ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق

ایجاد بانک مشترک بین ایران و عراق

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایجاد بانک مشترک بین ایران با عراق خبر داد

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج از مشهد مقدس، مجتبي خسرو تاج در ميز كشوري توسعه همكاري‌هاي اقتصادي ايران و عراق اظهار داشت: عراق در سال 2016، حدود 34 ميليارد دلار واردات داشته كه حدود 22 درصد آن از تركيه و 20 درصد از چين بوده و واردات آن كشور از ايران، معادل 16 درصد و در رتبه سوم پس‌ازاين دو كشور بوده است.
وي افزود: در طي سه سال گذشته، 6 تا 6.5 ميليارد دلار صادرات به كشور عراق داشته‌ايم كه 19 درصد آن محصولات غذايي، 15 درصد محصولات كشاورزي، 15 درصد محصولات شيميايي، 11 درصد محصولات گروه انرژي و 10 درصد مصالح ساختماني و مابقي آن مربوط به ماشين‌آلات و وسايل نقليه، لوازم‌خانگي، منسوجات و ساير كالاها بوده است.
خسرو تاج گفت: به دليل شرايط سختي كه عراق در جنگ با داعش و حفظ امنيت داشته با مشكلات زيادي در حوزه توليد مواجه است و حجم واردات از آن كشور به ايران بسيار ناچيز و حدود 50 ميليون يا 60 ميليون دلار است.
وي تصريح كرد: هم‌اينك بلندترين گام در مسير توسعه روابط تجاري با عراق موضوع بانك و پرداخت‌هايي است كه صادركنندگان با آن مرتبط هستند و بايد اين مشكل برطرف شود.
معاون وزير صنعت و معدن ادامه داد: ارز خارجي در عراق دلار است، سهامداران بانك‌ها در عراق آمريكايي‌ها هستند. هرچند عراق پيشنهاد ايجاد بانك مشتركي با ايران را داده است.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران گفت: اينكه دائماً از صرافي‌ها براي تجارت خارجي بين دو كشور استفاده شود اين نوع پرداخت به‌هيچ‌وجه قابل‌قبول و منطقي نيست اما تجار ايراني به دليل مشكلاتي كه در عراق وجود دارد چاره‌اي جز رفتن به سمت صرافي‌ها ندارند.
وي ادامه داد: بايد با برنامه‌ريزي و سازمان‌دهي به كمك فعالان اقتصادي بستر توسعه تجارت با عراق و سهولت روابط تجاري را فراهم كرد. موانع در مسير تجارت بايد برداشته شوند و از طريق برگزاري ميزهاي مشترك بتوان جايگاه ايران را در روابط تجاري با عراق به جايگاه نخست ارتقا داد.
خسرو تاج به وجود هزار و 200 كيلومتر مرز مشترك بين ايران و عراق اشاره و بيان كرد: شيوه فعلي ايران در تجارت با عراق مطلوب نيست و بخشي از آن مربوط به عدم تكميل زيرساخت‌هاي لازم به‌ويژه در مرزها است؛ در مرز ايران و عراق براي سهولت تجارت و همچنين رفت‌وآمد زائران بايد زيرساخت‌هاي لازم در بخش‌هاي مختلف ايجاد شود.
قائم‌مقام وزير صنعت و معدن ادامه داد: ساختارهاي حمل‌ونقل ايران و عراق در مرز بايد هماهنگ باشند و تمهيدات براي عبور آسان كالا از مرز انديشيده شود كه تحقق اين مهم نيازمند گفت‌وگو و تصميم‌گيري مشترك مقامات اقتصادي دو كشور است.
وي گفت: از سوي ديگر هنوز در صدور رواديد براي مردم دو كشور مشكلاتي وجود دارد و معضلات ديگري نيز در بخش‌هاي مختلف روابط دو كشور وجود دارد كه نيازمند سازمان‌دهي است.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران اظهار اميدواري كرد برگزاري ميز مشترك ايران و عراق به تسهيل روابط تجاري دو كشور، رفع مشكل صادركنندگان و برنامه‌ريزي براي توسعه روابط بيانجامد.


| شناسه مطلب: 73180




عراق ايران



نظرات کاربران