حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر؛

نقشه راه اقتصادی اسلام راهکار نجات از بحران هاست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه درحوزه اقتصاد بسیاری ازمطالب دقیق ، ریز و کارگشا در روایات اسلامی وجود دارد، تاکید کرد: نقشه راه اقتصادی که اسلام ترسیم کرده است می تواند ما را از بحران ها نجات دهد و به ایجاد حس اعتماد درمردم منجر شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر كه امروز در مراسم تواصي بحق در جمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري سخن ميگفت، با اشاره به اينكه با ارائه لايحه بودجه به مجلس، مسايل اقتصادي در راس اخبار كشور قرارگرفته است، افزود: برخي اظهارنظرها در اين خصوص همراه با حب وبغض هاي گروهي و شخصي است كه موجب مي شود ذهن مردم از واقعيت ها منحرف گردد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت وجود روايات متعدد در حوزه مسايل اقتصادي را يادآور شد و اظهار داشت: نگاه اسلام به مسايل اقتصادي بسيار حساس ، دقيق و كليدي است و اگر در حوزه مسايل اقتصادي مشكلي در جامعه بوجود مي آيد متاسفانه بخاطر بي توجهي به ضوابط ديني و اسلامي است.
وي نظريه دين ، اقتصاد ندارد را يك نظريه سكولارخواند و بر لزوم تبيين اقتصاد اسلامي و ويژگي هاي آن درجامعه تاكيد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه يكي از محورهاي درسي طلاب در حوزه هاي علميه كتاب هايي است كه به مباحث اقتصادي مي پردازد، گفت: با نگاه به منظومه دين متوجه مي شويم مطالبي كه درخصوص اقتصاد اسلامي بيان شده است با پيشرفته ترين روش هاي اقتصادي روز دنيا سازگاري دارد.
نماينده ولي فقيه درادامه با ذكرمطلبي از يكي از ياران امام صادق (ع) اظهار داشت: يكي از دوستداران آن حضرت كه قصد داشت براي تجارت به سفر برود ، مي گويد: من به اين سفر نمي روم مگر آن كه خدمت امام برسم، سلام عرض كنم و از ايشان درمورد تجارت خود مشورت بخواهم و درخواست كنم كه در حق من دعا كنند.
وي با اشاره به مراجعه اين فرد به امام صادق نخستين توصيه ايشان را راستگويي و پرهيز از دروغگويي در تجارت عنوان كرد و با تاكيد براينكه مسئولان اقتصادي مملكت هم بايد صادقانه با مردم حرف بزنند، افزود: اينكه هرروز به نحوي حرف بزنيم تا آن روزمان بگذرد، روش صحيح اداره اقتصاد كشور نيست.
وي افزايش نرخ ارز را يادآور شد و اضافه كرد: برخي مسئولان مربوطه مصاحبه مي كنند و مي گويند اين حباب است و ازبين خواهد رفت و به مردم توصيه مي كنند خريد نكنند، مردم هم صبرمي كنند ولي مي بينند اين حباب نه تنها از بين نرفت بلكه قيمت ها افزايش هم پيدا كرد ، آيا اين شيوه سخن گفتن با مردم موجب جلب اعتماد آنها مي شود؟
وي همچنين به تصميمات اتخاذ شده درخصوص واردات خودرو كه منجر به افزايش قيمت محصولات داخلي و خارجي شد اشاره كرد واظهار داشت: اين موارد نشان از بيماري اقتصاد كشور دارد والا چه معنا دارد كه يك شبه و با يك تصميم ، قيمت ها تا اين حد افزايش يابد؟
نماينده ولي فقيه سپس افزود: بايد صادقانه با مردم حرف زد و آنچه را درحوزه اقتصاد مي گذرد به مردم گفت، و فقط با شعار دادن و حرف زدن مشكل اقتصاد حل نمي شود.
وي ادامه داد: امام صادق (ع) به فردي كه عازم تجارت است توصيه مي كنند: درحوزه تجارت صادقانه برخورد كن و درغ نگو، چرا كه اگر دروغ گويي درمسايل اقتصادي رواج يافت امنيت اقتصادي از بين مي رود لذا بايد صريح و روشن مطالب را به مردم بيان كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با با بيان اين كه امام صادق به اين شخص تاكيد مي كند اگر عيب و اشكالي در كالاي تجاري تو وجود دارد آن را پنهان نكن كه درغيراين صورت تجارت تو مشروع نيست، ادامه داد: نزديك به چهاردهه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد و اين همه افراد متفكر و متخصص در حوزه خودرو وجود دارد اما چرا اجازه نمي دهند اين افراد رشد يابند و خودرويي را طراحي كنند كه با مصرف كمتر ، استحكام بيشتر و قيمت كمتر در دسترس مردم باشد و در رقابت با بازار جهاني هم قابل عرضه به دنيا باشد، اين سوال را بايد مسئولان مربوطه پاسخ دهند و بگويند كه اشكال كجاست؟ و چه كساني مانع ايجاد مي كنند و چرا نمي توانند اين معضل را حل كنند؟
وي با طرح اين سوال كه آيا اين همه قطعه ساز داخلي نمي توانند قطعات با كيفيت توليد كنند، افزود: ضريب هوشي مردم ما از ديگران پايين ترنيست پس چه كسي مانع است ، بايد صادقانه با مردم حرف زد و گفت چرا اين اتفاق نمي افتد و اگر عيبي در محصولات توليدي وجود دارد براي مردم بيان كنند كه دليل آن چيست؟
وي با بيان اينكه مردم خودرو را تحويل مي گيرند ولي هنوز استفاده نكرده بايد بدليل ايرادهايي كه دارد به تعميرگاه مراجعه كنند، بحث دفاع ازحقوق مصرف كننده را يادآور شد وگفت: امام صادق مي فرمايند: اگر در تجارت تو عيبي وجود دارد آن را پنهان نكن و كسي را كه به تو اعتماد كرده است فريب نده.
