دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است

دلایل هجرت حضرت معصومه(س) تبلیغ دین بوده است

در نشستی همزمان با ایام رحلت حضرت معصومه(س) با عنوان "الگوی دختر مسلمان" شخصیت علمی و معنوی این حضرت مورد بررسی قرار گرفت و به شبهاتی پیرامون عدم ازدواج و شهادت کریمه اهل بیت(ع) پاسخ گفته شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، همزمان با ايام رحلت شهادت‌گونه حضرت معصومه(س) نشست مشترك ايسنا و ايكناي قم با موضوع شخصيت شناسي كريمه اهل بيت با عنوان "الگوي دختر مسلمان" در دفتر ايسنا با حضور اساتيد برجسته حوزه شخصيت شناسي حضرت، حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر حسيني نژاد مشاوره توليت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله عليها در امور روحانيت و حجت الاسلام و المسلمين علي اشرف عبدي مدير پژوهشكده علوم و معارف قرآن وابسته به آستان مقدس برگزار شد.
در ابتداي جلسه حجت الاسلام و المسلمين حسين نژاد با بيان اينكه حضرت معصومه(س) از ائمه نيست اما عصمت صغري دارد، عنوان كرد: كسي كه عصمت صغري دارد داراي مقام بالا و بزرگي است؛ در زيارتنامه حضرت مي‌خوانيم "يا فاطمه اشفعي لنا في الجنه فان لك عند الله شانا من شان" اين شأن چه شأني است كه خداوند به حضرت داده كه وقتي ايشان در قم ساكن مي شوند، اين شهر محور حوزه هاي علميه، محور مرجعيت، محور شك گيري انقلاب اسلامي و صدور آن، محور تربيت بيش از ۱۵ هزار طلبه غير ايراني كه سفير انقلاب و شيعه جعفري در كشورهاي خود باشند، مي شود؛ اينها جزء مواردي مي باشد كه بزرگان را حيران از عظمت اين بانو كرده است. ** از دلايل هجرت حضرت تبليغ دين و پاسخ به شبهات بوده است
رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم ادامه داد: حضرت معصومه(س) هم خواهر هم عمه و هم فرزند امام معصوم هستند؛ خداوند همه نعمت ها را همچون حضرت زينب(س) به ايشان داده است؛ به ويژه اينكه حضرت مهاجري است كه براي تبليغ دين هزاران فرسخ را پيموده كه يكي از اهداف زيارت برادر همين تبليغ دين بوده است؛ تبليغ و ترويج دين و پاسخ به شبهاتي كه در ذهن متدينين وجود داشته و مخالفين آنها را ايجاد كرده بودند يكي از دلايل هجرت حضرت معصومه(س) مي باشد.
مشاوره توليت آستان مقدس با بيان اينكه حضرت زهرا(س) در روز محشر همه انسان‌هاي عالم را شفاعت مي‌كنند، گفت: در برخي روايات آمده است حضرت معصومه(س) شفيعه محشر است كه شيعيان را شفاعت ميكند؛ معتقدم هنوز مقام عالي اين حضرت شناخته نشده است و ما تنها قطره اي از اقيانوس را چشيده ايم.
**اثبات عصمت حضرت با مراجعه به آيات قرآن
در ادامه حجت الاسلام و المسلمين عبدي با اشاره به عصمت صغري حضرت معصومه(س) اظهار داشت: در اين خصوص مي‌توان به دو آيه اشاره و از آنها استفاده كرد كه اين مقام دست يافتني است و محال نيست؛ آيه « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقا» اين آيه از يك سو مردم را امر به تقوا مي كند از سوي ديگر پاداشي براي تقوا قرار مي دهد؛ پس كسب تقوا ممكن است چرا كه خداوند آنچه محال باشد را امر نمي كند؛ لذا چون كسب تقوا ممكن است پس گرفتن فرقان هم ميسور خواهد بود كه اگر نبود خداوند چنين وعده اي نمي داد.
مدير پژوهشكده علامه طباطبايي با بيان اينكه كسب تقوا و فرقان با تلاش در راه خدا و اطاعت از خدا حاصل شدني است، اظهار داشت: اين همان عصمت عملي است كه راهش باز ميباشد؛ حضرت معصومه سلام الله عليها چون در دامن پدر معصوم و در كنار برادر معصوم تربيت شدند براي ايشان به مراتب مقدور و ميسور خواهد بود.
