آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است
آیت‌الله اراکی:

یاد و نام پیامبر اکرم (ص) وحدت‌آفرین است

«برای از بین بردن توطئه‌های افراط‌گرا در بین جوامع و امت اسلامی باید به اندیشه‌ها و هدایت‌های رسول اکرم (ص) در جوامع اسلامی جامه‌ی عمل بپوشانیم.»

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، منظور از وحدت شيعه و سني، كنار گذاشتن مسائل اختلافي و تكيه بر مشتركات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با يكديگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بين‌المللي است؛ به گونه‌اي كه مسلمانان فارغ از اختلاف‌ها و با پرهيز از تفرقه در مسائل جهان اسلام، هم سو و هم جهت حركت كنند. به تعبير ديگر، اختلاف‌ها مانع از اخوت اسلامي و وحدت صفوف مسلمين در برابر دشمنان نيست.
از اين رو معناي اتحاد شيعه و سني دست برداشتن و كوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خويش نيست، بلكه در عين وجود اختلافات، زمينه تعامل و جهت‌گيري يكسان در مسائل كلي و بين‌المللي در ميان آنها وجود دارد؛ به همين جهت مطابق قانون اساسي «دولت جمهوري اسلامي ايران موظف است سياست كلي خود را بر پايه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامي قرار دهد و كوشش پيگير به عمل آورد تا وحدت سياسي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام را تحقق بخشد.»
وجود نبي مكرم اسلام (ص)، بزرگ‌ترين مايه وحدت در همه ادوار اسلامي بوده و امروز هم مي‌تواند باشد؛ چون اعتقاد تمام مسلمانان به آن وجود اقدس بزرگوار، با عاطفه و عشق توأم است و به همين دليل آن بزرگوار، مركز و محور عواطف و عقايد همه مسلمان‌ها است و همين محوريت، يكي از موجبات انس دل‌هاي مسلمين و نزديكي فرق اسلامي با يكديگر به حساب مي‌آيد.
فاصله ميان ۱۲ ربيع الأول كه سالگرد ولادت پيامبر اكرم (ص) بنابر روايات أهل سنت تا ۱۷ ربيع الأول كه تاريخ ولادت رسول الله محمد (ص) بنا بر روايات موجود در شيعه است، از سوي امام خميني (ره) به عنوان هفته وحدت نامگذاري شده است.
مفهوم اتحاد اسلامي كه در يكصد سال اخير ميان علما و فضلا و روشنفكران اسلامي مطرح است، اين نيست كه فرقه‌هاي اسلامي به خاطر اتحاد اسلامي، از اصول اعتقادي يا غيراعتقادي خود صرف نظر كنند و به اصطلاح، مشتركات همه فرق را بگيرند و مختصات همه را كنار بگذارند؛ چه، اين كار نه منطقي است و نه عقلي.
آنچه بزرگان اسلامي در نظر داشتند، اين بود كه فرقه‌هاي اسلامي در عين اختلافاتي كه در كلام و فقه و غيره با هم دارند، به واسطه مشتركات بيشتري كه در ميان آنها هست، مي‌توانند در مقابل دشمنان خطرناك اسلام، دست برادري بدهند و جبهه واحدي تشكيل دهند. اين بزرگان هرگز درصدد طرح وحدت مذهبي تحت عنوان وحدت اسلامي كه هيچ گاه عملي نيست، نبودند. مقام معظم رهبري فرمودند: «معناي اتحاد بين ملت هاي اسلامي اين است كه در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حركت كنند و به يكديگر كمك كنند و در داخل اين ملت ها سرمايه هاي خودشان را بر عليه يكديگر به كار نبرند.»
آيت‌الله محسن اراكي، دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در گفت‌وگو با ايسنا درباره مسئله وحدت و وجود نبي مكرم اسلام در شكل‌گيري آن با بيان اينكه وجود، ياد و نام حضرت رسول اكرم (ص) وحدت‌آفرين است، اظهار كرد: وجود حضرت رسول (ص) به هر شكلي براي امت اسلامي وحدت آفرين است و ما بايد به هر شكلي كه شده به سمت فرامين و دستوراتي كه از سوي رسول مهرباني براي ما آمده است حركت كنيم تا از اين طريق به وحدت برسيم.
وي خاطرنشان كرد: بزرگداشت مراسم و جشن‌هاي ميلاد پيامبر اكرم (ص) مي‌تواند نقش بسيار موثري براي ايجاد وحدت در بين مسلمانان داشته باشد، چراكه اساس وحدت، شخص رسول اكرم (ص) است و اگر جوامع اسلامي به سمت سنت رسول‌الله حركت كنند، يقينا در بسياري از جريانات سياسي، اقتصادي و اجتماعي مي‌توانيم به وحدت برسيم.
دبيركل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي تأكيد كرد: هدايت و تسامح رسول اكرم (ص) سبب مي‌شود كه توطئه‌هاي افراط‌گرا در اين امت باطل شود و پيروي از فرامين نبي مهرباني پيشرفت و تعالي را براي جامعه به همراه خواهد داشت. تفكر داعشي همچنان در بين برخي از جوامع وجود دارد و در مرحله پسا داعش كه ديگر مرحله نظامي نيست بايد درصدد باشيم انديشه‌ها و افكار آن‌ها به طور كامل از بين برود.
آيت‌الله اراكي ادامه داد: در اين مرحله است كه علما، هنرمندان، اهالي رسانه، فرهيختگان و تمام آزادگان بايد وارد شوند تا با اين تفكر غلط كه بر عليه اسلام و انديشه‌هاي رسول مهرباني ايجاد شده است مقابله كنند و راهكارهاي علمي و عملياتي ارائه بدهند و در مقابل تفكر غلط بايد با تفكر درست مقابله كنيم و در مقابل هر فكر نادرستي بايد با ريشه‌هاي علمي و انديشه‌هاي صحيح آن‌ها را خنثي كنيم. داعش تلاش مي‌كند تا انديشه‌هاي خود را ادامه بدهد اما ما با پيروي از دستورات و فرامين ناب اسلامي و از طريق كارهاي علمي و بخصوص فرهنگي مي‌توانيم با اين تفكر نادرست مقابله كنيم.


| شناسه مطلب: 71987




وحدت اسلامي



نظرات کاربران