طلیعه وحدت در زیارت طلیعه وحدت در زیارت طلیعه وحدت در زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طلیعه وحدت در زیارت طلیعه وحدت در زیارت طلیعه وحدت در زیارت طلیعه وحدت در زیارت طلیعه وحدت در زیارت

طلیعه وحدت در زیارت

همه مسلمانان در دوستی و محبت اهل‌بیت مشترک هستند، این دوستی تا آنجا ریشه در زندگانی آنان دارد، که همگی از اهل‌بیت با احترام و نیکی یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس ، زيارت، دوستي و محبت اهل‌بيت را افزايش داده تا جايي كه يكي از محورهاي وحدت مسلمانان شده است. اما در اين ميان عنايت حضرت رضا (ع) به اهل سنت به‌گونه‌اي است كه محبت ايشان بيش از ساير ائمه در دل اهل سنت جاي گرفته است. امام رضا (ع) در دوران حيات پربركت خويش فضائل و كرامات بسياري داشته كه يكي از نقاط رواج آن، ورود تاريخي آن حضرت به نيشابور و تبرك جستن علماي اهل سنت آن منطقه به خاك‌پاي مركب امام عزيز است.
اين كرامات و بركات به دوران حيات آن حضرت محدود نمي‌شود و پس از شهادت وي نيز به‌تصريح علماي اهل سنت، قبر شريفش از همان قرن سوم، چهارم هجري تاكنون محل زيارت و توسل علماي اهل سنت و ساير مردم و شفا گرفتن از آن بقعه شريفه بوده و هست. حاكم نيشابوري شافعي مي‌گويد: ‹‹ حاكم گويد از محمد بن مؤمل شنيدم مي‌گفت كه روزي با پيشواي اهل حديث ابوبكر بن خزيمه و ابوعلي ثقفي و ديگر مشايخ خود به زيارت مرقد علي بن موسي‌الرضا (ع) به طوس رفتيم، آن‌ها بسيار به زيارت قبر علي بن موسي‌الرضا (ع) مي‌رفتند. محمد بن مؤمل گويد: احترام و بزرگداشت و تواضع و گريه و زاري ابن خزيمه در كنار مرقد مطهر علي بن موسي (ع) همگي ما را شگفت‌زده كرد.
نكته جالب ادامه سخن راوي است كه متأسفانه برخي گزارش نكرده‌اند. راوي مي‌گويد: اين‌همه تواضع و احترامات ويژه ابن خزيمه به قبر امام رضا (ع) در حضور بزرگان خاندان سلطان و خاندان شاذان و خاندان شنقشين و گروهي از علويان نيشابور و هرات و طوس و سرخس انجام گرفت و همه آن‌ها شمايل و حركات ابن خزيمه را به هنگام زيارت قبر امام رضا (ع) مشاهده و ثبت و ضبط كردند و از برخورد وي با امام و قبر شريف آن حضرت بسيار خوشحال شدند و به خاطر چنين برخوردي كه از امام العلما سرزده بود از خوشحالي صدقه دادند و همگي اظهار داشتند: اگر اين كار (زيارت قبور و گريه و زاري كنار قبور و تواضع و احترام به صاحب قبر) سنت نبود و فضيلت نداشت، هيچ‌گاه ابن خزيمه چنين نمي‌كرد.
اما ابن حبان بستي شافعي (354 ق) مي‌گويد ‹‹ علي بن موسي‌الرضا (ع) از بزرگان اهل‌بيت و از عقلا و نخبگان بني‌هاشم به شمار مي‌رود. اگر از وي روايتي نقل شود واجب است حديثش معتبر شناخته شود ... من بارها مرقد وي را زيارت كرده‌ام. زماني كه در طوس بودم هر مشكلي برايم رخ مي‌داد، قبر حضرت علي بن موسي‌الرضا (ع) را كه درود خدا بر جدش و او باد، زيارت و براي برطرف شدن مشكلم دعا مي‌كردم و دعايم مستجاب و مشكلم حل مي‌شد. اين كار را بارها تجربه كردم و پاسخ گرفتم. خداوند ما را بر دوستي و محبت رسول خدا (ص) و اهل‌بيتش بميراند.
جويني شافعي به سند خود از محمد بن قاسم نيشابوري نقل مي‌كند: ‹‹ محمد بن قاسم گويد من از كساني بودم كه زيارت قبر امام رضا (ع) را قبول نداشتم و مردم را از زيارت قبر امام رضا (ع) بازمي‌داشتم. شبي در خواب ديدم كه در مشهد حضور دارم و پيامبر (ص) در كنار قبر امام رضا (ع) مشغول نماز است. ناگهان صدايي شنيدم كه مي‌گفت: هر كس دوست دارد قبري را ببيند كه اگر آن را زيارت كند خداوند ناراحتي او را از بين مي‌برد، به زيارت اين قبر (قبر امام رضا (ع بيايد كه خداوند در اين قبر سلاله و ذريه اي از پيامبر را قرار داده است ... محمد بن قاسم گويد: وقتي از خواب بيدار شدم غرق در عرق بودم بي‌درنگ غلامم را صدا زدم تا مركبم را آماده كند، سوار مركب شدم و رهسپار زيارت قبر امام رضا (ع) شدم و ازآن‌پس سالي دو بار به زيارت قبر امام رضا (ع) مشرف مي‌شوم.
اما جمهوري اسلامي ايران با تسهيل شرايط زيارت راه همواري را براي ايجاد وحدت ساخته است. مقام معظم رهبري در سخنان اخير خود براي چندمين بار اين استراتژي را بازخواني فرمودند و حب اهل‌بيت (ع) را به‌عنوان يكي از محورهاي وحدت به‌طور خاص موردتوجه قراردادند و فرمودند: "حبّ اهل‌بيت مخصوص يك گروه خاصي در اسلام نيست؛ همهٔ مسلمين، اهل‌بيت پيغمبر را دوست مي‌دارند؛ همه مسلمين نسبت به اهل‌بيت پيغمبر ارادت دارند." ... محبت اهل‌بيت هم مي‌تواند محوري باشد براي اتّحاد مسلمين و دل‌ها را به هم نزديك كند."
زيارت ابتدا و مقدمه وحدت ميان مسلمانان است. مسلماناني كه دين خود را از ناصبي‌ها و وهابي‌ها جدا كرده و به حريم اهل‌بيت عشق مي‌ورزند.
يادداشت از : سيد حسين ميرپور


| شناسه مطلب: 72000




وحدت اسلامي



نظرات کاربران