معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

 کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات
معاون ستاد بازسازی عتبات عالیات

کمک‌های ایرانیان خارج از کشور به بازسازی عتبات

معاون ستاد بازسازی عتبات به آخرین آمار محقق‌شده مشارکت‌های مردمی و رتبه استان‌‌ها، جزئیات کمک‌های کارمندان ادارات و اصناف و اقشار، آخرین وضعیت صحن حضرت زهرا(س) در نجف و صحن حضرت زینب(س) در کربلا، نقش ایرانیان خارج از کشور و شیعیان خارجی در بازسازی عتبات اشاره کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، عتبات عاليات عراق در طول يك قرن گذشته نه تنها مطابق زمان توسعه نيافتند بلكه بر اثر سياست‌هاي سوء در حال تخريب بودند. با سقوط رژيم بعثي و امكان حضور عاشقان و مشتاقان زيارت اهل بيت عليهم السلام، به همت جمعي از دوستداران اهل بيت عليهم السلام و متخصصين و معتمدين و خيرين، با استفاده از رهنمودهاي مقام معظم رهبري، ستاد بازسازي عتبات عاليات و پشتيباني عراق در سال 1382 تشكيل شد.
نوع فعاليت ستاد، غيردولتي، داوطلبانه و غيرانتفاعي است و حوزه فعاليت آن بين‌المللي و مدت فعاليت، از تاريخ تأسيس نامحدود است. مركز اصلي آن درتهران مي‌باشد.
موضوع فعاليت ستاد، بازسازي عتبات عاليات و اماكن مذهبي عراق و ديگر كشورها و انجام خدمات علمي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، عمراني و فعاليت‌هاي انسان دوستانه مي‌باشد.
منابع مالي و دارايي‌هاي ستاد از طريق قبول كمك‌هاي مالي داوطلبانه از سازمان‌هاي دولتي و غير دولتي و ساير اشخاص خيّر و عاشقان بازسازي حرم‌هاي مطهر تأمين مي‌شود.
براي بررسي آخرين وضعيت هماهنگي‌ها و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات به سراغ يوسف افضلي معاون اين ستاد رفتيم.
وي در صبح يك روز باراني تهران همراه با پذيرايي صبحانه به سوالات خبرنگاران فارس پاسخ داد.
يوسف افضلي در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاري فارس، درباره مهم‌ترين اقدامات و دستاوردهاي معاونت هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت: با توجه به منويات مقام معظم رهبري و اهداف شوراي سياست گذاري رياست ستاد عتبات نسبت به تدوين راهكارها و ايجاد بسترهاي مناسب براي ترويج و توسعه فرهنگ شيعه و همچنين مشاركت حداكثري آحاد مردم خداجو و غيرتمند كشور عزيزمان در امر مقدس توسعه و بازسازي عتبات عاليات معاونت هماهنگي و مشاركت مردمي كه مسئوليت آن بر عهده اينجانب است اقداماتي را در دستور كار خود قرار داده‌ايم.
وي در توضيح بيشتر اين موضوع افزود: تدوين برنامه‌هاي اين معاونت در راستاي تقويت حوزه اطلاع رساني و تمركز بر ترويج فرهنگ توسعه و بازسازي عتبات مقدسه يكي از اين اقدامات است. ضمن اينكه بروزرساني توسعه، ترويج و روش‌هاي جذب نذورات مردمي، تمركز بر اعتماد سازي و شفاف سازي عملكرد ستادهاي استاني خصوصا عملكرد مالي و گردش خزانه و شفاف سازي، بخش ديگري از برنامه‌ها و اقدامات معاونت هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات است.
وظيفه ستاد عتبات هزينه‌كرد نذورات مردمي بر اساس نيات‌ها
معاون هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد:‌ هدف تمامي اقدامات اين معاونت آن است كه نذورات افراد در كشور براساس نيات آنها در استانها تحويل دفاتر استاني شود و اين ستاد موظف است براساس نيات مردم آنرا هزينه كرده و اطلاع رساني كند.

