محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی

محبت‌اهل بیت(ع) زمینه‌ای مناسب برای وحدت امت اسلامی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنجشنبه) در دیدار مهمانان شرکت‌کننده در اجلاس «محبان اهل‌بیت (ع) و مسئله تکفیری‌ها»، اتحاد و همدلی امت اسلامی در شرایط کنونی را از اوجب واجبات دانستند و گفتند: جمهوری اسلامی ایران در مقابل توطئه‌ی جبهه‌ی استکبار و صهیونیسم برای ایجاد جنگ و نزاع میان مسلمانان ایستاده و خواهد ایستاد و به اذن پروردگار در این مبارزه پیروز خواهد شد همان‌گونه که شجره‌ی خبیثه‌ی داعش در عراق و سوریه قطع شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، مشروح بيانات رهبرمعظم انقلاب اسلامي در ديدار شركت‌كنندگان در اجلاس «محبان اهل‌بيت(ع) و مسئله تكفيري‌ها» بدين شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحيم (۱) والحمدلله ربّ العالمين و الصّلاة و السّلام علي سيّدنا و نبيّنا ابي‌القاسم المصطفي محمّد و علي آله الطّيّبين الطّاهرين و صحبه المنتجبين و من تبعهم باحسان الي يوم الدّين.
برادران عزيز، خواهران عزيز! خيلي خوش‌آمديد؛ به همه‌ي شما از صميم دل خوشامد عرض ميكنيم. شما در اينجا، در خانه‌ي خودتان و ميان برادران خودتان هستيد‌؛ ما به اين چشم نگاه ميكنيم به برادران مسلمانمان در هر نقطه‌ي از عالم؛ [با هم] برادر هستيم، شما را برادر خودمان ميدانيم و احساسات برادرانه را در عمل هم -به توفيق الهي و به كمك الهي- نشان داده‌ايم.
موضوع اين اجلاس كه محبّت اهل‌بيت (عليهم‌السّلام) است، موضوع بسيار مهمّي است. حبّ اهل‌بيت مخصوص يك گروه خاصّي در اسلام نيست؛ همه‌ي مسلمين اهل‌بيت پيغمبر را دوست ميدارند؛ همه‌ي مسلمين نسبت به اهل‌بيت پيغمبر ارادت دارند. يك عدّه‌ي خيلي معدود و قليلي به‌‌عنوان نواصب(۱) در تاريخ بودند كه آنها هم به احتمالي انگيزه‌هايشان انگيزه‌هاي سياسي بود، نه به معناي واقعي انگيزه‌ي ديني؛ لكن قاطبه‌ي مسلمين، از صدرِ اوّل تا امروز محبّ اهل‌بيت محسوب ميشوند. خب، همين يك جمله براي ما يك درس است؛ آن درس اين است كه پس به‌وسيله‌ي محبّت اهل‌بيت، ميشود در ميان مسلمين اجماع ايجاد كرد؛ ميشود اين را يك محوري قرار داد براي اتّحاد و اتّفاق مسلمين. همچنان‌‌‌‌كه وجود مبارك پيغمبر اسلام وسيله و محور وحدت بين مسلمين است، و همچنان‌كه قرآن و كعبه‌ي شريف محور اتّحاد مسلمين است، محبّت اهل‌بيت هم ميتواند محوري باشد براي اتّحاد مسلمين و دلها را به هم نزديك كند.
