همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان همنوا با رباب همسفر با زینب 

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه  کوفه پایتخت آینده جهان
همنوا با رباب همسفر با زینب

گزارش دهم:مسجد جامع کوفه کوفه پایتخت آینده جهان

حرمت سادات متولی

كوفه روزگاري نقطه آغازين حكومت ظاهري علوي بوده و آينده اي نه چندان دور پايتخت جهان در حكومت امام مهدي عليه السلام خواهدشد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مسجد كوفه، محراب امام علي عليه السلام و مقام هاي عظيم و مقدس اين مسجد،حرم مسلم بن عقيل، هاني بن عروه و مختار ثقفي، مسجد سهله و توفيق درك اعمال آن نيز زيباترين لحظات ناب معنوي و روحاني من شنبه شب 20 آبان در اين سفر خاطره انگيز شد.
زيارت مسلم سفير حسين، هاني و مختار منتقم خون حسين از قاتلانش بويژه حرملة لعنت الله عليه شربت جان افزاي نور و فضيلت را جرعه نوش كامم كرد تا درس وفاداري و جانبازي و ولايت مداري را از مسلم و هاني بياموزم و درس رشادت و دليري و مبارزه با دشمنان آل علي و قتله كربلا را با مختار مشق كنم.
زيارت محل مقدس ومنور محراب امام علي نيز شرح راز و نياز مناجات اميرالمومنين را در گوشم نجوا مي كرد و به من مي آموخت كه نگذارم زنگار جهل و حماقت ابن ملجمي در درونم ريشه كند و مايه خسارت دنيا و آخرتم در بدترين حالت و اعمال شود.
هنوز طنين فزت و رب الكعبه آسمانيان را مي تواني با گوش جان از اين محراب بشنوي و بر عمق مصيبت شهادت لنگر زمين و آسمان علي عالي اعلي اسدالله الغالب اميرالمومنين يعسوب الدين قاسم الجنة و النار و حيدر الكرار خون گريه كني.
محراب راه و رسم جستجوي فضيلت و فطرت را در مسير نور نشانت مي دهد تا هميشه چشم بصيرت و معرفت باز كني كه در صف نااهلان، مزوران و دغل كاران و مكاران نيستي.
محراب ترنج معرفت بخشي و بصيرت افزايي را در بند بند وجودت با تار و پود علوي گره مي زند ونقشه عشق و رستگاري دارين را برايت نقش مي زند.
محراب مسجد كوفه غربت مولايي را فرياد مي كند كه 25 سال خانه نشين جهل و غفلت كوفيان شد و غم و غصه استخوان گلويش شد و راز دل با چاه نخلستان كرد.
محراب مسجد كوفه به تو درس بصيرت و معرفت افزايي مي آموزد تا گرفتار چاك جهل و حمق و غفلت و ساده لوحي اشعري گونه ابوموسي نشوي با مكر و نيرنگ و تزوير و فريب عمرو عاص نيايي مشتي كاغذ قرآن بر سر ني را مقدم بر امام زنده و حي و حاضر و ولي زمانت نكني و مغلوب تزوير و خدعه " حكم الا الله " عمر و عاص را محور زندگيت نشوي.
محراب مسجد كوفه اوج غربت و مظلوميت امامي را برايت به تصوير مي كشد كه حتي جواب سلامش را هم ندادند و از او روي گرداندند.
*مسجد كوفه و شرح مشخصات آن
اولين باري كه كلمه كوفه و يا كوفان براين سرزمين اطلاق شد از زبان مبارك جبرئيل امين عليه السلام ونبي اعظم اسلام در شب معراج بوده است.
پيامبر اكرم نيز در حديثي مي فرمايد كوفه شرف و سرور عرب ها وابزار دفاعي خداوند از دين، گنج و خزينه ايمان است.
اما در كتب لغت همانند مصباح و غير آن علت اين نامگذاري را بناي گرد و دايره اي مانند خانه ها و شهر دانسته و اساسا خود شهر و دژ اطراف آن گويا به صورت دايره وار ساخته شده بود تا اين مركز لشگر اسلام از نظر دفاع در برابر دشمن كاملا محفوظ باشد.
