آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر

آسیب‌شناسی اربعین از نگاهی دیگر


رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه بر اساس رصد صورت گرفته امسال شاهد تخریب بی‌سابقه اصل زیارت اربعین در فضای مجازی بوده‌ایم، گفت: در گذشته این تخریب‌ها علیه حج بود اما امسال علیه اربعین نیز صورت گرفت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد احمدي، رئيس كميته فرهنگي ستاد مركزي اربعين در گفت‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با اشاره به اينكه طي هفته گذشته نشستي بين اعضاي كميته‌هاي مختلف ستاد مركزي اربعين تشكيل و آسيب‌ها و نقاط قوت اربعين امسال بررسي شد، گفت: در اين نشست مقرر شد چند كارگروه ويژه براي بررسي آسيب‌ها و تهديدهايي كه اربعين با آن مواجه هست تشكيل شود.
وي ادامه داد: همچنين مقرر شد تا پايان دي ماه برنامه هايي كه اجرا شده آسيب شناسي و بررسي شود و تهديدها از جمله تهديدهاي محيطي، فضاي مجازي، فضاهاي رسانه اي و ... عليه اربعين مورد بررسي قرار گرفته و در اختيار ستاد مركزي اربعين قرار داده شوند.
حجت‌الاسلام احمدي در پاسخ به اين سؤال كه مهم‌ترين آسيب فرهنگي اربعين امسال چه موضوعي بود؟ گفت: بسياري از آسيب‌هايي كه امسال بود، در سال‌هاي گذشته هم بوده اما وسعت و حجم برخي آسيب‌ها تغيير كرده است؛ اما مشكل جديدي كه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته به صورت جدي‌تر با آن مواجه بوديم تخريب گسترده زيارت اربعين در فضاي مجازي بود.
وي تصريح كرد: اين پديده جديدي بود كه وسعت زيادي داشت. در سال‌هاي گذشته شاهد اين حجم از تبليغات عليه اساس زيارت اربعين نبوديم اما امسال گروهي كه مسئول رصد فضاي مجازي بودند اعلام كردند ميزان و حجم تخريبي كه عليه زيارت اربعين وجود داشت بي‌سابقه بود.
حجت‌الاسلام احمدي خاطرنشان كرد: البته امسال تعداد زائران بيشتر و حركت آنها به صورت منظم‌تر و بهتر بود ولي هجمه‌ها هم بي سابقه بوده است. البته هر سال شاهد چنين تخريب‌هايي در حج بوديم اما كمتر در بحث زيارت شاهد اين تخريب‌ها و تبليغات سوء و دروغ عليه ايراني‌ها بوديم.
وي در خصوص منشأ سايت‌هايي كه دست به تخريب اصل زيارت اربعين مي‌زدند گفت: اين سايت‌ها فارسي زبان بودند البته بخش بيشتر اين سايت‌ها توسط افرادي از خارج كشور اداره مي‌شود.
حجت‌الاسلام احمدي با اشاره به ساير آسيب‌هاي موجود در اربعين گفت: فعاليت گروه‌هاي انحرافي، ترويج و ترغيب بخشي از آئين و مراسم خرافي و برخي تخريب‌ها عليه قوميت‌هاي مختلف از جمله ساير آسيب‌ها بود كه امسال نسبت به سال گذشته كمتر شده اما همچنان وجود داشته است.
وي افزود: در برخي حوزه‌هاي رفتاري هم به دليل اختلاف فرهنگي و آشنا نبودن با آئين‌ها و سنت‌هاي فرهنگي مردم عراق مشكلات و آسيب‌هايي بروز مي كرد، اما در كل شرايط نسبت به سال گذشته بهتر بود. همينكه سفر قانوني سرعت گرفته، موكب‌هاي ايراني‌ها شناسنامه دار شده و پيوست فرهنگي داشتند نشان دهنده پيشرفت است البته هنوز جاي كار زيادي وجود دارد و لازم است در حوزه‌هاي فرهنگي فرهنگ‌سازي‌ها تداوم داشته باشد.
مدير آموزش معاونت فرهنگي بعثه در پايان سخنانش با اشاره به در پيش بودن سالروز ميلاد حضرت رسول(ص) گفت: بر اين اساس برنامه‌هايي در عتبه‌هاي مقدسه و نيز در خيمه‌گاه پيش بيني شده است كه با حضور زائران، سخنرانان و مداحان برگزار مي‌شود. در شهر كاظمين نيز در هتل‌ها مراسم جشن برگزار خواهدشد.


| شناسه مطلب: 72004




حميد احمدي اربعين



نظرات کاربران