اعزام زائران عتبات در قالب اعزام زائران عتبات در قالب اعزام زائران عتبات در قالب بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعزام زائران عتبات در قالب اعزام زائران عتبات در قالب اعزام زائران عتبات در قالب اعزام زائران عتبات در قالب اعزام زائران عتبات در قالب

اعزام زائران عتبات در قالب "کاروان‌های آزاد" خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

در سالهای اخیرشاهد حضور کاروانهایی در عتبات هستیم که بدلیل اعزام زائران خارج از چارچوبهای حوزه حج و زیارت، چالشها و مخاطراتی را برای دست‌اندرکاران امر پدید آورده­‌اند در حالی که این امر خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ؛ در سالهاي اخير شاهد حضور كاروانهايي در عتبات هستيم كه بدليل اعزام زائران خارج از چارچوبهاي حوزه حج و زيارت، چالشها و مخاطراتي را براي دست‌اندركاران امر پديد آورده‌اند؛ حال اوج گرفتن اين مشكلات موجب ورود سفير ايران در عراق به اين موضوع شده است.
بر همين اساس، ايرج مسجدي درباره كاروان‌هاي اعزامي به عتبات كه به صورت آزاد فعاليت مي‌‌كنند، گفت: براي كنترل هر چه بيشتر كاروان‌هاي اعزامي به عتبات كه خارج از سيستم سازمان حج و زيارت اقدام به اعزام زائران مي‌كنند، در حال برنامه‌ريزي هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه كاروان‌هاي آزاد بايد با ساماندهي و رعايت تمامي قوانين فعاليت كنند، ادامه داد: زائراني كه به‌صورت آزاد به عتبات اعزام مي‌شوند، بايد يك مسئول و متولي براي آنها تعريف شود تا در صورت بروز هرگونه مشكل و نياز به ارائه خدمات براساس قانون به زائران پاسخگو باشند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با بيان اينكه در حال حاضر اينگونه خدمات به زائران توسط سفارت و كنسولگري‌هاي كشورمان به‌صورت متمركز انجام مي‌شود، خاطرنشان كرد: هم‌اكنون براي ساماندهي كاروان‌هاي آزاد در حال رايزني با مسئولان مربوطه در تهران هستيم.
در اين نوشتار بنا نيست به موضوع تفاوت كاروان‌هاي آزاد با كاروان‌هاي حج و زيارت بپردازيم بلكه در چند سال اخير، بسيار شاهد كلاهبرداري‌، جعل رواديد و آسيب‌ ديدن زائراني بوده‌ايم كه توسط گروههاي آزاد و دفاتر غيرمجاز به عتبات اعزام شده‌اند.
در اين ميان، بسياري از زائران، تفاوت‌هاي مهم كاروان‌هاي حج و زيارت و كاروان‌هاي غير مجاز را نمي‌دانند و حتي به تفاوت اين دو شكل اعزام به عتبات آگاهي ندارند.
درمان، معاينه و ارائه خدمات دارويي به زوار، قرارداد امنيت و محافظت از زائران، بيمه سلامت و... بخشي كوچك از تفاوت‌هاي اين دو گروه از اعزام زائران به عتبات عاليات است.
در ارتباط با سخنان سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق بايد خاطر‌نشان كرد دغدغه‌مندي وي به منظور بررسي و برطرف كردن مشكل را بايد به فال نيك گرفت.
تعريف يك مسئول و متولي براي كاروان‌هاي آزاد و پاسخگو بودن به زائران در مقابل ارائه خدمات براساس قانون، مي‌تواند بسياري از آسيب‌هاي اين عرصه را كاهش دهد و در نوع خود اقدام مثبتي است.
هرچند درباره اقدامات آقاي مسجدي مبني بر برنامه‌ريزي براي كاروان‌هاي خارج از سيستم سازمان حج و زيارت و رايزني با مسئولان مربوطه در تهران اطلاعاتي در دست نيست اما اين نكته را نبايد از ياد برد؛ همانطور كه حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: اعزام زائران ايراني در قالب كاروان‌هاي آزاد، خلاف مصوبه شوراي عالي امنيت ملي است و طبق مصوبه اين شورا، مسئوليت اعزام زائران عتبات عاليات با سازمان حج و زيارت است.
با اين وجود، مصوبه مهم‌ترين و عالي‌ترين نهاد امنيتي كشور در اين ارتباط، مورد توجه دستگاههاي مسئول قرار نگرفته است؛ شايد اين مصوبه جزء معدود تصميمات اين شورا است كه تا اين اندازه به آن بي‌توجهي مي‌شود.
به هر حال با چالش‌هاي متعددي كه حضور بي‌ضابطه اين كاروان ها در عتبات عاليات عراق براي كشور در ابعاد سياسي، اجتماعي و امنيتي ايجاد كرده، ضروريست كه مسئولان امر، به طور جدي به موضوع كاروان‌هاي آزاد بپردازند و با آسيب‌شناسي فرايندهاي موجود نسبت به برطرف كردن مشكلات اين حوزه اقدام كنند.




نظرات کاربران