در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس
در نشست اضطراری استانبول مطرح شد

هفت درخواست ایران از سران کشورهای اسلامی درباره قدس

حسن روحانی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.

به گزارش پايگاه اطلاه رساني حج به نقل از جام جم آنلاين، متن كامل سخنان رئيس جمهور كشورمان در نشست اضطراري سران سازمان همكاري اسلامي به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سبحان الذي اسري بعبده ليلا من المسجد الحرام الي المسجد الاقصي الذي باركنا حوله
لنريه من اياتنا انه هوالسميع البصير
جناب آقاي اردوغان، رياست محترم جمهوري تركيه
روساي محترم كشورهاي اسلامي
روساي هيات هاي شركت كننده
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
در ابتدا مراتب قدرداني خود را از برادر عزيزم جناب آقاي رجب طيب اردوغان به جهت برگزاري اين نشست بسيار مهم اعلام مي كنم. موضوعي كه باعث گردهمايي ما شده است تبادل نظر درباره فاجعه غم انگيز و زخم كهنه امت اسلام در صد سال گذشته است كه با توطئه بالفور شروع شد و اينك با اقدام ناصحيح و غير قانوني رئيس جمهور آمريكا براي انتقال سفارت اين كشور به شهر قدس شريف فصل جديدي در آن پديد آمده است.
امروز از قدس سخن مي گوييم كه اولين قبله گاه مسلمانان و سومين حرم مقدس اسلامي است و هويت و اعتبار فلسطين به آن شناخته مي شود. قيام مردم مجاهد فلسطين در روزهاي گذشته عليه آمريكا و اشغالگران صهيونيست يك بار ديگر آشكار ساخت كه فلسطينيان به طرح هاي پوچ دل نبسته، و بر خواسته بحق خود پافشاري مي كنند.
خوشبختانه كشورهاي اسلامي در قبال رويكرد دولت آمريكا نسبت به شهر قدس واكنشي سريع از خود نشان دادند و تشكيل اين نشست معطوف به قرائت درست كشورهاي اسلامي از اقدام نادرست رئيس جمهور آمريكا است.
برادران و خواهران گرامي
بايد از همه راههاي ممكن مانع اجراي اين اقدام غيرقانوني دولت آمريكا شويم. اما جاي طرح اين سوال وجود دارد كه چه عناصر و عواملي باعث شد رئيس جمهور آمريكا اينچنين گستاخانه حرمت شكني كند؟!
به عقيده من آنچه بيش از هر چيز ديگري محرك و مشوق اين تصميم گيري بوده، تلاش برخي براي ايجاد ارتباط با رژيم صهيونيستي و هماهنگي و همكاري با آن رژيم است كه بجاي مقابله با تهديد هاي صهيونيست ها، در همراهي با آمريكا و رژيم صهيونيستي، نسخه هايي را براي آينده فلسطين تجويز مي كنند كه در صورت عملي شدن، صهيونيست ها براي هميشه بر فلسطين مسلط خواهند شد.
امروز ديگر همه مي دانند كه بزرگترين دشمن يهوديان، نه مسلمانان و اعراب بلكه پروژه خطرناك صهيونيسم است. ما مسلمانان و مسيحيان و يهوديان، صاحبان تاريخي اين منطقه هستيم. اين صهيونيستها هستند كه در اين جمع غريبه اند و خود را بر اين منطقه تحميل كرده اند؛ آنهايي كه بذر تروريسم و خشونت گرايي را از سال هاي آغازين قرن گذشته به منطقه ما آوردند، صهيونيستها هستند.
در طول چند دهه گذشته رژيم صهيونيستي مسئول كشتار و آوارگي فلسطينيان و بي حرمتي به مقدسات اسلامي در فلسطين است و در تمامي اين جنايات، ايالات متحده آمريكا با آن همراه، و در شوراي امنيت با وتوي خود آن را حمايت كرد و در ارسال انواع سلاح مخرب براي جنگ افروز از هيچ تلاشي فروگذار نكرد و متاسفانه برخي آمريكا را در طول سالها مذاكره، داور گرفتند و يا از آن حمايت خواستند و دل در گرو ميانجيگري آن سپردند. ايالات متحده هيچگاه ميانجي صادقي نبوده و نخواهد بود. اقدام اخير دولت آمريكا براي كساني كه هنوز روزنه اميدي به ايفاي نقش مثبت آمريكا در حل بحران فلسطين داشتند آشكارا روشن ساخت كه آمريكا تنها در پي منافع حداكثري صهيونيست ها است، و احترامي براي خواسته هاي مشروع فلسطينيان قائل نيست.
آقاي رئيس
براي مقابله با اين اقدامات ظالمانه و كوته نظرانه ضرورت دارد اقدامات عملي ذيل را در سرلوحه برنامه جمعي خود قرار دهيم:
1- ضروري است تصميم اخير آمريكا در اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت خود به آنجا به شدت توسط اين اجلاس محكوم شود.
2- در شرايط كنوني، وحدت جهان اسلام در برابر رژيم صهيونيستي بسيار ضروري است. اگر در برخي از مسائل با هم اختلاف نظر داريم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطين نبايد اختلافي داشته باشيم. همه معضلات جهان اسلام از طريق گفتگو قابل حل است. تنها از طريق وحدت اسلامي است كه بهتر مي توان از حقوق امت اسلام و قدس حمايت كنيم.
3- دولت آمريكا بايد متوجه اين واقعيت بشود كه جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطين و قدس شريف بي تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بين المللي و نظرات اكثريت قريب به اتفاق جامعه بين المللي در موضوع فلسطين، بدون هزينه سياسي نخواهد بود.
4 - كشورهاي اسلامي به طور يكپارچه موضع اصولي خود در مخالفت با اقدام اخير آمريكا را در گفتگو با شركاي آمريكا به ويژه كشورهاي اروپايي مطرح و بر لزوم پايداري همه كشورها در برابر تصميم اخير ترامپ تاكيد كنند.
5 - بايد موضوع فلسطين به موضوع اول جهان اسلام برگردد. با شكست داعش در عراق و سوريه و لزوم تداوم مبارزه با ديگر گروه هاي تروريستي، نبايد از خطرات رژيم صهيونيستي از جمله زرادخانه هسته اي اين رژيم كه كل جهان را مورد تهديد قرار مي دهد غافل باشيم.
6 - سازمان ملل متحد به ويژه شوراي امنيت و مجمع عمومي آن در مقطع كنوني نقش كليدي در مخالفت با تصميم اخير آمريكا دارند.
لازم است هيات هاي نمايندگي كشورهاي اسلامي در سازمان ملل به طور فعال در مباحثات شركت نمايند.
7 - بايد تحركات رژيم صهيونيستي به طور مستمر مورد رصد قرار گيرد و سازمان همكاري اسلامي در صورت نياز براي اتخاذ تدابير لازم در سطح وزرا يا سران تشكيل جلسه دهد.
جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد با تك تك كشورهاي اسلامي براي دفاع از قدس بدون هيچگونه ملاحظه و پيش شرطي همكاري نمايد.


| شناسه مطلب: 72171




روحاني قدس



نظرات کاربران