*مسجد كوفه يكي از چهار مسجدي كه حق تعالي براي اهلش برگزيد
مسجد جامع كوفه از پيشينه درخشاني برخوردار است كه بناي ساختماني آن اولين بار بدست سعد وقاص فاتح عراق در سال 17 هجري در منطقه عراق عرب ساخته شد.
اين مسجد در حال حاضر داراي چهار در به نام هاي باب مسلم بن عقيل در وسط ديوار شرقي قراردارد كه صحن و حرم مسلم و هاني را به مسجد كوفه متصل مي كند.
باب كنده در بخش غربي مسجد، باب الرييس دري تازه تاسيس در ميانه ديوار غربي و باب ثعبان يا باب الفيل كه در اصلي مسجد كوفه است و در ابتداي ديواره شمال به طرف غرب غرب واقع مي باشد و مستحب است هنگام ورود به مسجد از اين در وارد شد.
*مقامات مسجد كوفه
مقام حضرت ابراهيم خليل ، مقام حضرت خضر نبي، دكة القضا، بيت الطشت، محل ساخت كشتي نوح و به گل نشستن آن در اين مكان، دكة المعراج، مقام نبي الله آدم، مقام جبرئيل، مقام امام زين العابدين عليه السلام، مقام حضرت نوح پيامبر و محراب امير المومنين عليه السلام از جمله مقام هاي مسجد كوفه است كه براي هر كدام انجام اعمال 2 ركعت نماز، دعاي بعد از آن وتسبيحات حضرت زهرا سلام الله عليها است.
*فضيلت مسجد جامع كوفه
اصبغ بن نباته كوفي از ياران حضرت امير نقل مي كند روزي آن حضرت در مسجد كوفه به مردم فرمود:"اي اهل كوفه به درستي كه خداوند چيزي را به شما عنايت كرده كه به احدي غير شما عطا نكرده است و آن اينكه فضيلت و ارزش داده است مسجد و محل نماز شما را و آنجا خانه آدم، نوح، ادريس و محل نماز ابراهيم خليل و مصلاي من و برادرم خضر است.
اين مسجد يكي از چهار مسجدي است كه خدا براي اهلش برگزيد و روزگاري محل نماز فرزندم مهدي باشد.
اي مردم با نماز در اين مسجد به خدا نزديك شويد و بدانيد حاجت هاي شما در اين مكان برآورده مي شوذ.
اگر مردم ارزش اين مسجد را بدانند از تمام نقاط جهان با حالت سينه خيز به اينجا مي آيند."
امام صادق مي فرمايد:" تمام ملايكه مقرب خدا و پيامبران صالح خدا حتي رسول گرامي اسلام در مسجد كوفه نماز خوانده اند."
اميرالمومنين علي عليه السلام نيز فرموده است:" نماز واجب در مسجد كوفه برابر با حجي است كه در ركاب رسول الله انجام شود و نماز مستحب در آن برابر با عمره مفرده اي است كه در ركاب آن حضرت صورت گيرد."
* مسجد كوفه مصلاي مهدي موعود
كوفه روزي پايتخت جهان و مسجد آن مصلاي امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف خواهد شد.
از آنجا كه مهدي فاطمه سلام الله عليهما بر كل هستي فرمانروايي خواهدكرد شهر كوفه چنان وسعتي خواهد يافت كه خانه هاي آن به كربلا متصل خواهد شد و تمامي مومنين عالم در اين شهر و كنار حضرت بقية الله سكونت خواهند كرد.
مسجد كوفه داراي هزار در مي شود و در حالي كه مملو از سربازان مهدي و خواهد بود كه به يوسف فاطمه اقتدا خواهند كرد.
در واقع خداوند سبحان چنين اراده فرموده كه رجعتي را در اين سرزمين پديدار سازد تا در همان محلي كه مومنين مورد ظلم واقع شدند ظالمين و نوادگانشان را به دست خوبان به جزاي اعمالشان برسانند.
تا ادامه سفرنامه اربعين از مسجد سهله لحظات شما با عطر ناب سبز مهدويت و انتظار قايم آل محمد قرين باد.
يا زهرا


| شناسه مطلب: 71731




اربعين سفرنامه



نظرات کاربران