مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند

مسابقه عکس «سفر به خانه خدا»، روایت حاجیان از سفر حج را ثبت می‌کند

دبیر مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» انعکاس وحدت مسلمین را از ویژگی های این مسابقه دانست و گفت: مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» علاوه بر ثبت رویداد حج توسط عکاسان حرفه‌ای قصد دارد روایت خود حجاج را از این سفر به ثبت برساند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، احسان محمدي روز چهارشنبه در نشست خبري و افتتاحيه مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران اظهار كرد: اين مسابقه قصد دارد با نگاهي غيررسانه اي و از ديد مردم عادي موضوع حج را مورد توجه قرار دهد.
وي با بيان اينكه تا 17 بهمن ماه، 2هزار و 500 اثر به دبيرخانه مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» ارسال شد، گفت: افشين شاهرودي، كمال الدين شاهرخ و حسن غفاري داوري اين آثار را برعهده داشتند.
محمدي افزود: بعد از چند مرحله داوري، 75 اثر براي چاپ در كتاب جشنواره، 53 اثر نيز براي نمايش در نمايشگاه و 11 اثر برگزيده انتخاب و سه اثر نخست، سه اثر دوم، سه اثر نيز به عنوان آثار سوم و 2 اثر قابل تقدير شناخته شدند كه در6 اسفندماه در روز اختتاميه معرفي مي شوند.
دبير مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» با اشاره به ارسال آثار به دبيرخانه اين مسابقه از تمام استان هاي كشور اظهار كرد: اين مسابقه سالانه برگزار خواهد شد و اميدواريم بتوانيم اين جشنواره را از ملي به فراملي تبديل كنيم چون چنين مسابقاتي قابليت بين المللي شدن دارند اما در دوره نخست ترجيح داديم جشنواره را به صورت ملي برگزار كنيم.
وي با بيان اينكه نگاه به حج جداي از روابط 2 جانبه سياسي با عربستان است، گفت: رويكرد ما در مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» يك نگاه مستقل فرهنگي است، وحدت در جهان اسلام و ملل، لحظات ويژه عبادي، مناسك حج، عزت و كرامت حجاج ايراني و مراسم استقبال از موضوعات اين مسابقه بود تا بتوانيم جنبه هاي مختلف حج را به نمايش بگذاريم.
دبيركل تشكل هاي فرهنگي هنري دانشگاه تهران با اشاره به ويژگي هاي حج امسال در مقايسه با سال هاي گذشته افزود: حجاج ايراني يك سال به ناحق از زيارت خانه خدا محروم شدند و آنها امسال نمي دانستند كه با چه فضايي روبه رو خواهند شد، با اين حال، حج آرام و با امنيت سپري شد و لازم شد اين اتفاق روايت شود كه اين رويداد هنري هم توانست نقشي در اين زمينه داشته باشد.
مسعود زنده روح كرماني دبير هنري مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» نيز در اين نشست گفت: متاسفانه يا خوشبختانه حج مقداري سياسي شده اما رويكرد اين مسابقه سياسي نبوده و فرهنگي و اجتماعي و برگرفته از رويكرد فردي است كه با عشق و علاقه مراسم حج را به ثبت مي رساند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون نگاه به مقوله حج از زاويه ديد حجاج مطرح نشده بود، گفت: به دليل مكروه بودن عكاسي در مناسك حج، نگراني هايي در اين زمينه وجود داشت اما آثار قابل توجهي به دبيرخانه مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» ارسال شد كه بيشترين عكس ها هم از ممنوع ترين مكان ها همچون مسجدالنبي بود.
زنده روح كرماني با اشاره به ارسال عكس هاي جذاب و قابل توجه از 350 حاجي به دبيرخانه مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» افزود: نگاه ما در ابتدا خيلي مردمي بود چون عكس ها با موبايل و دوربين هاي كوچك ثبت مي شد اما در ادامه با عكس ها بسيار جالبي روبه رو شديم كه از نگاه عكاسان حرفه اي دور مانده بود و راه هاي تازه اي باز شد.
در پايان، نمايشگاه عكس «سفر به خانه خدا» در نگارخانه دانشجو باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران افتتاح شد، اين نمايشگاه تا ششم اسفندماه از ساعت 9 تا 16 از شنبه تا چهارشنبه غير از روزهاي تعطيل ميزبان علاقه مندان است.
مسابقه عكس «سفر به خانه خدا» به همت شوراي هماهنگي كانون‌هاي فرهنگي، هنري، اجتماعي و ديني دانشگاه تهران و موسسه فرهنگي رسانه‌اي پارسيان فرهنگ با همكاري و مشاركت معاونت فرهنگي دانشگاه تهران، سازمان هاي فرهنگي هنري و زيباسازي شهرداري تهران ويژه افرادي كه به حج سال 96 مشرف شده‌اند، برگزار شده است.
عزت و كرامت حجاج ايراني، وحدت در جهان اسلام، عمليات اجرايي حج سال 1396، لحظه‌هاي ويژه عبادي، سلفي بناها و آيين‌ها و استقبال از حجاج سال 96 از موضوع هاي اين مسابقه بوده است.


| شناسه مطلب: 87246




حج تمتع عكس



مطالب مرتبط

نظرات کاربران