رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

 حج، فرار الی الله است
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

حج، فرار الی الله است

آیت‌الله میرباقری، با بیان اینکه در زیارت، مقصد سیر الی‌الله است و انسان یک سفر به سوی خدا را از وادی ولایت تجربه می‌کند، گفت: معصوم، مسیر حرکت به سمت خداست.

در زيارت، مقصد سير الي‌الله است به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايكنا خراسان رضوي، آيت‌الله سيدمحمدمهدي ميرباقري، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در نخستين نشست كشوري «كانون روحانيون خادميار» حوزه‌هاي علميه بانوان سراسر كشور كه امروز، ۲۴ آذرماه در تالار قدس كتابخانه مركزي حرم مطهر رضوي برگزار شد، گفت: زيارت، قصد امام و يك سفر كامل الي الله است.
وي ادامه داد: در اين سفر، انسان از وادي ولايت امام سير مي‌كند و تا مقام لقاءالله هم پيش مي‌رود كه اين تعبير در زيارات مشهور امام رضا(ع) هم هست كه در آن بيان شده وقتي زائر هنوز از وطنش حركت نكرده است، بگويد «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ...»، چون كار بسيار مهمي است بايد با بسم الله آغاز شود.
آيت‌الله ميرباقري ابراز كرد: در زيارت مقصد ما سير به سوي خداست و از وادي ولايت عبور مي‌كند؛ اين سفر عين توحيد است و در آن امام؛ باب‌الله، سبيل‌الله، صراط‌‌الله، وجه‌الله و ... است؛ باب توحيد با امام گشوده و سير به سمت خداوند با امام انجام مي‌شود.
وي با بيان اينكه در دنيا دو نوع سفر داريم، مطرح كرد: يك سفر به سمت شناخت لذّات دنيا است و يك سفر قرب الي الله است؛ كه سفرهاي توريستي و تفريحي دنيا نوعي تجربه سير در وادي دنياست و انسان را با جلوه‌هاي دنيا آشنا مي‌كند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مطرح كرد: از دنيا به دار دنيا تعبير شده، زيرا كه حيات آن دني و پايين است اما سفر به سمت خدا متفاوت است، انسان مي‌خواهد به سمت خدا حركت كند و زيارت، يك نوع تجربه سفر الي الله است.
نماينده مردم استان البرز در مجلس خبرگان رهبري اذعان كرد: هركسي براساس ظرف وجودي خود، به دركي از جلال و جمال مي‌رسد و انسان در اين تجربه لذات حضور و سفر الي الله را تجربه مي‌كند و در اين سفر، واردات قلبي و تجاربي را درك مي‌كند و پايان زيارت امام لقاء‌الله است. حج، فرار الي الله است آيت‌الله ميرباقري با عنوان اين مطلب كه در يكي از روايات، امام كاظم(ع) ثواب زيارت امام رضا(ع) را معادل هفت حج تا ۷۰ هزار حج دانسته اند؛ بيان كرد: امام با اين حديث در واقع مي‌خواهند از يك حقيقتي پرده بردارند و بگويند، مي‌شود به ثواب ۷۰ هزار حج رسيد.
وي با بيان اينكه از حج به فرار الي الله ياد شده است، ادامه داد: حج جزو عبادات فوق‌العاده و عملي مخصوص است. اما اينكه ثواب زيارت امام حسين(ع) و امام رضا(ع) را معادل ۷۰ هزار حج دانسته‌اند و حتي در برخي روايات بيان شده كه هر قدم زائر ثواب يك حج و عمره را دارد، بيانگر اين حقيقت است كه با هر قدم در زيارت هم مي‌توان به حج نزديك شد و مانند تجربه‌اي كه انسان در حج دارد و مدتي به دنيا نمي‌پردازد؛ از نفس و دنياي خود هجرت كند. زيارت، يك تجربه سفر الي‌الله است/ معصوم، مسير حركت به سمت خدا
رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم، ابراز كرد: زيارت، حركت به سمت خداست و مسير حركت، ولايت معصوم است و پايانش لقاء‌الله است؛ گاهي كه انسان انسي در زيارت پيدا مي‌كند كه نمي‌خواهد برگردد، بخاطر هيئت‌هاي باطني مشاهده جلال و جمال است؛ و در سفرهاي مادي، لذات باطني ماندگار و عميق است و با لذات دنيايي قابل قياس نيست.
وي با عنوان اين مطلب كه اين زيارت داراي مراتبي است، اظهار كرد: زيارتي كه پايانش لقاء الله است، داراي شرايطي است كه از جمله آن مي توان به غسل و طهارت نفس و آداب زيارت مانند مشغول بودن به اذكار الهي، اجازه گرفتن براي ورود به حريم قدس الهي، داشتن آرامش در زيارت و عبادت و ... اشاره كرد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام كرد: نكته مهمي كه مطرح مي‌شود اين است كه چگونه اين زيارت ماندگار مي‌شود و در پاسخ بايد گفت مردم همانطور كه در خصوص نماز سه دسته هستند، در ارتباط با بحث زيارت هم به سه دسته تقسيم مي‌شوند.
وي افزود: عده‌اي وارد نماز نمي‌شوند، گروهي تا پايان نماز در عالم دنيا سير نمي‌كنند و دسته‌اي هم «في صلاتهم دائمون» هستند و به معراج مي‌روند و ديگر در دنيا سير نمي‌كنند؛ در زيارت هم عده‌اي تنها شميمي از زيارت را دريافت مي‌كنند و عده‌اي هم پس از اتمام زيارت درگير دنيا مي‌شوند.
آيت‌الله ميرباقري اذعان كرد: علت اينكه در زيارت رشد نمي‌كنيم اين است كه مصمم هستيم كار خودمان را انجام دهيم و بي توجه به اين مسئله هستيم كه شايد پس از زيارت، انسان ديگري شويم و برنامه‌مان تغيير كند؛ عده‌اي هستند كه وارد حرم مي‌شوند اما بعد دلشان براي دنيا تنگ مي‌شود، در حالي كه آنجا مثل دل است، يعني جاي غير نيست.
رئيس فرهنگستان علوم اسلامي قم، مطرح كرد: عده‌اي زندگي را در نماز مي‌برند ولي عده‌اي همه چيزشان بوي نماز مي‌دهد و همه اعمال‌شان ذكر است؛ در حرم ائمه(ع) هم بايد همه عالمت ذكر شود و به عالم غفلت بازنگردي.
وي بيان كرد: در زيارت عده‌اي مثل برادران يوسف(ع) هستند كه گندم‌شان را گرفتند و پيمانه دنيايشان را پر كردند ولي پيمانه لقاء‌الله‌ شان پر نشد اما برخي چنين نيستند؛ در زيارت انسان بايد راحل از دنيا باشد و به عالم دنيا بازنگردد و در مسير امام حركت كند.


| شناسه مطلب: 72232




زيارت حج



نظرات کاربران