وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ وظایف ما در برابر قرآن چیست؟ وظایف ما در برابر قرآن چیست؟

وظایف ما در برابر قرآن چیست؟

سخنران بعثه مقام معظم رهبری، امروز در جمع زائران ایرانی در حرم حسینی به وظایف مسلمانان در برابر قرآن پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج از كربلاي معلا، حجت الاسلام صمدي، سخنراني بعثه مقام معظم رهبري امروز در جمع زائران ايراني در حرم حسيني در كربلاي معلا با بيان اينكه مسلمانان در برابر قرآن كريم 5 وظيفه دارند، فراگيري قرآن را از جمله اين موارد دانست.
وي افزود: امام علي (عليه‌السلام) مي فرمايد، تعلموا القرآن فانه احسن الحديث و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب. قرآن را فرا بگيريد كه برترين كلام است. و در آن بينديشيد كه بهار قلب‌هاست.
حجت الاسلام صمدي اظهار داشت: بعد از شناخت جايگاه و درك فضائل قرآن لازم است كه به فراگيري صحيح علوم آن بپردازيم. قرآن محور اساسي دين و كتاب قانون الهي است و بر هر مسلماني لازم است كه در راه فراگيري آن بكوشد و اين نه به عنوان يك حق بلكه يك تكليف براي مسلمان تعيين شده است تا در راستاي فرادهي قرآن به ديگران نيز كوشا باشند.
وي تلاوت قرآن را از ديگر وظايف مسلمانان دانست و تصريح كرد: رسول الله (صلي الله عليه و آ له) مي فرمايد: افضل العباده قراءه القرآن؛ برترين عبادات قرائت صحيح قرآن است. بعد از فراگيري قرآن نوبت به قرائت آن مي‌رسد زيرا فراگيري مقدمه‌اي است براي عمل نيكوي قرائت و نيز تلاوت قرآن در همه حال. البته محدود كردن قرائت قرآن به مجالس ختم و استخاره و يا ترك تلاوت به جهت سبك شمردن آن عملي است كه مورد غضب خداوند واقع مي‌شود چنانكه حضرت رسول (صلي الله عليه و آ له) فرمودند: «عليك بتلاوه القرآن علي كل حال.»
اين سخنران همچنين استماع قرآن را از ديگر وظايف مسلمانان دانست و ادامه داد: خداوند متعال مي فرمايد«و اذا قري القرآن فاستمعوا له و انصتوا لعلكم ترحمون» هرگاه كه قرآن خوانده مي‌شود به آن از دل و جان گوش فرا دهيد و سكوتي همراه با تدبر پيشه كنيد باشد كه مورد رحمت قرآن قرار بگيريد. استماع قرآن در كنار قرائت آن ارزش والائي دارد. و اين براي كساني كه از نعمت علم به آن برخوردارند لازم است. البته ديگران نيز مي‌توانند با گوش دادن به تلاوت قرآن در ثواب تلاوت آن شريك شوند.
وي همچنين تدبر در قرآن را بسيار مهم ياد كرد و گفت: از ديگر وظايف ما در برابر قرآن تدبر در معناي آن است و خداوند نيز فلسفه نزول قرآن را بر همين محور بيان فرموده است «كتاب انزلناه اليم مبارك ليدبروا آياته و ليتذكروا اولوالالباب.»
حجت الاسلام صمدي يادآور شد: قرآن كتاب مباركي است كه ما آن را نازل كرديم تا همه در آياتش انديشه كنند و دانايان از آن پند گيرند. تدبر در قرآن از امور لازم و ضروري است و چون در راستاي درك معناي قرآن است زمينه را براي عمل به آن فراهم مي‌سازد. و بايد دانست كه روح والاي قرآن بدون تدبر در آيات بدست نمي‌آيد.
وي همچنين عمل به قرآن را بسيار مهم دانست و اظهار داشت: اصل برجسته و هدف غايي نزول قرآن و تعلم و قرائت و همچنين تدبر در آن همه و همه براي عمل است چنانكه خداوند مي‌فرمايد: هذا الكتاب انزلناه مباركا فاتبعوه. اين كتاب را مبارك نازل نموديم پس، از آن تبعيت كنيد؛ بنابراين كساني كه به قرآن عمل نمي‌كنند و تنها به قرائت آن اكتفاء مي‌كنند، در واقع به شأن و مقام والايش بي احترامي كرده‌اند.


| شناسه مطلب: 71859




كربلا عتبات



نظرات کاربران