نماينده ولي فقيه افزود: وقتي مردم در حوزه مسايل اقتصادي به نظام اعتماد مي كنند نبايد حرفي زد كه موجب فريب مصرف كننده شود بلكه بايد صريح و شفاف مشكل را بيان كرد و كساني را هم كه مانع ازرشد توليد مي شوند معرفي نمود.
سپس امام صادق (ع) به او مي فرمايند اگربا فريب و نيرنگ تجارت كني ، كارتو همچون ربا خواهد بود و همانطور كه ربا حرام است اين هم حرام است.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر درادامه توصيه هاي امام صادق در بحث تجارت اظهار داشت: امام مي فرمايند: آنچه را براي خود نمي پسندي براي مردم هم مپسند، يعني اگر دوست نداري وسيله معيوب به تو بفروشند تو هم با مردم چنين عمل مكن.
وي از ديگر معيارهاي امام ششم در بحث تجارت را بيان حق وحقيقت، پرهيز از خيانت ، راستگويي و عمل كردن منطبق با قانون و شرع عنوان كرد و گفت: امام تاكيد دارند درتجارت، سوگند دروغ نخوريد واز اين طريق كالاي معيوب را به جاي كالاي بي عيب به مردم نفروشيد، چراكه سوگند دروغ در حوزه تجارت، انسان ها را درآتش جهنم گرفتارخواهد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر درادامه اين بحث با بيان حديثي از پيامبراكرم (ص) گفت: حلال و روا نيست كه برادر مسلماني كالايي را به برادر ديني خود بفروشد وعيب آن را نگويد.
وي افزود: اگر فردي خانه اي مي فروشد ودر آن عيبي وجود دارد بايد آن را بيان كند.
وي ادامه داد: پيامبرمي فرمايند: اگر دو نفر درحال تجارت هستند نفر سوم پيشنهاد مبلغ بالاتر را ندهد و معامله آنها را به هم نزند.
نماينده ولي فقيه با تاكيد براينكه در روايات تاكيد صريح شده است كه در رقابت قيمت ها را بالا نبرند، به افزايش قيمت بليط هواپيما در اربعين اشاره كرد و افزود: در اربعين چند برابر قيمت عادي بليط هواپيما فروختند و براي توجيه آن از قيمت رقابتي سخن به ميان آوردند، آيا اين درست است؟
وي همچنين به طرح مسايلي مانند درنظرگرفتن مبلغي در بودجه براي حوزه هاي علميه اشاره كرد و گفت: روي اين مسئله مانور مي كنند و مي گويند نبايد روحانيت دولتي شود، بله اين حرف درستي است و روحانيت هميشه در طول زندگي خود وابسته به دولت ها و حكومت ها نبوده است ولي آيا فكر كرده ايم كه حوزه ها با وجوهات تنها نمي توانند اداره شوند؟
وي افزود: پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، افكارعمومي مردم دنيا متوجه اسلام شده است و انتظار آنها ازحوزه هاي علميه پاسخگويي به تمام نيازهاي بشري است. حال چگونه مي توان با بودجه محدود وجوهات پاسخگوي اين همه نياز بود؟ ازسوي ديگر آيا دولت كه به دانشگاهها بودجه مي دهد دانشجويان را دولتي كرده است؟ به همان دليلي كه لازم است به دانشگاهها كمك شود به همان دليل هم بايد حوزه هاي علميه را تقويت كرد.
وي در پايان با اشاره به اينكه بسياري از مطالب دقيق ، ريز و كارگشا در حوزه اقتصاد در روايات آمده است، خاطر نشان ساخت: نبايد راه را گم كرد، بلكه بايد نقشه راه اقتصادي را كه اسلام ترسيم كرده است و مي تواند ما را از اين بحران ها نجات دهد در پيش گرفت و در مردم اعتماد ايجاد كرد.




نظرات کاربران