کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟ کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟

کدام آیه‌های قرآن درباره امام زمان است؟

وعده‌ای که خداوند متعال در قرآن کریم درباره ظهور امام زمان (عج) بارها فرموده بود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در قرآن كريم، آيه‌اي كه نام صاحب الزمان (عج) در آن تصريح شده باشد وجود ندارد اما احاديثي هستند كه در آنها به خالي نبودن زمين از حجت تأكيد شده است و آياتي نيز هستند كه به حكومت صالحان بر زمين بشارت مي‌دهند. سوره هود آيه ۸
«وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى‏ أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ أَلا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ»
«اگر عذاب را تا مدت معينى (ظهور امام زمان) بتأخير بياندازيم خواهند گفت چه چيز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چيست؟) بدانيد روزى كه عذاب مى‏آيد از آنها برداشته نميشود، بلكه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء بآن ميكردند خواهند ديد».
از اميرالمؤمنين روايت شده كه در تأويل اين آيه شريفه فرمود: «أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ اصحاب قائم آل محمد است كه سيصد و سيزده نفر مي‌باشند».
امام صادق (ع) فرموده‌اند: «اين عذاب قيام امام زمان و امت معدوده ياران او ميباشند. كه برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند (يعنى ۳۱۳ تن ميباشند).»
سوره ابراهيم آيه ۵
«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ في‏ ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»
«موسى را همراه آيات خود فرستاديم تا قوم خود را از ورطه ظلمانى كفر درآورده بوادى نورانى ايمان رهبرى كند، و آنها را بروزهاى خداوندى متذكر گرداند كه در آن آياتى است براى هر صبركننده شكرگزارى».
در خصال صدوق از امام باقر روايت نموده كه فرمود «ايام اللَّه» سه روز است: «روز قيام قائم آل محمد، روز رجعت و روز قيامت».
سوره انبياء آيه ۱۰۵
«وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»
«در زبور (حضرت داود پيغمبر) بعد از كتب آسمانى سابق نوشتيم كه: زمين را بندگان صالح ما بارث ميبرند».
و اينان قائم آل محمد و ياران او مي‌باشند.
سوره حج آيه ۳۳
«أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»
«به آنان كه ستم ديده‏ اند اگر پيكار كنند، اجازه جنگ داده شده و خداوند قدرت بر يارى آنها دارد».
ابن ابى عمير از عبد اللَّه بن مسكان از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: «او قائم آل محمد است كه براى خون- خواهى حسين عليه السّلام قيام مي‌كند».
سوره صف آيه ۸ «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»
«مى‌‏خواهند نور خدا را به دهانهايشان خاموش كنند ولى خدا كامل‏ كننده نور خويش است، اگر چه كافران را ناخوش آيد».
از حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام معنى آيه «يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» را پرسيد، حضرت فرمود: «مقصود، دوستى اميرالمؤمنين عليه السّلام است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ يعنى خداوند امامت را به‌آخر مي‌رساند به‌دليل آيه شريفه: «الذين فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا» كه مقصود از نور همان امام است». محمد بن فضيل ميگويد: «عرض كردم: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ» يعنى چه؟» فرمود: «يعنى خداوند به پيغمبرش دستور داد كه لزوم دوستى جانشين خود «امير المؤمنين» را به مردم اعلام كند، و دوستى وصى پيغمبر «دين حق» است».
عرض كردم «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» چيست؟ فرمود: «يعنى خداوند به‌هنگام ظهور قائم ما دين حق را بر همه اديان باطله پيروز مي‌گرداند. چنان كه خود فرموده: «وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» يعنى خداوند نور خود را با ولايت قائم آل محمد تمام ميكند «وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ» يعنى هر چند دشمنان على اين را نخواهند». عرض كردم: «اينكه ميفرمائى تنزيل و ظاهر معنى قرآن است!» فرمود: «آرى آنچه كه گفتم تنزيل و ظاهر معنى قرآن است». سوره ملك آيه ۳۰
«قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُكُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ؛ مَعِينٍ »
«اى پيغمبر! به‌ مردم بگو: بمن بگوئيد: اگر آبى كه در دسترس داريد در زمين فرو رود كيست كه آب روان براى شما بياورد؟».
از حضرت امام رضا عليه السّلام روايت است كه فرمود: «مائكم، يعنى (ابوابكم) كه ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهاى رحمت الهى) ميباشند «فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِماءٍ مَعِينٍ» يعنى كيست كه علم امام را براى شما بياورد؟ (و آن درها را بروى شما بگشايد)؟»
سوره صف آيه ۹ و سوره توبه آيه ۳۳
«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»
«خدا فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همه دينها غالب شود. هر چند مشركين نخواهند».
راوي مي‌گويد: از امام هشتم از آيه هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏، سؤال كردم. فرمودند: «هنوز موقع تأويل اين آيه نرسيده است»، گفتم: «قربانت گردم! كى موقع آن فرا ميرسد؟» فرمود: «ان شاء اللَّه هنگامى كه قائم قيام كند و چون قيام كند هر جا كافر و مشركى باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جايى كه اگر كافرى در دل سنگى پنهان شود سنگ صدا ميزند اى مؤمن! كافرى يا مشركى در من پنهان شده او را بكش، خداوند او را بيرون مى‏‌آورد و ياران قائم او را بقتل مي‌رسانند».
از ابن عباس روايت شده كه وى در باره آيه «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» گفت: «اين در زمانى است كه تمام يهوديان و نصارى و پيروان هر كيشى بدين حنيف اسلام بگروند و گرگ و ميش و گاو و شير و انسان و مار از جان خود ايمن باشند، موقعى كه ديگر موش انبانى را پاره نميكند وقتى كه حكم جزيه گرفتن از اهل كتاب ساقط مى‏شود و هر جا صليبى است شكسته ميگردد و خوگها معدوم مى‌‏شود و اين بهنگام قيام قائم آل محمد خواهد بود».
سوره نور آيه ۵۵
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً»
«خداوند به‌كسانى- كه از شما ايمان آورده و عمل صالح پيشه ساخته‏اند وعده داده كه آنها را در زمين نماينده خود گرداند چنان كه همانند آنها را سابقا خليفه كرد. و ثابت ميدارد دين‏ آنها را كه براى آنان برگزيد، ترس آنها را تبديل بأمن كنيم و اينان هيچ گاه بمن شرك نياورند».
در غيبت شيخ روايت ميكند كه اين آيه نيز در باره مهدى موعود و ياران او نازل شده.
سوره قصص آيه ۵
«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»
«و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روى زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم».
در غيبت شيخ از اميرالمؤمنين عليه السّلام روايت ميكند كه در تفسير اين آيه فرمود: «اينان كه در زمين ضعيف گشته‌‏اند آل پيغمبرند كه خداوند مهدى آنها را برانگيزد تا آنان را عزيز و دشمنانشان را ذليل گرداند».
منبع:باشگاه خبرنگاران


| شناسه مطلب: 71897




حضرت مهدي



نظرات کاربران