و من به شما برادران عزيز عرض ميكنم كه امروز دنياي اسلام به اين اتّحاد و اين همدلي بشدّت نيازمند است. امروز پيكر دنياي اسلام زخم‌خورده است؛ امروز دشمنان اسلام توانسته‌اند با ايجاد جنگ و خِلاف(۳) در بين خود مسلمين، آنها را فَشَل(۴) كنند، آنها را مشغول به خود كنند و دشمنان آنها را در حاشيه‌ي امن نگه ‌دارند. در منطقه‌ي غرب آسيا، رژيم غاصب صهيونيست در امنيّت به سر ببرد، [ولي] مسلمانها به جان هم بيفتند! اين حقيقت و واقعيّتي است كه امروز وجود دارد؛ و اين كار، كار دشمنان اسلام است؛ كار آمريكا است، كار صهيونيسم بين‌المللي ا‌ست، و كارِ ادامه‌هاي آنها و همكاران آنها در اين منطقه است. با كمال تأسّف بايد قبول كنيم كه در درونِ خودِ امّتِ اسلامي و دولتهاي اسلامي، كساني هستند كه همان كاري را كه آمريكا ميخواهد و صهيونيست ميخواهد، انجام ميدهند؛ مخارجش را عهده‌‌دار ميشوند، مقدّماتش را فراهم ميكنند، ابزار آنها ميشوند؛ براي چه؟ براي جراحت وارد كردن بر پيكر امّت اسلامي. در يك‌ چنين شرايطي اتّحاد امّت اسلامي اوجب واجبات است؛ بايد دُور هم جمع بشويم.
محبّت اهل‌بيت ريشه‌ي قرآني دارد، ريشه‌ي حديثي دارد؛ يك امر جديد نيست. حديثِ متّفقٌ‌عليهِ بينِ فِرَقِ اسلامي كه حديث ثقلين است -اِنّي‌ تارِكٌ‌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ كِتابَ اللهِ وَ عِترَتي اَهلَ بَيتي فَاِنَّهُما لَن يَفتَرِقا حَتَّى يَرِدا عَلَيَّ الحَوض-(۵) اگرچه آنچه به ما تعليم ميدهد، متابعت از اهل‌بيت است، لكن متابعت بدون محبّت معنا ندارد؛ محبّت هم از اين حديث فهميده ميشود. اينكه در قرآن ميفرمايد: اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذهِبَ عَنكُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَيتِ وَ يُطَهِّرَكُم تَطهيرًا،(۶) اين پاكيزگي و طهارتي كه خداي متعال اراده كرده است در اهل‌بيت وجود داشته باشد، مقتضي همين عشق و محبّتي است كه مسلمانها به اهل‌بيت دارند؛ پس اين ميشود وسيله‌ي اتّحاد مسلمانها.
دشمنان اسلام مصلحتشان در اين است كه جنگ را به درون دنياي اسلام بكشانند، و متأسّفانه كشانده‌اند. ما ايستاده‌ايم در مقابل اين توطئه‌ي دشمن و خواهيم ايستاد. و من به شما عرض بكنم، ما معتقديم كه به توفيق الهي و به اراده‌ و مشيّت الهي و باذن‌الله‌تعاليٰ، ما در اين مقابله بر دشمنمان پيروز خواهيم شد.
امروز فلسطين مسئله‌ي اوّل دنياي اسلام است. هركسي مسئله‌ي فلسطين را درست بفهمد و تصوّر بكند، اذعان ميكند به اينكه مسئله‌ي فلسطين، مسئله‌ي اوّل دنياي اسلام است. كليد غلبه‌ي بر دشمنان اسلام مسئله‌ي فلسطين است. و مهم‌ترين مسئله‌ي دنياي اسلام، امروز مسئله‌ي فلسطين است؛ چرا؟ چون فلسطين يك كشوري است اسلامي، اين [كشور] را آمده‌اند غصب كرده‌اند، از مردمش گرفته‌اند. بحث غصب يك روستا و يك شهر نيست؛ دشمن، يك كشور را غصب كرده است و آن را پايگاهي قرار داده است براي اخلال كردن در امنيّت كشورهاي اين منطقه؛ با غدّه‌ي سرطاني بايد مبارزه كرد. حالا شما ملاحظه كنيد؛ كسي در كسوت مفتي دين، فتوا بدهد بر اينكه مبارزه‌ي با صهيونيسم حرام است و كمك به فلان گروهي كه با صهيونيسم مبارزه ميكنند جايز نيست! اين حقيقتاً فاجعه است كه كساني در دنياي اسلام اين‌جور بر خلاف مصالح اسلام عمل بكنند، با دشمنان ارتباطات دوستانه داشته باشند؛ درست برخلاف نصّ صريح قرآن كه مؤمنين را «اَشِدّآءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَمآءُ بَينَهُم‌»(۷) معرّفي ميكند، اينها «اشدّاء علي المسلمين» و رحماء با كفّارند؛ با آنها خوبند امّا با مسلمين ببينيد چه ميكنند! اين اختلاف‌افكني، اين ايجاد شجره‌ي خبيثه‌ي داعش و امثال داعش در عراق در سوريه و در نقاط ديگر.