وي در ادامه با اشاره به آيه« فمن تبع هداي فلا خوف عليهم ولا هم يحزنون» گفت: اين آيه با "من" آغاز مي شود و اين "من" شامل همه انسانها است؛ پس هركس با اطاعت از خدا و اهل بيت و راهنمايان دين به مرحله عالي تقوا ميرسد و در واقع به عصمت عملي رسيده و خداوند هم براي اين اطاعت پاداشي قرار داده و اين پاداش آرامش و رفع غم و اندوه است.
**فرهنگ قم جداي از فرهنگ اهل بيت نيست/پژوهش در خصوص تشيع و قم توامان است
عبدي در ادامه به هجرت حضرت معصومه(س) اشاره داشت و بيان كرد: براي شناخت حضرت معصومه(س) ابتدا بايد در خصوص قم مطالعاتي داشته باشيم؛ قم حرم اهل بيت عليه السلام است و فرهنگ و تاريخ اين شهر با ائمه ارتباط مستقيم دارد؛ فرهنگ قم جداي از فرهنگ اهل بيت نيست و فرهنگ اهل بيت نيز جدا از قم نيست به طوري كه مطالعه و پژوهش در خصوص تشيع و قم توامان است.
وي با اشاره به حديثي از امام موسي كاظم مبني بر «رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ يَدْعُو النَّاسَ إِلَي الْحَقِّ يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الْحَدِيدِ»عنوان كرد: ما انقلاب اسلامي ايران را مصداق اين حديث مي دانيم لكن از نگاه فرهنگ اسلامي و تشيع يك چشم انداز است كه اهل بيت عليه السلام ترسيم مي كنند؛ حالا اين چشم انداز را چه كساني بايد عملياتي كنند؟ اين چشم انداز آينده تشيع است كه عملي كردن آن از خود معصوم و فرزندان و خانواده او آغاز مي‌شود و اولين اقدام و گام آنها هجرت خود و خانواده و فرزندان آنهاست؛ حضرت معصومه سلام الله عليها براي انجام اين مأموريت اعزام مي‌شود و مهاجرت مي كند.
عبدي با بيان اينكه مسئله ديگر در هجرت زمينه انجام آن است گفت: زمينه هجرت، مردم و خواست مردم قم بود؛ آنها هم با اهل بيت آشنايي داشتند و هم تشنه معارف اهل بيت عليه السلام بودند لذا آن چشم انداز به اين سمت و سو نشانه ميرود.
**حضرت معصومه الگويي كامل در همه ابعاد شخصيتي
در ادامه حسين نژاد به ابعاد شخصيتي حضرت معصومه سلام الله عليها اشاره داشت و گفت: درباره شخصيت علمي و معنوي حضرت سلام الله عليها بايد گفت در همه ابعاد حضرت الگوي كامل بوده اند ايشان هم دريايي از معلومات و هم بحري از معنويت بوده است.
مشاور توليت آستان مقدس به روايتي از كودكي حضرت سلام الله عليها اشاره داشت و بيان كرد: در زماني كه حضرت 9 يا 10 سال بيشتر نداشتند، جمعي از شيعيان كه به مدينه رفته بودند بسته اي از سوالات خود را براي گرفتن پاسخ از امام موسي كاظم(ع) ارائه مي كنند در آن زمان امام موسي كاظم(ع) در مدينه حضور نداشتند و امام رضا(ع) نيز در آنجا نبودند، وقتي آن جمعيت براي گرفتن پاسخ مي آيند بسته اي از پاسخ را دريافت مي‌كنند و در حال خروج از مدينه بودند كه با امام موسي كاظم عليه السلام روبرو مي شود آنها كه فكر مي كردند پاسخ ها را از امام گرفته اند آن را به امام عرضه مي كنند و اما م پس از مطالعه پاسخ ها با غرور مي‌فرمايند "فداها ابيها" اين همان تعبيري است كه حضرت محمد صلي الله عليه و آله و سلم براي حضرت زهرا سلام الله عليها استفاده كرده است و نشان از قدرت علمي حضرت معصومه سلام الله عليها در سن ۹ سالگي دارد ايشان يك عالمه با تقوا بوده اند.
رئيس مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم ادامه داد: تقوا و اخلاص و قدرت معنوي حضرت معصومه(س) آنجا مشخص مي‌شود كه ايشان براي ترويج دين و بهانه ملاقات برادر در آن زمان كه بني عباس بيشترين سختگيري را به اين خاندان داشتند حركت مي‌كند و زماني كه از دشمن از حركت ايشان آگاه مي‌شود جمعيتي را براي ترور وي مامور مي كنند.
