راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن

راز‌هایی درباره فواید صدقه دادن

صدقه دادن از دست دادن مال نیست، بلکه افزایش مال در این دنیا و ذخیره عمل در آخرت برای صدقه‌دهنده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين محمدعلي رضايي كارشناس علوم قرآني درباره صدقه دادن گفت: يكي از اعمالي كه در اسلام سفارش زيادي شده صدقه دادن است. توصيه به دادن صدقه و اشاره به منافع زيادي كه دارد در روايات متعدد آمده است. افزايش عمر و روزي انسان، ‌رفع بلا و افزايش معنويت در نفس از فوايد اين عمل پسنديده شمرده مي شود.
وي افزود: صدقه اي كه صدقه دهنده براي رفع نياز مستمند مي دهد قبل از اينكه به دست نيازمند برسد به دست خدا مي‌رسد. حضرت امام سجاد (ع) هر زمان كه صدقه مي‌دادند دست خود را مي‌بوسيدند و مي‌فرمود: صدقه ابتدا به دست خدا و بعد به دست فقير و مستمند مي‌رسد. افراد بخش بسياري از گرفتاري‌هاي خود را با صدقه رفع مي‌كنند، درباره مشخص بودن زمان مرگ روايت ها داريم اما با دادن صدقه خداوند به دليل رأفت و محبتي كه صدقه‌دهنده به نيازمند دارد، مرگش را به تأخير مي‌اندازد.
اين كارشناس علوم قرآني درباره كيفيت فعلي عمل جامعه در دادن صدقه و آن چه بايد عمل شود اظهار كرد: صدقه دادن در جامعه اسلامي رايج است و مردم ما هم تقريباً روش خوبي دارند و انجام آن را جزو ضروريات زندگي مي‌دانند. اما بايد به اين موضوع توجه داشته باشند كه مورد صدقه ارزشمند باشد. البته مورد صدقه اگر ناچيز يا كم باشد هم اجر و ثواب دارد اما هرچه ارزش صدقه بيشتر باشد ثواب آن نيز بيشتر است.
در اين مورد حضرت فاطمه زهرا(س) در شب عروسي‌شان در برابر تقاضاي فردي كه پيراهن نداشت و در خواست پيراهن كرد، لباس عروسيشان را به او داد و لباس كهنه خود را پوشيد. صبح وقتي حضرت محمد(ص) دخترشان را ديدند فرمودند: "لباس عروسيت كجاست؟" حضرت فاطمه(س) فرمودند: "ديشب نيازمندي از من پيراهن خواست و من پيراهن عروسي را به او دادم." پيامبر اكرم(ص) فرمودند: "چرا لباس كهنه را به او ندادي؟" حضرت فاطمه (س) به سخن خدا و آيه قرآن استناد كردند و فرمودند: آن چه را بيشتر دوست داريد به ديگران بدهيد.
حجت الاسلام والمسلمين رضايي در ادامه تاكيد كرد: صدقه دادن نبايد به شكلي باشد كه لباس كهنه كه قابليت استفاده ندارد يا پول خرد و ناچيز را به نيازمند بدهيم. بلكه بايد مورد صدقه ارزشمند باشد، صدقه به دختر و پسر جوان كه مي خواهند به خانه بخت بروند و نيازمند جهيزيه هستند، خوب است.
صدقه دادن مانند حساب پس انداز است كه مال برايت ذخيره مي‌شود، در اين باره نقل شده است پدري اموال خود را در نزد مردم به‌عنوان صدقه بذل و بخشش مي‌كرد. فرزندان او در نزد عالم بزرگي از او گلايه كردند كه پدر همه اموال را به ديگران مي بخشد و براي خود هيچ چيز نگه نمي‌دارد. عالم دليل اين كار را از پدر جويا شد و پدر جواب داد: صدقه اي كه مي دهم اول براي من و بعد بچه‌هاي من است. هم ذخيره عمل براي آخرت من و هم افزايش مال براي فرزندان من است.
وي با اشاره به كساني كه نداشتن مال يا امكانات را دليلي براي ناتواني در دادن صدقه مي دانند، بيان كرد: صدقه دادن از دست دادن مال نيست بلكه افزايش مال در اين دنيا و ذخيره عمل در آخرت براي صدقه‌دهنده است. صدقه دادن روزي را زياد و زندگي را پر رونق مي كند.
اين كارشناس علوم قرآني خاطر نشان كرد: بايد همه مردم دست به دست هم دهند و در كمك كردن كوتاهي نكنند به ‌ويژه در زلزله مناطق غرب كشور كه اين روزها بسيار به كمك نياز دارند.
هر كس هركاري مي‌تواند بايد در راه خدا انجام دهد كه اين عمل خير پذيرفته پروردگار متعال است و امروز قطعاً براي افرادي كه در اين راه قدم مي‌گذارند بهترين استفاده از فرصت است و براي آنها اجر و مزد بسيار به همراه دارد.
منبع:ميزان


| شناسه مطلب: 71806




معارف صدقه



نظرات کاربران