البتّه اين شجره در عراق و سوريه ورافتاد امّا نميشود مطمئن بود، و ممكن است در جاي ديگري اين بساط را پهن كنند؛ آمريكا از دشمني با اسلام دست بر نميدارد. بايد بيدار باشيم؛ بايد هوشيار باشيم؛ بايد آمادگي‌هاي خودمان را حفظ كنيم؛ نبايستي غافلگير بشويم. اميرالمؤمنين (عليه‌السّلام) در نهج‌البلاغه ميفرمايد: وَ اللهِ لَا اَكونُ كَالضَّبُعِ تَنامُ عَلىٰ طولِ اللَدم؛(۸) ما بايد اين‌جوري باشيم؛ نميتوانيم به خواب برويم، نميتوانيم غفلت كنيم؛ نميتوانيم كيد دشمن را نديده بگيريم. بايد بيدار باشيم.
اين بيداري اقتضائاتي دارد؛ يكي از اقتضائاتش همين برادري و محبّت است كه بايد داشته باشيم. اين محبّت اقتضا ميكند مبارزه و مقابله‌ي با عواملي را كه با دنياي اسلام دارند صريحاً دشمني ميكنند يا به آن دشمنها كمك ميكنند؛ شما در كشورهاي مختلف پيام‌آور اين روحيّه بايد باشيد؛ آمادگي را در مسلمانها براي مواجهه و مقابله حفظ كنيد. مقصود همه‌جا جنگ نظامي نيست؛ [بلكه] بايستي ذهنها را در مخاطبين خودتان -مردمي كه سخن شما را مي‌شنوند- آشنا كنيد با حقايقي كه امروز در دنياي اسلام وجود دارد. ما اين وظيفه را قطعاً از دست نخواهيم گذاشت؛ ما اين وظيفه را رها نخواهيم كرد و مطمئنّيم كه خداي متعال در پيشرفت اين كار به ما كمك خواهد كرد. آنهايي كه برخلاف آيه‌ي قرآن كه فرمود «يٰاَيُّهَا الَّذينَ ءامَنوا لا تَتَّخِذوا عَدُوّي وَ عَدُوَّكُم اَولِيآءَ تُلقونَ اِلَيهِم بِالمَوَدَّة»،(۹) كساني را كه دشمن مسلمينند و دشمن اسلامند و دشمن خدايند به دوستي ميگيرند و مودّت خودشان را با آنها برقرار ميكنند، اينها دشمنان حقيقي اسلام هستند در درون جامعه‌ي اسلامي.
بحمدالله امروز دنياي اسلام بيدار شده است. ما مسلمين در كشورهاي مختلف، يك واقعيّت عظيم هستيم؛ ما يك واقعيّت تحميل‌شده‌ي بر استكبار و بر كفر هستيم. در مقابل كفر و استكبار، امروز دنياي اسلام ميتواند بِايستد و حرف خود را به كرسي بنشاند. بحمدالله در جغرافياي ايران، حكومتي به نام اسلام وجود دارد كه افتخار ميكند به اينكه حكومت اسلامي است. البتّه ما به تمام آرزوهاي خودمان در تحقّق حاكميّت اسلام در كشور نرسيده‌ايم؛ ما در نيمه‌ي راهيم، ما در وسط راهيم، امّا هدفمان تحقّق همه‌ي اهداف اسلامي و تحكيم كامل شريعت اسلامي است. اين هدف ما است و اين هدف را به توفيق الهي و باذن‌الله‌تعاليٰ دنبال خواهيم كرد و اين خود وسيله‌ي پيروزي بر دشمنان اسلام خواهد بود؛ امروز اين واقعيّت در اينجا وجود دارد.
