همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟ همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟

همدم تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت کیست؟

امام رضا(ع) در یک روایت به شخصیتی قرآنی اشاره کردند که همدم وحشت و تنهایی امام زمان(عج) در عصر غیبت است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از خبرگزاري تسنيم ،حضرت خضر(عليه‌السلام) از پيامبراني است كه خداوند متعال در آياتي از قرآن به وي اشاره كرده است. البته برخي نبوت ايشان را ردّ مي‌كنند و او را به عنوان بنده‌اي صالح معرفي مي‌كنند و قائلند خداوند در قرآن از ايشان به عنوان عبد ياد كرده است و در لسان روايات نيز اينگونه ديده‌ مي‌شود.
مشهورترين آيات مربوط به خضر(ع) را مي‌توان در داستان موسي (ع) و خضر در سوره كهف دانست. زماني كه موسي (ع) با خضر نبي برخورد مي‎كند، خداوند با واژه «عبد» از ايشان ياد مي‌كند و مي‌فرمايد: «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً؛ (موسي(ع) و يوشع) بنده‏ اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خود به او رحمتى عطا كرده و از نزد خود به دانشى آموخته بوديم.»
اما مهم‎ترين مسأله‌اي كه درباره حضرت خضر(ع) وجود داشته و دارد، ماجراي طول عمر ايشان به واسطه نوشيدن از آب حيات بوده است. اين مسأله باعث مي‌شد مردم مدام به اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع)رجوع كنند و از چگونگي زنده بودن خضر(ع) سؤالاتي بپرسند. اما پاسخي كه اهل‌بيت(ع) به سؤال‌كنندگان مي‌دادند، بيشتر ناظر بر فلسفه و علت زنده بودن خضر(ع) بود كه همان مسأله مهدويت است هرچند درباره كيفيت نوشيدن ايشان از آب حيات رواياتي در تفاسير شيعي ديده مي‌شود.
سدير صيرفى در حديث مفصلى از حضرت صادق(ع) روايت مي‌كند:
«اما طول عمر خضر، براى آن نبود كه منصب نبوت به وى اعطا شود يا كتابى بر او نازل شود، يا دينش، دين انبياي پيش از خود را نسخ كند، يا داراى مقام امامت باشد كه مردم پيروى او را لازم بدانند، يا به خاطر اطاعتى باشد كه خداوند بر وى واجب كند بلكه چون در علم ازلى خداوند مقدار عمر قائم ما و طول غيبت او تقدير شده بود و مي‌دانست كه بندگانش طول عمر او را انكار مي‌كنند، از اين رو عمر خضر را طولانى كرد تا در اثبات طول عمر قائم ما به وسيله آن استدلال شود و بدان وسيله ايراد دشمنان از ميان برود و مردم را بر خدا حجّت و ايرادى نباشد.» (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص333 ؛؛ الغيبة (للطوسي)كتاب الغيبة للحجة، ص172)
بر اساس اين روايت علت طول عمر خضر(ع) جلوگيري از انكار طول عمر امام زمان (عج) بيان شده است.
همچنين در يك روايت ديگر حسن بن على بن فضال مي‌گويد از امام هشتم شنيدم فرمود:
«خضر از آب حيات نوشيد و زنده است و نمي‌ميرد تا دميدن در صور او نزد ما مى‌‏آيد و بر ما سلام مى‌‏دهد و صدايش را بشنويم و خودش را نبينيم و او هرجا نامبرده شود حاضر شود و هر كدام شما نام او را ببرد بر او سلام دهد. او هر سال در موسم حج حاضر شود و همه مناسك را بجا مي‌آورد و در عرفه وقوف كند و بر دعاى مؤمنان آمين مي‌گويد و خدا به واسطه او وحشت قائم ما را در حال غيبت بزدايد و غربت و تنهايي‌اش را با وصلت او مرتفع سازد.» (كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص 384)

متن حديث:أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ‏ إِنَّ الْخَضِرَ ع شَرِبَ مِنْ مَاءِ الْحَيَاةِ فَهُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ حَتَّى يُنْفَخَ فِي الصُّورِ وَ إِنَّهُ لَيَأْتِينَا فَيُسَلِّمُ فَنَسْمَعُ صَوْتَهُ وَ لَا نَرَى شَخْصَهُ وَ إِنَّهُ لَيَحْضُرُ حَيْثُ مَا ذُكِرَ فَمَنْ ذَكَرَهُ مِنْكُمْ فَلْيُسَلِّمْ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَحْضُرُ الْمَوْسِمَ كُلَّ سَنَةٍ فَيَقْضِي جَمِيعَ‏ الْمَنَاسِكِ وَ يَقِفُ بِعَرَفَةَ فَيُؤَمِّنُ عَلَى دُعَاءِ الْمُؤْمِنِينَ وَ سَيُؤْنِسُ اللَّهُ بِهِ وَحْشَةَ قَائِمِنَا فِي غَيْبَتِهِ وَ يَصِلُ بِهِ وَحْدَتَهُ.




نظرات کاربران