وي اظهار داشت: در اول سال يك تعهداتي را به عنوان جذب مشاركت‌هاي مردمي براي دفاتر استاني ستاد بازسازي عتبات عاليات تعريف كرده‌ و پيگيري مي‌كنيم اين تعهدات تحقق پيدا كند اين در حالي است كه مي‌دانيم وضعيت اقتصادي مردم بسيار سخت و دشوار است.
افضلي با تاكيد بر اينكه معاونت هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات در جمع آوري نذورات موفق بوده و آمار آن رو به پيشرفت است خاطرنشان كرد: هر سالي منحني رشد رو به بالا بوده و نشان مي دهد كه مردم عزيز كشورمان اعتقاد خاصي دارند كه نذورات خود را به عتبات مقدسه تقديم كنند به همين دليل جا دارد از آنها قدرداني كنم.
75 درصد پيش‌بيني‌هاي مشاركت مردم محقق شده
وي گفت: هر 3 ماهه گزارش عملكرد دفاتر استاني ستاد بازسازي عتبات عاليات در خصوص مشاركت‌هاي مردمي را دريافت كرده و اين اقدام در طول سال 3 بار تكرار و در پايان سال آنرا جمع‌بندي مي‌كنيم. البته تا كنون 75 درصد گزارش عملكرد حصول شده است.
اين معاون ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: سال مالي معاونت هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات در سنوات گذشته تيرماه بود اما در سال جاري در كميسيون مصوب كرديم كه اين سال از ابتدا تا انتهاي سال يعني از ابتداي فروردين تا پايان اسفند باشد و سپس هر 3 ماه يكبار گزارش عملكردها را بررسي مي‌كنيم.
وي تصريح كرد: از نظر نذورات كالايي و نقدينگي و نذورات نقدي اهدا شده به ستاد بازسازي عتبات عاليات تا كنون حدود 75 درصد پيش‌بيني‌ها در 9 ماه سالجاري تحقق پيدا كرده است ضمن اينكه ميانگين پيش‌بيني‌ مشاركت‌هاي مردمي در 12 استان كشور بالاي 60 درصد است.
ميانگين مشاركت‌هاي مردمي در 12 استان بالاي 60 درصد
افضلي در مورد نام اين استان‌ها اظهار داشت: استان‌هاي تهران، لرستان، گلستان، مركزي، خوزستان، كرمانشاه، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، مازندران، كرمان، قم و ايلام هستند كه بالاتر از آن درصدي كه بايد در زمينه مشاركت‌هاي مردمي، جذب نذورات مي‌داشتند عمل كرده و در حقيقت در رده‌‌هاي برتر در اين زمينه هستند.
وي خاطرنشان كرد: ميانگين پيش‌بيني‌ مشاركت‌هاي مردمي در 8 استان هم بالاي 50 درصد است و مابقي استان‌ها زير 50 درصد است همچنين رتبه بقيه استان‌ها به دلايل مختلف نظير كمبود نقدينگي و تغييرات مديران دفاتر استاني و تكميل زيرساخت‌هايشان كمتر از ميانگين ذكر شده است. اما در مجموع اين در حالي است كه استان‌ها محروم‌تر در زمينه اعطا نذورات نسبت به ديگر استان‌ها فعال‌تر و داراي جايگاه ويژه‌تري با توجه به جمعيت‌ آنها برخوردار هستند براي مثال 71 درصد پيش‌بيني نذورات نقدي استان خراسان جنوبي تا كنون محقق شده است.
معاون هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات در توضيح بيشتر گفت: برخي استان‌ها در زمينه نذورات كالا فعال‌تر هستند كه براي مثال استان سيستان و بلوچستان امسال مقادير زيادي سنگ تبرعي به سامرا و بلد اعزام كرده و در اين زمينه توانسته 80 درصد پيش‌بيني نذورات را در سال جاري محقق كند.
تبيين اقدامات ستاد عتبات بين نمازهاي جماعات وزارتخانه‌ها و ادارات
وي در پاسخ به اين سوال كه جايگاه استان تهران در مشاركت‌هاي مردمي نذورات به بازسازي عتبات عاليات چگونه است اظهار داشت: با توجه به جمعيت استان تهران از نظر نذورات و جايگاه در بين استان‌ها كشور حرف اول را مي زند همچنين استان‌ها كرمان، سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، خوزستان، لرستان و مركزي استان‌هاي خوب در زمينه مشاركت‌هاي مردمي هستند. اين در حالي است كه بيشتر نذورات مردم استان ايلام اهدا كالا است و تمايل كمتري به سمت نذورات نقدي دارند اما تاكيد ما بر فرهنگ سازي، اعتمادسازي و شفاف سازي است و اين مهم را به صورت مستمر پيگيري مي‌كنيم.
