نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد

نگاهی که ثواب حج مقبول را دارد

پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضای الهی و خشم آنان خشم خدا است. احسان به پدر و مادر عمر را طولانی می کند و سبب می شود که فرزندان نیز به ما احسان کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، خداوند در قرآن بيش از 23 بار صراحتا و يا ضمنا انسان ها را به احسان و نيكى به پدر و مادر امر فرموده است. ائمه معصومين (ع) نيز در سخنان و گفتار خود را به اين فضيلت مهم سفارش و تأكيد فرموده اند. حضرت على(ع) فرمودند: "برّ الوالدين من اكرم الطباع؛ نيكى به پدر و مادر، ارزش مندترين خلق ها است."
وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا؛ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا (اسراء، آيات 23 و 24) و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد اگر يكى از آن دو يا هر دو در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى؛ و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت كن چنانكه مرا در خردى پروردند.
فخر الدين رازى مى گويد: به چند دليل، بعد از وجوب عبادت پروردگار، نيكى به پدر و مادر ذكر شده است: 1 ـ نعمت هاى پروردگار، بالاترين نعمت ها بر بنده است و بعد از پروردگار عالم, پدر و مادر كه ريشه و سبب وجود فرزند هستند، نعمت هاى برتر عالم مى باشند. پس شكر اوّلين نعمت (خداوند) و بعد از آن, شكر نعمت هاى برتر عالم (پدر و مادر) واجب است. 2 ـ خداوند، مؤثر حقيقى در وجود انسان و پدر و مادر، مؤثر وجود او در ظاهر (طبيعت) هستند, پس آن جا كه نام مؤثر حقيقى ذكر شده, بعد از آن مؤثر ظاهرى را آورده است. 3 ـ خداوند در مقابل نعمت هاى خود، از بنده چيزى نمى خواهد، پدر و مادر نيز در مقابل نعمت خود از فرزند چيزى طلب نمى كنند (نه طلب مالى و نه طلب ثوابى) لذا اين نعمت آنها شبيه نعمت خداوند است. 4 ـ خداوند نعمت خود را از بنده اش دريغ نمى دارد، اگر چه بدترين گناهان را انجام داده باشد. همچنين است جاى پدر و مادر كه نعمت و فداكارى خود را از كودكشان دريغ نمى دارند، هر چند به آنها بد كرده باشد. 5 ـ پدر مهربان در مال فرزندش تصرف مى كند تا سود بيشترى عايد وى شود و از ضايع شدن مال او جلوگيرى مى كند. خداوند نيز در اعمال عبادى بنده خود تصرف مى كند و آن را از آفات دور مى سازد و عملش را زيادتر مى نمايد, زيرا خود فرموده است: مَثَل كسانى كه در راه خدا انفاق مى كنند مانند دانه گندمى است كه هفت خوشه از آن مى رويد و در هر خوشه, صد دانه گندم وجود دارد. 6 ـ نعمت وجود خداوند، بالاتر از نعمت والدين است و اين امر, با دليل و برهان ثابت و معلوم مى گردد. اگر چه نعمت والدين نيز معلوم و مشهود است, اما رجحان با نعمت پروردگار است; از اين رو نعمت والدين پس از نعمت خدا ذكر شده است.
تأكيد قرآن بر ذكر احسان و مراعات پدر و مادر در سطح توحيد و نفى شرك, و عبادت و پرستش و شكر نعمت هاى الهى, به روشنى اين مطلب را ثابت مى كند كه عدم رعايت حق آنان, بزرگ ترين گناه پس از شرك به خداوند است و لذا آن را در (سوره اسراء) در رديف گناهان كبيره ذكر فرموده است.
در احاديث نيز در مورد احسان به والدين بسيار سفارش شده و از آزردن آنان نكوهش به عمل آمده است: پاداش نگاه رحمت به والدين، حج مقبول است. رضايت آن دو رضاي الهي و خشم آنان خشم خدا است. احسان به پدر و مادر عمر را طولاني مي كند و سبب مي شود كه فرزندان نيز به ما احسان كنند. در احاديث آمده است: حتي اگر تو را زدند، تو "اف" نگو، خيره نگاه مكن، دست بلند مكن، جلوتر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، كاري مكن كه مردم به آنان دشنام دهند، پيش از آنان منشين و پيش از آنكه از تو چيزي بخواهند به آنان كمك كن.
مردي مادرش را به دوش گرفته طواف مي داد، پيامبر (ص) را در همان حالت ديد، پرسيد: آيا حق مادرم را ادا كردم؟ فرمودند: حتي حق يكي از ناله هاي زمان زايمان را ادا نكردي. از پيامبر اكرم (ص) سوال شد: آيا پس از مرگ هم احساني براي والدين هست؟ فرمودند: آري از راه نماز خواندن براي آنان و استغفار برايشان و وفا به تعهداتشان و پرداخت بدهي هايشان و احترام به دوستانشان.
مردي از پدرش نزد پيامبر (ص) شكايت كرد. حضرت (ص) پدر را خواستند و پرسش نمودند، پدر پير گفت: روزي من قوي و پولدار بودم و به فرزندم كمك مي كردم، اما امروز او پولدار شده و به من كمك نمي كند. رسول خدا (ص) گريستند و فرمودند: هيچ سنگ و شني نيست كه اين قصه را بشنود و نگريد!، سپس به آن فرزند فرمودند: "انت و مالك لابيك" تو و دارايي ات از آن پدرت هستيد.
در حديث آمده است: حتي اگر والدين فرزند خود را زدند، فرزند بگويد: خدا شما را ببخشايد كه اين كلمه همان قول كريم است. احسان به والدين از صفات انبيا است، چنانكه در مورد حضرت عيسي (ع) توصيف "برا بوالدتي" و در مورد حضرت يحيي (ع) "برا بوالديه" آمده است. بايد توجه داشت كه سفارش قرآن به احسان، متوجه فرزندان است نه والدين "و بالوالدين احسانا" زيرا والدين نيازي به سفارش ندارند و به طور طبيعي به فرزندان خود احسان مي كنند.
منبع: قدس آنلاين




مطالب مرتبط

نظرات کاربران