برادران عزيز، خواهران عزيز! قريب چهل سال از تشكيل جمهوري اسلامي ميگذرد؛ از روز اوّل تا امروز، آمريكا با ما دشمني كرده است، جبهه‌ي كفر و استكبار و صهيونيسم با ما دشمني كرده‌اند، توطئه كرده‌اند و هرچه توانسته‌اند عليه ما به كار برده‌اند: تحريم كردند، حمله‌ي نظامي كردند، كارهاي گوناگون كردند؛ علي‌رغم آنها، در طول اين قريب چهل سال، ما به‌طور پيوسته پيشرفت كرده‌ايم. امروز، به توفيق الهي، پيشرفتهاي جمهوري اسلامي نسبت به ۳۰ سال پيش و ۳۵ سال پيش قابل مقايسه نيست؛ آنها خواسته‌اند ما را از بين ببرند، خداي متعال علي‌رغم آنها ما را تقويت كرده است، به ما قوّت داده است، ما را از آنچه خودمان هم آرزو داشتيم قوي‌تر كرده است؛ امروز جمهوري اسلامي بحمدالله در منتهاي قدرت و قوّت است و ايستاده است. و ما حرفمان را صريح ميزنيم و پاي حرفمان مي‌ايستيم و هر جايي كه احتياج به حضور ما باشد، هر جايي كه احتياج باشد به كمك ما در مواجهه و مقابله‌ي با كفر و استكبار، كمكمان را به آنجا ميكنيم؛ اين را صريح ميگوييم، اِبا هم نميكنيم از گفتن اين مطلب در مقابله و مواجهه‌ي با دنياي كفر و استكبار؛ ما ملاحظه‌ي هيچ‌كس را نميكنيم و سخن خودمان و حرف دل خودمان را صريح ميزنيم. امروز يك چنين واقعيّتي است در دنياي اسلام و اميدواريم كه به توفيق الهي روزي فرا برسد كه فلسطين به مردم فلسطين برگردد و مردم فلسطين مالك سرزمين خودشان بشوند و آوارگان فلسطين به فلسطين برگردند؛ آن روز، روز جشن و عيد دنياي اسلام خواهد بود و آن روز ضربه‌ي واقعي و شكننده‌ي كمر استكبار بر او وارد خواهد شد و ما براي آن تلاش ميكنيم و كار ميكنيم و ان‌شاءالله آن روز فراخواهد رسيد. من بار ديگر به همه‌ي شما برادران و خواهران عزيز خوشامد عرض ميكنم و همه‌ي شما را به خدا مي‌سپارم و اميدوارم ان‌شاءالله اين اجلاس شما اجلاس مباركي باشد.
والسّلام عليكم و رحمةالله و بركاته
۱) در ابتداي اين ديدار -كه به‌مناسبت برگزاري اين اجلاس در روزهاي اوّل و دوّم آذرماه سال جاري برگزار شد- آقاي دكتر علي‌اكبر ولايتي (دبيركلّ مجمع جهاني بيداري اسلامي) گزارشي ارائه كرد. ۲) دشمنان اهل‌بيت
۳) اختلاف نظر
۴) سست، كاهل
۵) امالي صدوق، ص ۴١۵ (با اندكي تفاوت) ۶) سوره‌ي احزاب، بخشي از آيه‌ي ۳۳؛ «... خدا فقط ميخواهد آلودگي را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.»
۷) سوره‌ي فتح، بخشي از آيه‌ي ۲۹؛ «... بر كافران، سختگير [و] با همديگر مهربانند...»
۸) نهج‌البلاغه، خطبه‌ي ۶؛ «به خدا سوگند كه من همانند آن كفتار نيستم كه با آواز كوبيدن سنگ و چوب، در كُنامش به خوابش كنند...»
۹) سوره‌ي ممتحنه، بخشي از آيه‌ي ۱؛ «اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستى برمگيريد [به طورى‌] كه با آنها اظهار دوستى كنيد ...»




نظرات کاربران