آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود

آیت‌الله واعظ‌زاده منشا خدمات در تقریب مذاهب بود

« باید بپذیریم که در دنیای امروز تنها گفتگو و مدارا می‌تواند آتش دشمنی‌ها و کینه‌ورزی‌ها را فرونشاند، جنگ و نزاع را کاهش دهد و به جای آنها مهر و دوستی و برادری و همدلی را جایگزین کند. امروز در ایران گفتگو و مدارا اهمیتی دوچندان یافته است.»

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سلمان ساكت، رييس مركز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسي در نشست پرچمدار تقريب كه در دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي برگزار شد، اظهار كرد: استاد واعظ‌زاده خراساني يكي از نوادرِ روزگار ما و از دانشمندان كم‌نظيري بود كه دانشگاه فردوسي مشهد از حضور و وجود ايشان سال‌ها بهره برده و بدان مباهات كرده‌ است.
وي ادامه داد: مرحوم واعظ‌زاده يكي از نخستين استاداني بود كه به دانشكده الهيات دانشگاه فردوسي كه آن روزها دانشگاه مشهد خوانده مي‌شد، گام نهاد و در طي سال‌هاي متمادي تدريس و تحقيق در اين دانشكده علاوه‌بر شاگردان بسياري كه پرورش داد، در بالندگي مجله دانشكده نيز نقشي بسزا ايفا كرد؛ اما بي‌ترديد پررنگ‌ترين و تاثيرگذارترين فعاليت او در دانشگاه برگزاري كنگره هزاره شيخ طوسي در پايان سال ۴۹ و ابتداي سال ۵۰ شمسي بود.
وي گفت: اين كنگره يكي از بهترين و مهمترين كنگره‌ها در نيم قرن اخير بوده و چه بسا بعد از كنگره هزاره فردوسي در سال ۱۳۱۳، اثرگذارترين كنگره در ايران بوده است. مجموع مقالات اين كنگره همراه با معرفي كميته‌ها و بيانيه نهايي در سه جلد منتشر شده كه به خوبي ابعاد و ژرفاي كنگره را نشان مي‌دهد. اين كنگره الگوي خوب و مناسب براي روزگار همايش‌زده و پر از سمينار امروز ما است.
«ساكت» با اشاره به اينكه «استاد واعظ‌زاده شخصيت چند بُعدي و چند وجهي داشت»، گفت: ايشان در قرآن تفسير، فقه، اصول و كلام تبحر ويژه داشت و در بسياري از حوزه‌ها كم‌مانند و بي‌نظير بود. او مسئوليت‌هاي بسياري بر عهده داشت كه مهمترين آنها دبيركلي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي بود و به حق در اين مسئوليت منشا خدمات فراواني شد.
وي افزود: اين همه سبب شد تا از دو سه ماه قبل با محوريت دفتر تبليغات اسلامي خراسان و با مشاركت دانشگاه فردوسي مشهد و بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس برگزاري نكوداشتي به مناسبت اولين سالگرد اين استاد فرزانه برنامه‌ريزي شود. اين نكوداشت با عنوان بزرگداشت «قرآن‌پژوه روشن‌بين، بررسي شخصيت و انديشه‌هاي استاد واعظ‌زاده» در ۳۰ آذر در دفتر تبليغات اسلامي برگزارخواهد شد.
اين استاد زبان و ادبيات دانشگاه فردوسي خاطرنشان كرد: آنطور كه از عنوان نكوداشت برمي‌آيد، بيشتر مبتني بر آثار قرآني و تفسيري استاد واعظ‌زاده خواهد بود، اما بي‌ترديد انديشه‌هاي تقريبي استاد و كوشش‌هاي بي‌دريغ و اثرگذار ايشان در زمينه تقريب مذاهب اسلامي كه به ويژه در سال‌هاي تصدي ايشان بر مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي از رونقي دوچندان برخورد بود، يكي از مهمترين وجوه شخصيت و انديشه‌هاي استاد است كه دانشگاه فردوسي مشهد و به ويژه دانشكده الهيات و مركز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه مسئوليت پرداختن به آن را بر عهده گرفت و اين نشست را امروز برگزار كرد.
ساكت يادآور شد: امروز كه در گوشه كنار اسلام توطئه استكبار جهاني با جهل، ناداني و خرافه و فرقه‌گرايي درهم آميخته و هر روز به نام دين و مذهب و فرقه، گروهي مسلمان گروهي ديگر را مي‌كشتند و گروهي شبه مسلمان آتش تفرقه و چند دستگي را شعله‌ورتر مي‌سازند، اهميت كوشش‌ها و ديدگاه‌هاي آن استاد ژرف‌بين و دورانديش بيش از پيش نمايان شده است.
وي خاطرنشان كرد: بايد بپذيريم كه در دنياي امروز تنها گفتگو و مدارا مي‌تواند آتش دشمني‌ها و كينه‌ورزي‌ها را فرونشاند، جنگ و نزاع را كاهش دهد و به جاي آنها مهر و دوستي و برادري و همدلي را جايگزين كند. امروز در ايران گفتگو و مدارا اهميتي دوچندان يافته است. اگر در دهه‌هاي پيش گروهي بر رواج گفتگو خرده مي‌گرفتند و با آن مخالفت مي‌كردند، با شرايط حساس و پر مخاطره امروز ديگر كسي بر ضرورت آن انگشتِ ترديد و پرسش نمي‌نهد.
منبع: ايسنا


| شناسه مطلب: 71986




وحدت اسلامي



نظرات کاربران