«هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد «هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد

«هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت» منتشر شد

ترجمه کتاب «المنح الالهیه فی طمس الضلاله الوهابیه» اثر اسماعیل تمیمی مالکی با عنوان هدیه‌های الهی در رد افکار وهابیت با تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت، كتاب «المنح الالهيه في طمس الضلاله الوهابيه» اثر اسماعيل تميمي مالكي را با ترجمه كاظم حاتمي طبري و عنوان «هديه‌هاي الهي در رد افكار وهابيت» منتشر كرد.
ابوالفداء اسماعيل بن محمد تميمي مالكي (۱۷۶۵ تا ۱۸۳۲م) شاگرد عمر المحجوب، از عالمان و نويسندگان زبردست تونس و از پيروان شيخ صوفي احمد بن سليمان بود. وي در زمان نوشتن اين كتاب قاضي بود و در دانشگاه زيتونيه تدريس مي‌كرد.
او در سال ۱۸۱۴ صاحب مقام فتوا شد و در سال ۱۸۲۷ رياست فتواي مالكيه را برعهده گرفت. از استادان وي بنابر آنچه در كتاب «شجره النور الزكيه» آمده است، مي‌توان به شيخ كواش و شيخ شحمي اشاره كرد. ابراهيم الرياحي، شيخ بحري، شيخ صالح الغنوشي و شيخ الاسلام محمد بن احمد خوجه نيز نزد وي شاگردي كرده‌اند.
براساس آنچه در ديباچه اين اثر آمده، مقام علمي نگارنده كتاب به گونه‌اي بوده است كه پيروان مالكي در فتوا و مسائل فقهي به او رجوع مي‌كردند.
گويند كه در زمان وي و در دوران حاكميت ابومحمد حموده پاشا حسيني در تونس (۱۷۸۲ تا ۱۸۱۴) كه حجاج تونسي نوشته‌هايي از وهابيت را با عنوان «كشف الشبهات» و «الورقه الوهابي الوارده من المشرق» در ميان مردم تونس منتشر كرده، سبب گمراهي آنان مي شد، حاكم تونس از شيخ ابوالفداء مي‌خواهد تا به ادعاهاي وهابيت پاسخ دهد.
كتاب «المنح الالهيه في طمس الضلاله الوهابيه» كه در قالب سه بخش و يك خاتمه به همت گروه كلام و معارف پژوهشكده حج و زيارت ترجمه شده، در حقيقت، پاسخ اسماعيل تميمي به شبهات وهابيت و اثبات بي‌اساس بودن باورهاي اين جماعت متعصب است.
بخش اول اثر در سه فصل معناي لغوي عبادت، معناي عبادت در اصطلاح شريعت و نذر، قرباني كردن، استغاثه، طلب شفاعت از اوليا، حيات برزخي انبيا و اوليا و ادراك مردگان، در بيان معناي عبادت به لحاظ لغت و شريعت تنظيم شده است.
بخش دوم كه ملازم نبودن يكساني انگيزه اعمال با يكساني حكم آنها نام دارد در بيان اين‌ مطلب است كه اگر دو كار به لحاظ انگيزه يكسان بودند، الزاما در حكم نخواهند بود و داراي سه فصل با عنوان‌هاي توسل به اوليا، زيارت قبر پيامبر و اولياي الهي و ساختن بنا بر قبور اوليا است.
بخش سوم درباره سخناني از احاديث نبوي است كه پيش‌تر به آنها پرداخته نشده و بررسي فرازهاي ديگري از نامه محمدبن عبدالوهاب است و نويسنده در پايان درباره بيان حكم شرعي اين فرقه از زندان يا تنبيه بدني در صورت دستگيري و جنگيدن با آنها در صورتي كه با هم متحد شوند سخن مي‌گويد.
مؤسسه فرهنگي هنري مشعر كتاب هديه‌هاي الهي در رد افكار وهابيت را در قطع وزيري، 296 صفحه، شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قيمت ۱۶ هزار و پانصد تومان منتشر كرده است. علاقمندان براي تهيه اين كتاب مي توانند به فروشگاه هاي موسسه مشعر در مراكز استان ها مراجعه نمايند.




نظرات کاربران