**وجود 5 روايت از حضرت معصومه(س)/تاكيد بر ولايت در كلام حضرت
در ادامه حجت الاسلام و المسلمين عبدي با بيان اينكه اگر بخواهيم در خصوص شاخص هاي برتري و فضايل شخصي مطلبي را بيان كنيم بايد به قرائن و احوال او توجه داشته باشيم، اظهار داشت: از حضرت معصومه سلام الله عليها تنها ۵ حديث از لابلاي تاريخ به ما رسيده است؛ اين به اين معنا نيست كه حديثي نقل كرده باشند چرا كه آثار تاريخي در دوره هاي متفاوت از بين رفته و ممكن است بسياري از احاديث آثار بزرگان در لابلاي همان آثار از بين رفته باشد.
مدير پژوهشكده علامه طباطبايي با اشاره به پنج روايت رسيده از حضرت معصومه سلام الله عليها تصريح كرد: با دقت در اين روايات شاهد هستيم كه هر پنج بر ولايت تأكيد دارند؛ روايت اول در خصوص غدير خم حديث دوم حماسه غدير را به بيان ديگر ميكند و حديث سوم بر دوستي آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم تاكيد دارد، حديث چهارم فضايل شيعه است و حديث پنجم در خصوص طهارت سيدالشهدا عليه السلام مي باشد.
حجت الاسلام و المسلمين عبدي عنوان كرد: جمع بندي اين احاديث رسيده نشان مي دهد ارتباط باطني ميان اين بانوي بزرگوار و ولايت
وجود دارد كه همه احاديث بر محور ولايت است و نشان مي دهد اين بانوي بزرگوار در بحث ولايت پذيري از افراد خاص بودند.
**اولين شهيده راه ولايت امام رضا(ع)
حجت الاسلام و المسلمين حسين نژاد با بيان اينكه ما شيعيان معتقديم حضرت زهرا سلام الله عليها اولين شهيد راه ولايت اند، عنوان كرد: حضرت معصومه(س) اولين شهيده راه ولايت آقا امام رضا(ع) است چرا كه ايشان اولين كسي بودند كه به سمت امام حركت كردند پس حضرت سلام الله عليها اولين شهيد راه اثبات حقانيت امام رضا عليه السلام بودند.
وي با بيان اينكه قم از ابتدا مركز شيعيان نبوده است و غالبا زرتشتيان ساكن اين منطقه بوده اند، اضافه كرد: ائمه ما با دقت نسبت به قم بستر سازي حضور حضرت(س) را فراهم كردند و در اولين اقدام به اشعري ها دستور هجرت به قم را مي دهند، بايد توجه داشت كه يكي از راه هاي تربيتي و اصلاح فرهنگ اينست كه افرادي صاحب شخصيت را در منطقه مستقر كنيم لذا امام دستور مي دهد كه اشعري ها به منطقه اي كه زرتشتي ها در آن زندگي مي كردند، هجرت كنند.
وي گفت: با حضور اشعري ها در واقع شهر قم اين قدرت را پيدا مي كند كه محل انتشار فرهنگ شيعي و فرهنگ معنوي امامت باشد كه اينها همه بسترسازي جهت حضور حضرت(س) در شهر قم بوده است.
مشاوره توليت آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله عليها در ادامه با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اينكه هر امامزاده يك قطب فرهنگي است، افزود: پس از حضور حضرت معصومه سلام الله عليها در قم حضور ساير امام زادگان به بركت حضور بي بي بوده است، حضرت پس از اتفاقاتي كه در اطراف فسا برايشان مي افتد و كاروان ايشان مورد حمله دشمنان اهل بيت قرار مي گيرد، ميخواهد كه وي را به قم برسانند، وجود حرم حضرت(س) در قم عامل هدايت مردم بوده است و به واسطه اين حضور ساير امام زادگان نيز به اين محل آمدند و اگر امروز قم چيزي دارد از همان هدايت است.
حسين نژاد با بيان اينكه هدايتهاي حضرت(س) و امامزادگان همچنان ادامه داد به حضور سالانه ۲۰ هزار اروپايي در حرم مطهر اشاره كرد و گفت: زماني كه نماينده مركل صدراعظم آلمان به ايران آمده بود درخواست زيارت حرم را داشت؛ وي گفت من نمي توانستم از اينجا بگذرم بدون اينكه زيارت كنم، در اين مكان بوي حضرت مريم به مشام مي رسد و آرامشي عجيب جاري مي باشد.
وي تاكيد كرد: اين قبور و امامزادگان هنوز هم مايه هدايت هستند؛ چه بسيار افرادي كه پس از حضور در حرم، تحولي در زندگيشان رخ داده است.
در بخش ديگر حجت الاسلام والمسلمين عبدي به بيان ويژگي هاي شهر قم پرداخت و گفت: چهل حديث براي قم زياد است اما قديمي ترين آن نسخه اي خطي به نام فضائل قم بوده كه سيد محمدمهدي حسيني قمي در سال 1116 قمري نوشته، وي هم عصر با علامه مجلسي بوده است.
