مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید

مجموعه مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را آنلاین مطالعه نمایید

پایگاه اطلاع رسانی حج جهت استفاده سروران روحانی و پژوهشگران عرصه حج و زیارت متن کامل مجموعه سه جلدی «حج در آینه فقه» شامل مقالات فقهی فصلنامه میقات حج را در اختیار عموم قرار داده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، مجموعه سه جلدي «حج در آينه فقه» شامل مقالات فقهي فصلنامه ميقات حج از سال 1371 تا 1392 را به زيور طبع آراسته و در سال 1394 راهي بازار نشر كرد. كتابخانه تخصصي پايگاه اطلاع رساني حج جهت استفاده سروران روحاني و پژوهشگران عرصه حج و زيارت متن كامل اين مقالات را در اختيار عموم قرار داده است.
فصلنامه ميقات حج به عنوان نخستين نشريه تخصصي فارسي در حج از سال 1371 تا كنون در موضوعات مرتبط با حج، توانسته است در مجالات گوناگون فقهي، تاريخي، كلامي و ديگر مجلات مرتبط، مقالات علمي شايسته‌اي منتشر كند.
در مقدمه اين اثر آمده است: اهميت دانش فقه در مباحث مربوط به حج از يك سو و اتقان علمي مقالات نگاشته شده در اين فصلنامه از سوي ديگر گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت را بر اين داشت تا مقالات فقهي اين نشريه را استخراج و به ترتيب اعمال و مناسك حج چينش و در قالب يك مجموعه سه جلدي با عنوان حج در آينه فقه منتشر كند.
عمره مفرده يا مبتوله، نگاهي دوباره در حكم عمره، نگاهي به وجوب عمره، همراه با حج افراد و قران و وجوب تأخير آن، استطاعت (موضوع‌شناسي فقهي حج)، استطاعت در حج و استطاعت در حج با رويكردي بر نظريات امام خميني، استطاعت بذلي، حج كودك، شرط نبودن همراهي محرم با زن در حج از مقالات ارائه شده در جلد نخست حج در آينه فقه است.
از ديگر مقالات ارائه شده در جلد نخست اين اثر مي‌توان به قاموس واژه‌ها، معاني شرعي و مفاهيم اصطلاحي و فقهي حج: احرام(2)، حقيقت احرام در مذاهب اسلامي، حقيقت احرام در مذاهب اسلامي، ميقات(موضوع‌شناسي فقهي حج)، ميقات‌ها در حج، ميقات مسير مدينه، نگرشي نو به ميقات اشاره كرد.
قاعده ميقاتيه، عدم محاذات جدّه با ميقات، احتياط در تلبيه، محرمات احرام(پژوهشي گسترده در معاني و مفاهيم اصطلاحي و فقهي حج)، محرمات احرام، جدال در حج، استضلال، استضلال در شب، يكي از مستحبات وقوف در عرفات، قاعده مشعريه و استحباب قدم نهادن به مشعر براي صروره از ديگر مقالات جلد نخست حج در آينه فقه به شمار مي‌رود.
در جلد دوم اين اثر، مجموعه مقالات جمرات كجاست؟، نگرشي تازه به رمي جمرات، تحقيقي جديد درباره رمي جمرات، تحقيقي در مسئله رمي جمرات، جمرات در گذشته و حال، قرباني در حج تمتع (مكان قرباني در حج تمتع و مصرف آن)، قرباني در حج و مقتضيات زمان، مشكل قرباني در منا و راه‌حل فقهي آن به چشم مي‌خورد.
از ديگر مقالات اين جلد، قرباني در منا و مشكل اسراف، پژوهشي در ذبح نيابتي (با اهتمام به ديدگاه‌هاي حضرت امام خميني)، حلق و تقصير، پژوهشي فقهي درباره طواف از طبقه اول مسجدالحرام، طواف از طبقه بالا، طواف معذورين و طواف از طبقه دوم مسجدالحرام است.
مصرف داروي ضد عادت ماهانه براي انجام اعمال حج، طواف و محدوده آن، محدوده طواف، مقام ابراهيم عليه‌السلام و نقش آن در طواف و نماز، مقام ابراهيم و جايگاه آن در فقه، حجر اسماعيل و جايگاه آن در مباحث فقهي و استلام حجرالاسود از ديگر مقالاتي است كه در جلد دوم حج در آينه فقه به زيور طبع آراسته شده است.
پژوهشگران عرصه فقه الحج در جلد سوم حج در آينه فقه مي‌توانند از مطالب پژوهشي مقالات احكام اختصاصي مكه و مسجدالحرام، ورود جهانگردان غيرمسلمان به مكان‌هاي مقدس، خصوصيات فقهي محدوده كعبه، نماز جماعت پيرامون كعبه، استحباب خروج از باب حنّاطين و استحباب ورود به مسجدالحرام از باب بني شيبه بهره‌مند شوند.
همچنين در اين اثر مقالات استحباب نماز روبه‌روي چهار ركن كعبه معظمه، نماز مسافر در مكان‌هاي چهارگانه(1) و (2)، تبيين حكم امام بر حضور شيعيان در نمازهاي حرمين شريفين، تقيه مداراتي، حد و حكمت مدارا (تأملي در خصائص نگرش فقهي حضرت امام خميني درباره مدارا با عامه)، نيز آورده شده است.
اختلاف در هلال ذي حجه از جهت حكم حاكم عامه و حكم وقوفين، فقه و مناسك حج در ارتباط با امور پزشكي و بهداشتي، حج‌گزاري بدون پرداخت خمس و امارت حج و زعامت حجاج از ديگر مقالات ارائه شده در جلد سوم حج در آينه فقه است كه پژوهشگران و دانش‌پژوهان را به مطالعه آنها دعوت مي‌كنيم.
برخي از مقالات اين اثر فاقد چكيده است، اين اين‌رو براي يك دست شدن مجموعه، در ابتداي هر مقاله گزارش كوتاهي از آن ارائه شده و چكيده مقالات ديگر نيز به صورت گزارش ارائه و براي يكسان‌سازي، تمامي منابع و مآخذ به يك شكل در پي ‌نوشت ذكر شده است.
افزون بر اين، در اين اثر، مقالات سلسله‌اي و دنباله‌دار در قالب يك مقاله ارائه شده و مقالاتي كه در چند موضوع نگاشته شده، در جايگاه مناسب خود قرار گرفته است تا دانش‌پژوهان بتوانند به راحتي از مجموعه حاضر بهره‌مند شوند.
جلد نخست حج در آينه فقه در قطع وزيري، 500 صفحه، به قيمت 14 هزار تومان، جلد دوم در قطع وزيري، 528 صفحه، به قيمت 14 هزار و پانصد تومان و جلد سوم نيز در قطع وزيري، 404 صفحه، به قيمت 11 هزار و پانصد تومان و هر يك در شمارگان 1500 نسخه از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده‌ است.
براي مشاهده متن كامل مجلدات كتاب حج در آينه فقه لينك هاي ذيل را كليك نماييد.
جلد اول
جلد دوم
جلد سوم


| شناسه مطلب: 72473




تازه هاي نشر فقه



نظرات کاربران