تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد

تاریخ شیعه در لبنان کتاب شد

انتشارات دارالولاء وابسته به حزب‌الله کتابی با عنوان «تاریخ سیاسی اجتماعی شیعه لبنان» اثر دکتر غسان طه را در 199 صفحه در بیروت منتشر کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، كتاب عربي با عنوان «التاريخ السياسي الاجتماعي لشيعة لبنان» در حقيقت تاريخچه‌اي از رابطه شيعه به عنوان يك جريان مذهبي با دولت‌هاي مختلف از 1840 تا 1920 ميلادي را از نظر سياسي و متغيرهاي اجتماعي بررسي كرده است و شرايط حاكم بر اين جريان و چالش‌هايي را كه از نظر فرهنگي، اجتماعي با آن روبرو بوده و همزيستي آن با ديگر طوايف را مورد مطالعه قرار داده است.
نويسنده، كتاب را در سه فصل كلي با عناوين ذيل تنظيم كرده است:
فصل نخست با عنوان ايجاد قدرت از مرحله امارت تا مرحله كلانشهري، كه در اين فصل به وضعيت شيعه در دوران نظام امارتي بودن لبنان و ديگر نظام‌هاي حاكم در اداره امور در دوران حاكميت عثماني اشاره مي‌كند.
فصل دوم با عنوان شيعه از دوران جنبش اصلاح‌طلبانه تا استعمار فرانسه به ارائه تاريخچه‌اي از جنبش اصلاح طلبانه شيعيان در مناطق مختلف لبنان پرداخته و پس از آن اشاره‌اي به وضعيت شيعيان لبنان در مناطق مختلف از بقاع گرفته تا جبل عامل و جنوب در دوران حاكميت استعمار فرانسه و پيامدهاي موضع‌گيري شيعيان در برابر آنها اشاره مي‌كند.
فصل سوم با عنوان شرايط اجتماعي، اقتصادي و رويكردهاي مختلف شيعه به بررسي وضعيت اقتصادي و آثار حضور غربي‌ها در اين كشور و نيز وضعيت اجتماعي و آموزشي شيعه و تأثير علم بر گرايش‌هاي سياسي شيعه مي‌پردازد.
در پايان نيز ضمن ارائه فهرستي از امراء و رؤساي مناطق مختلف لبنان قديم، تصاويري نيز از شخصيت‌هاي برجسته شيعي و نيز برخي از اسناد و نقشه‌هاي تقسيم‌بندي سياسي لبنان در دوران گذشته ارائه شده است.
منبع: ايكنا




مطالب مرتبط

نظرات کاربران