موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی

موزه حرم حضرت امام حسین (ع) گنجینه ای از آثار تاریخی

موزه حضرت امام حسین (ع) یکی از نقاط دیدنی حرم مطهر سیدالشهداء است که می تواند ساعت ها زائران این حرم منور را به ژرفای تاریخ برده و با گوشه ای از آثار تاریخی آشنا کند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي ، موزه حضرت در حرم سيدالشهدا (ع) و در صحن باب القبله و در منتهاي جنوب شرقي آن قرار دارد و صبحها از ساعت 9 تا 11 و عصرها از ساعت 13 تا 16 به روي علاقه مندان گشوده است.
تاريخ تأسيس موزه حرم امام حسين (ع) به سال 2009م باز مي گردد. در آن سال با توجه به آثار و اشياء موجود گروهي متخصص تشكيل داده شد و اشياء موزه در معرض بررسي متخصصين قرار گرفت, سپس به تهيه فهرست موجودي از آثار و اشياء موجود كه توسط پادشاهان و زائرين به آستان قدس حسيني اهدا شده بود پرداخته شد. بعد از اتمام اقدامات لازم موزه آستان قدس حسيني طي مراسمي با حضور رئيس ديوان وقف شيعي و توليت آستان قدس حسيني و همچنين نمايندگان مراجع عاليقدر در عراق و هيئت هايي از عراق و خارج عراق در سوم شعبان 1432 مصادف با ولادت امام حسين (ع) افتتاح شد.
موزه داراي مجموعه قابل توجهي از آثار و اشياء گرانبهاست كه به چند نمونه از آنها اشاره مي گردد: يك تار مو منسوب به پيامبر گرامي اسلام ، منابع تاريخي موجود ثابت مي كند كه اين تار مو در قديم از مدينه منوره به استانبول اهدا شده، سپس در روز ولادت امام حسين (ع) به پادشاه عثماني داود باشا اهدا شد، وي در همان سال به زيارت كربلا مشرف شد و آن را به حرم امام حسين (ع) اهدا كرد. در زمان صدام نيز اين تار مو در مكاني امن پنهان شدتا به سرقت نرود. بعد از افتتاح موزه تار موي مبارك حضرت محمد (ص) در معرض ديد همگان قرار گرفت.
از ديگر آثار بسيار ارزشمند در اين موزه، قرآن منسوب به خط امام علي (ع) و دربهاي قديم و ضريح قديم حرم امام حسين است. پرده اي به قدمت صدها سال كه در آن طلا و سنگهاي گرانبها به كار رفته است و از تاج بارو پادشاه هند به حرم امام حسين اهدا شده در اين موزه مشاهده مي شود. از ديگر آثار ارزشمند در اين موزه، منبري است كه قدمت آن به 160 سال پيش باز مي گردد ، در اين منبر هيچ ميخي به كار نرفته و در آن آيات قرآن با آب طلا نقش گرفته است.
همچنين قالي هاي حرير قديمي و چهل چراغهايي كه دويست سال پيش توسط ناصر الدين شاه قاجار به حرم مقدس امام حسين اهدا شده در اين موزه در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفته است. كتيبه اي مزين به زيارت وارث كه در آن آب طلا به كار رفته نيز در اين موزه مشاهده مي شود. عطردان، ظروف، زره ها و تفنگ هاي قديمي كه طول آنها به دو متر ميرسد از پادشاهان عثماني به اين حرم اهدا شده اند.
همچنين شمشيرهايي با قبضه طلا كه اهدا شده از پادشاهان ايراني و يك طبر قديمي از طلاي خالص اهدا شده از پادشاه هند و هداياي ديگر كه بواسطه پادشاهان به حرم امام حسين و سكه هاي طلا از ديگر ديدني هاي موزه آستانه است. همچنين در نظر است بخشي به كتابهاي خطي قديمي اختصاص داده شود.
اين موزه طوري طراحي شده كه بازديد كننده بايد از يك طرف وارد و از طرف ديگر خارج شود تا تمامي بخشهاي آن را ببييند.
موزه آستان قدس حسيني از بخش هايي است كه در برنامه بازديد دانشجويان زائر اعزامي از ايران قرار دارد.
بازديد از اين موزه براي همه افراد آزاد است و خبرنگار پايگاه اطلاع رساني بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي به زائران عتبات عاليات توصيه مي كند در توفيق سفر به كربلا حتما از اين موزه نيز ديدن كنند.




نظرات کاربران