وي با بيان اينكه اصل اين نسخه خطي در مدرسه فيضيه نگهداري مي شود، گفت: در آن كتاب احاديثي در خصوص ياران امام زمان(عج) در قم با سند آمده است؛ همچنين روايتي از اميرالمومنين(ع) نيز آمده كه در آن قم به عنوان محلي كه شريعت پيامبران در آن توسط امام زمان نهايي مي شود اشاره دارد.
عبدي با اشاره به رواياتي از پيامبر در خصوص معراج عنوان كرد: ستايش، مدح و توصيف قم مربوط به امروز و ديروز نيست بلكه به معراج پيامبر، امامت علي(ع) و حيات امام صادق(ع) برميگردد.
مدير پژوهشكده علوم و معارف قرآن در ادامه به منزلت حضرت اشاره و افزود: خداوند متعال پاداش زيارت حضرت معصومه(س) را مي دهد لذا در مباحث زيارت حضرت شك نداشته باشيم كه احاديث صحيح، حسن و درست هستند و در سند آنها شكي وجود ندارد.
**نبود هم كفو و شرايط سياسي و اجتماعي دوران علل عدم ازدواج حضرت
عبدي در بخش ديگر به موضوع ازدواج نكردن حضرت اشاره كرد و گفت: هميشه در جوامع اسلامي سنت بوده است دختران را به كساني مي دادند كه از نظر طبق خانوادگي و كفويت هم تراز باشند؛ حضرت معصومه(س) مادري چون نجمه خاتون و پدري معصوم و برادري معصوم دارند، و همچنين از جايگاه علمي خاص برخوردار است و آن چنان منزلت و شأنيتي پيدا كرده است كه در زيارتنامه خطاب مي كنيم "فان لك شأنا من شأن"، همچنين رسيدن به مقام عصمت عام در بالاترين درجه آن لذا همسري در اين حد بايد باشد.
وي با تاكيد بر اينكه يكي از دلايل عدم ازدواج حضرت اين بود كه كفوي در روزگار خود نداشتند، اظهار داشت: اين خاندان در آن روزگار مدام در حال كوچ و هجرت بودند چراكه پدربزرگوارشان يا در زندان بود يا به دنبال ترويج دين؛ لذا همسري كه شرايط زندگي با حضرت را داشته باشد وجود نداشت ولكن بر فرض هم كه وجود داشت شرايط سياسي و اجتماعي به گونه اي بود كه كسي در آن خفقان بني عباسي جرات حضور در منزل امام موسي كاظم(ع) را نداشت.
عبدي بيان كرد: برخي ادعا مي كنند كه امام موسي كاظم(ع) وصيت كرده است كه فرزندان من ازدواج نكنند اين خلاف سنت پيامبر مي باشد و شبهه اي از بيخ غلط است؛ عدم ازدواج حضرت از دو بحث نبود هم كفو و شرايط اجتماعي جامعه خارج نيست.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين حسين نژاد در خصوص رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(س) گفت: هجرت آن حضرت مخافت صريح با دربار عباسيان بود، بهترين فرد براي بازگوكردن فلسفه هجرت امام رضا و روكردن دست حاكمان عباسي، حضرت معصومه(س) بوده است به همين دليل تيم‌هايي را در اطراف مدينه مامور كردند تا كاروان حضرت را ترور كنند ولي كاروان نيز مخفيانه و با سختي وارد ساوه شدند، وقتي به اين شهر رسيدند؛ بيشتر همراهان حضرت را ترور و شهيد كردند، ترور آن حضرت نيز در دستور كار ايشان بوده است؛حتي اگر نگوييم كه حضرت را مسموم كردند اما اين آلام و شدات كه بر ايشان وارد شد وي را در بستر بيماري انداخت لذا اگر بگوييم حضرت، به شهادت رسيده است غلوآميز نيست.
حجت الاسلام والمسلمين عبدي نيز در اين خصوص سه شاهد از روايات را عنوان و اظهار كرد: مولف "بحرالانساب" در صفحه 83 اين كتاب علت شهادت حضرت را مسموميت در ساوه بيان مي كند، همچنين در "الحيات السياسيه للامام الرضا عليه السلام" صفحه 428 به اين موضوع اشاره دارد؛ در كتاب "جغرافياي تاريخي سرزمين هاي شرقي" صفحه 226 نيز به مسموميت حضرت كريمه اهل بيت(ع) اشاره داشته است.


| شناسه مطلب: 72471




حضرت معصومه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران