در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی
در قالب اثری منتشر شد؛

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی

بررسی انحرافات مهدویت در عراق کنونی عنوان مباحث مطرح شده در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های علمی تخصصی پژوهشکده حج و زیارت است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع‌رساني حج، پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، پژوهش حجت‌الاسلام جواد جعفري از پژوهشگران اين پژوهشكده را كه درباره انحرافات مهدويت در عراق كنوني است، در قالب اثري منتشر كرد.
حجت‌الاسلام جعفري در چهامين نشست از سلسله‌نشست‌هاي علمي تخصصي پژوهشكده حج و زيارت كه با حضور گروه كلام و معارف صورت گرفت به بررسي انحرافات مهدويت در عراق كنوني پرداخته و ماهيت اين گروه را كه براي فردي به نام احمد بصري تبليغ مي‌كنند برملا كرده است.
وي با اشاره به اين‌كه اين گروه انحرافي احمد بصري را يماني موعود و وصي امام مهدي عجل‌ الله تعالي معرفي مي‌كنند و عنوان‌هاي متعدد ديگري نيز به وي مي‌دهند، افزود: تأثيرات اين تبليغات گاهي در كشور ما هم ديده مي‌شود و برخي افراد، كه اطلاع چنداني از روايات ندارند، جذب اين گروه مي‌شوند.
در بخش معرفي احمد بصري آمده است: او خود را احمد بن اسماعيل بن صالح بن حسين بن سلمان بن محمد بن حسن عسكري عليه‌السلام معرفي مي‌كند و مدعي است امام زمان به او گفته است سلمان، جد تو، فرزند من است و كسي اين را نمي‌داند.
وي معروف به احمد اسماعيل «گاطع» است كه آن را به «صالح» بدل كرده است. او از قبيله صيامر است و در سال ۱۹۷۳ ميلادي در منطقه‌اي به نام هوير از توابع شهرستان زبير از استان بصره به دنيا آمده و در سال ۱۹۹۹ ميلادي از دانشكده مهندسي نجف فارغ‌التحصيل شده است.
در پاورقي اين اثر مي‌خوانيم كه «گاطع» در اصل «قاطع» به معناي قطع كننده است. اعراب خوزستان و عده‌اي از اعراق عراق، در مكالمات روزمره، معمولا حرف «ق» را «گ» تلفظ مي‌كنند و اين تلفظ، وارد ادبيات نوشتاري آنان نيز شده است.
احمد بصري كه مدتي در حوزه شهيد سيدمحمد صدر تلمذ كرده، مدعي است كه ابتدا در خواب و سپس در بيداري با امام مهدي عجل الله تعالي ملاقات كرده و آن حضرت به او مأموريت داده است كه انسان‌ها را هدايت كند. او به ادعاي خود در ماه شعبان سال ۱۴۲۰ قمري، امام زمان را براي دومين بار در حالت بيداري و در كنار امام حسين عليه‌السلام ملاقات مي‌كند و به دستور ايشان به نجف مي‌رود و دعوت خود را علني مي‌سازد.
حجت‌الاسلام جعفري در ادامه به معرفي مجموعه فعاليت‌هاي فرهنگي، نظامي، ادعاها و كتاب‌هاي احمد اسماعيل پرداخته و در نقد وي پاسخ به سه پرسش زير را كه براي نقد هر مدعي كارآمد است و فقط خاص احمد بصري نيست، مطرح كرده است:
۱. براساس روايات اهل بيت عليهم‌السلام پس از حكومت امام مهدي عجل الله تعالي چه رخ خواهد داد؟ آيا دوران رجعت آغاز خواهد شد و امامان معصوم عليهم‌السلام به دنيا باز مي‌گردند و حكومت امام مهدي عليه‌السلام با سرپرستي آنان استمرار خواهد يافت؟ يا اين‌كه فرزندان امام مهدي عجل الله تعالي جانشين آن حضرت خواهند شد؟ و يا اين‌كه احتمالات ديگري وجود دارد؟
۲. اگر فرض كنيم پس از امام مهدي عجل الله تعالي فرزندان آن حضرت جانشين ايشان خواهند شد، براي تشخيص مصاديق روايات پيشوايان معصوم عليهم‌السلام چه راهكارهايي موجود است؟ به تعبير ديگر، براي تطبيق سخنان ائمه عليهم‌السلام بر مصاديق خارجي، چه معيارهايي وجود دارد؟
۳. اگر فرض كنيم پس از امام مهدي عليه‌السلام فرزندان آن حضرت جانشين ايشان خواهند شد، آيا آنان پيش از ظهور امام مهدي عجل الله تعالي نيز جايگاه و نقشي خواهند داشت يا اين‌كه نقش و جايگاهشان منحصرا مربوط به پس از ظهور و رحلت يا شهادت امام عصر است؟
در بخشي از ديباچه اين اثر آمده است كه توليد و پيشبرد علم، تنها از طريق تدوين كتاب يا نگارش مقاله نيست، بلكه قدم‌هاي مؤثر بسياري در كرسي‌هاي آزادانديشي و نظريه‌پردازي و نشست‌هاي علمي برداشته مي‌شود؛ زيرا در چنين فضايي، امكان بررسي و نقد ديدگاه‌هاي بيان شده وجود دارد.
پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت كتاب بررسي انحرافات مهدويت در عراق كنوني را در 68 صفحه با قطع خشتي كوچك منتشر كرده و در اختيار پژوهشگران گروه كلام و معارف اسلامي و ديگر پژوهشگران اين عرصه قرار داده است.
آثار و كتاب‌هاي حوزه نمايندگي ولي‌فقيه در امور حج‌وزيارت را مي‌توان آنلاين و رايگان از كتابخانه تخصصي پايگاه حج دريافت كرد.




نظرات کاربران