اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان
اسناد جدید فاش کرد

بازوهای عربستان در گسترش فرهنگ تکفیری در جهان

عربستان سعودی با تأسیس تعدادی سندیکا با هدف "ترویج رویکردهای تسامحی" از سویی سعی در بهبود وجهه خود دارد و از سوی دیگر به دنبال گسترش رویکردهای تکفیری در میان کشورهای دیگر است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج روزنامه الشرق قطر كه به تازگي اسنادي را از وزارت خارجه عربستان سعودي منتشر كرده است، تاكيد مي كند كه نقش عربستان در گسترش فرهنگ تكفيري در جهان بر كسي پوشيده نيست. نكته تازه در اين رابطه اما، ادعاي تشكيل سنديكاي جهان اسلام با هدف اعلام شده تسامح در دين است، اما در واقع هدف اصلي اين ارگان اجراي سياست‌هاي عربستان در گسترش افراط‌گرايي تكفيري در جهان است.
بر اساس اسنادي كه به تازگي منتشر شده‌اند ، تعدادي از تلگراف‌ها نحوه استفاده سياسي از سنديكاي جهان اسلام با عنوان شاخه اي براي گسترش نفوذ خود در خارج از عربستان و نفوذ به جوامع و ايجاد مشكل در ميان مسلمانان و كشورهاي ديگر و نحوه گسترش و نفوذ رويكردهاي تكفيري و سعودي در ميان آنها را بررسي كرده است. تلگراف‌ها و گزارش‌هاي سفارتخانه‌هاي عربستان در خارج كه به وزارت خارجه ارسال شده، نشان دهنده نقش خبيث عربستان در اين زمينه است. آنها هيچ كشوري را از تلاش براي ايجاد رويكردهاي فرقه‌اي و تكفيري مستثني نمي‌كنند.
سنديكاي جهان اسلام و ديگر مؤسسات ديني عربستان شاخه‌اي براي نفوذ اين كشور در جهان عرب و اسلام و حتي كشورهاي غربي است. اين فعاليت ها از طريق مداخله در امور مسلمانان خارج‌نشين و ايجاد اختلاف بين مسلمانان براي جذب مردم به كتب و عقايد سعودي ها دنبال مي‌شود. آنها مدعي هستند كه تنها فرقه نجات يافته هستند و ديگر جريان‌ها شايسته هلاكت هستند. سنديكاي مذكور قبل از ارائه خدمات و غذا و آموزش ، كتاب ها و مجلاتي را به اقليت هاي مسلمان مي دهند كه چيزي غير از رويكردهاي تكفيري و قرار دادن مردم در بدعت ها و فتنه ها ندارد.
اين سنديكا از زمان تأسيس تا زمان وقوع حوادث 11 سپتامبر فعاليت‌هاي خود را متوقف نكرد. مركز مذكور با تصميم صادر شده از كنفرانس اسلامي در سال 1381 كه در مكه مكرمه برگزار شده بود، شكل گرفت. در پي وقوع حملات 11 سپتامبر فعاليت‌هاي اين سنديكا متوقف شد. اين حملات باعث توقف نفوذ ديني عربستان شد و اتهاماتي ضد اين سنديكا و هيئت كمك رساني اسلامي مطرح شد كه تنها جريان‌هاي حامي تفكر وهابيت تكفيري و سعودي در آن راه داشتند. آمريكا شكايت هايي را از اين دو موسسه انجام داد.
از طريق تلگراف‌هاي مذكور مي توان به ميزان نفوذ و فعاليت‌هاي سنديكاي مذكور از طريق مداخله در امور جهان و فارغ‌التحصيل كردن حاميان رويكردهاي تكفيري پي مي بريم. همين رويكرد‌ها است كه امروز در آفريقا و اروپا انفجارها و تجاوزهاي مسلحانه و خونين را به راه مي‌اندازد. واقعيت اين است كه سنديكاي مذكور به صورت مخفيانه طي چهار دهه گذشته مغاير با تمامي اهداف اعلام ‌شده خود فعاليت كرده است.
اطلاعات و ادله موجود نشان‌دهنده دست ‌داشتن سنديكاي جهان اسلام در تأمين مالي رويكردهاي افراط‌گرايانه از طريق هيئت‌هاي ناشناخته است كه غلو و تكفير را رواج مي دهند. اين سنديكا در ميان افراد بوكوحرام و ساير جريان هاي تندرو در شرق و شمال آفريقا و حتي جزاير كومور كاملاً شناخته شده است. خانه هيچ تندروي تكفيري از كتاب‌هاي سنديكاي جهان اسلام خالي نيست، كتاب‌هايي كه مردم را به شرك متهم كرده و آنها را بدعت گزار مي خواند. بهترين شاهد در اين زمينه تروريست‌هايي است كه در مكتب اين سنديكا آموزش ديده‌اند و به كلي از رويكردهاي مقامات جديد رياض زاويه گرفته اند. وثيقة
از حدود يك و نيم دهه پيش تاكنون عربستان سعودي تمام تلاش و اموال و نفوذ خارجي و فعاليت‌هاي ديپلماتيك خود را براي رفع شبهه حمايت از تروريسم از خود به كار گرفته است. رياض تلاش دارد اتهام دست داشتن شهروندان خود در حوادث 11 سپتامبر را از بين ببرد. البته به نظر مي‌رسد با دلايلي كه واشنگتن در محكوميت شهروندان سعودي به تروريسم ارائه كرده، اين تلاش ها شكست خورده است.
منبع: تسنيم




مطالب مرتبط

نظرات کاربران