مي كند حجاب به عنوان يكي از ارزش هاي اسلامي است. زايران حسيني بدون توجه به رنگ، نژاد و فرهنگ حاكم بر كشور خود با حجاب و متانتي خاص در پيش گاه مولاي خود حاضر مي شوند.
بله اينجا نجف است و ده ها هزار نفر روزانه حول محور تشيع و سنت عاشورايي حضرت زينب (س) به سمت كربلا در حركتند و فارغ از هر رنگ و نژادي، در بي رنگي خواهند بود.




نظرات کاربران