شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد

شرحی جامع حدیث کساء منتشر شد

نویسنده در کتاب "انوار السماویه"، کلمه به کلمه حدیث شریف کساء را معنا کرده و ریشه کلمات را بیان نموده و کلمات حدیث کساء در قرآن با مفردات آنها را بررسی کرده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، انتشارات طوباي محبت؛ كتاب دو جلدي «انوار السماويه؛ شرحي جامع بر حديث شريف كساء» را به قلم فيض الله ويسي منتشر كرده است.
كتاب «انوار السماويه» كه شرحي جامع بر حديث شريف كساء است در پنج موضوع كلي تنظيم شده است و موضوع‌ها اين كتاب عبارتند از: سند حديث شريف كساء، تشريح حديث كساء، توسلات به اصحاب كساء، اشعار و شرح منظوم حديث كساء و روايت اصحاب كساء توسط اهل تسنن.
نويسنده در مقدمه درباره اين كتاب چنين آورده است:
اين كتاب شريف حاوي مباحث گسترده اعتقادي، تاريخي طبق مباني و معارف اهل بيتي(ع) و با استناد به آيات و روايات وارده در شأن و فضايل معصومين(ع) است.
همچنين با مدد از بي‌بي دو عالم حضرت زهرا(س) سعي شده است كه در اين كتاب، كلمه به كلمه حديث شريف كساء معنا شود و ريشه كلمات بيان شود و حتي كلمات حديث كساء در قرآن با مفردات آنها تحقيق و بررسي گرديد و احاديث مربوط به هر بخش براي بهتر رساندن مفهوم، با تركيبي زيبا و بياني شيوا آمده است كه براي خوانندگان جوان و غيره به صورت ساده و روان باشد.
در آخر هم براي علاقه‌مندان به شعر، اشعاري را در وصف اهل بيت و منظومه حديث كساء و بحر طويل و... نهاديم كه علاوه بر خواندن حديث كساء در مجالس و محافل، به خواندن شعر و مرثيه‌سرايي و گفتن فضائل و مناقب و معجزات اين حديث كساء بپردازند تا با توسل به پنج تن آل عبا و خواندن حديث كساء مشكلات حل شود و همچنين سعي شود مجالس زياد و زيادتر و پرنورتر برگزار شود چرا كه يك عده مي‌خواهند آن مجالس را كم رنگ كنند و جوانان ما را را به گمراهي بكشاند، اما ان شاء الله با مدد از اهل بيت و تبليغ جوانان اين مجالس را پرشكوه‌تر به جا آورند و جلوي دشمن بايستند.
نگارنده در بخش اول اين كتاب به شبهه‌اي درباره سند حديث كساء اشاره كرده و بدان چنين پاسخ مي‌دهد:
ممكن است كسي در خصوص نسبت دادن حديث شريف كساء به حضرات معصومين(ع) اشكال كند و بگويد: چرا اين حديث را به حضرات معصومين(ع) نسبت مي‌دهيد، در حالي كه يقين كامل به صدور آن از جانب آنان وجود نداشته و حتي علم به عدم صدور آن از جانب آنها باشد؟ بنا بر فتواي فقها و مراجع انجام اين عمل، يعني نسبت دادن نادرست حديثي به اهل بيت عصمت و طهارت كار حرامي بوده و حتي مي‌تواند مبطل روزه باشد.
بر اساس گزارش خبرگزاري رسا، نگارنده چهار پاسخ زير را به اين اشكال داده است:
اولا: با توجه به منابع و اسنادي كه تاكنون در اين زمينه دست آمده، نمي‌توان حكم قطعي به عدم صدور اين حديث از جانب معصوم كرد.
ثانيا: چنانچه منابع و اسناد كنوني براي كسي يقين‌آور نباشد و بازهم به صدور حديث از جانب معصوم ترديد داشته باشد، بنا به آنچه مراجع عظام بيان داشته‌اند اگر اين قبيل احاديث با ذكر سند خوانده و نقل شد، مشكل نسبت دادن حديث دروغ به معصوم برطرف خواهد شد.
ثالثا: چنانچه حديث شريف كساء، از حيث محتوا، مطابق ديگر احاديث معصومان بوده و اشكالي هم بر خواندن آن وارد نباشد، خواندن آن با استناد به سند و به عنوان متني كه تجربه‌هاي اثربخشي بسياري آن را تأييد كرده است، هيچ اشكالي ندارد و محفل‌هايي كه در اين راستا برپا مي‌شود مصداق است از مجلس‌هايي كه امر ولايت اهل بيت(ع) در آن احيا مي‌شود و معصومان نظر لطف و محبت خود را شامل حال آن مجالس خواهند كرد.
رابعا: قطع نظر از اين گونه مسائل، متن حديث خود نشان مي‌دهد كه سخن عالي مقام و والايي است و حديث قدسي مي‌باشد و جلالت و شأنش بالاتر از اين است كه فتاواي فقها آن را تأييد كند.
گفتني است، انتشارات طوباي محبت، كتاب دو جلدي «انوار السماويه؛ شرحي جامع بر حديث شريف كساء» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قيمت مجموعه دوره دو جلدي 65000 تومان منتشر كرده است.
علاقه‌مندان مي‌توانند براي تهيه اين كتاب به آدرس قم، بلوار سميه، خيابان عباس آباد، پلاك ۱۱۲ مراجعه و يا با شماره تلفن‌هاي ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل كنند.


| شناسه مطلب: 73073




معارف اهل بيت



نظرات کاربران