افضلي در مورد نذورات كارمندان، اصناف و اقشار به بازسازي عتبات عاليات گفت: اين كمك‌ها و نذورات صرفا از طريق كارمندان وزارتخانه، اصناف و اقشار انجام مي‌شود و به هيچ وجه از اعتبارات دولتي در اين زمينه استفاده نمي‌شود و تمامي اين نذورات مردمي و بر اساس خود اظهاري است به طوري كه بعد از اعلام از حقوق آنها كم و براي بازسازي عتبات عاليات اختصاص مي‌يابد.
معاون هماهنگي و مشاركت ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: تاكيد ستاد بازسازي عتبات عاليات در وزارتخانه براي جذب مشاركت‌هاي مردمي آن است كه فقط از طريق اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته، توزيع بروشورها و اظهارات سخنرانان بين نمازهاي جماعت صورت گيرد. البته به شرط رضايت كارمند آنها مي‌توانند يك روز حقوق خود را به اين اقدام مهم اختصاص دهند.
كمك 8 ميلياردي كرمانشاهي‌ها از طريق 400 مسجد
وي در مورد ارتباط به مساجد و پايگاه‌هاي بسيج براي مشاركت در بازسازي عتبات عاليات افزود: رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمانشاه اقدام جالبي را در خصوص استفاده از ظرفيت و پتانسيل مساجد اين استان انجام داده است به طوري كه برنامه‌ريزي لازم را براي حضور در 400 مسجد اين استان انجام داده كه به تعدادي از آنها رفته و در خصوص اقدامات ستاد بازسازي عتبات عاليات توضيحاتي را ارائه كرده است و تلاش كرده با توجه به موقعيت جغرافيايي زماني و بومي از مشاركت‌ آنها استفاده كرده است.
اين معاون ستاد بازسازي عتبات عاليات تصريح كرد: با مذاكرات صورت گرفته با هيات امناي اين مساجد به صورت ميانگين براي هر مسجد 2 ميليون تومان مشاركت در نظر گرفته شده كه قرار است آنها به صورت قسطي و ساليانه آنرا پرداخت كنند لذا در مجموع مي‌توان گفت كه مساجد استان كرمانشاه 800 ميليون تومان مشاركت در امر بازسازي عتبات عاليات خواهند داشت.
وي تصريح كرد: مذاكره چهره به چهره با افراد براي مشاركت در بازسازي عتبات عاليات بسيار مهم و تاثير گذار است.
كمك دانش‌آموزان به بازسازي عتبات از طريق قبوض «ذخيره آخرت»
افضلي در مورد مشاركت دانش‌آموزان در امر خداپسندانه بازسازي عتبات عاليات گفت: اخيرا تفاهم‌نامه‌اي با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده كه بر همين اساس قبوضي با عنوان« ذخيره آخرت» به آنها داده شده و در صورت تمايل در زمينه مشاركت در امر بازسازي عتبات عاليات سهيم مي‌شوند.
وي اظهار داشت: با راه‌اندازي و بهره‌گيري از كد USSD مشاركت مردم با كمك اپراتورهاي تلفن همراه بيشتر شده است اما اين در حالي است كه اخيرا اين كدهاي USSD با دستور بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مسدود شده است.
افضلي در پاسخ به اين سوال كه به نظر مي‌رسد با توجه به مسدود شدن اين كدها بايد اپليكيشن يا نرم افزارهاي موبايلي براي جذب مشاركت‌هاي مردمي از سوي ستاد بازسازي عتبات عاليات طراحي شود گفت: 2 هفته پيش با ارسال نامه‌اي به بانك مركزي جمهوري اسلامي از آنها درخواست كرديم تا ستاد بازسازي عتبات عاليات استثناء شود چرا كه در زمينه جذب مشاركت‌هاي مردمي دچار اختلال شده‌ايم به همين دليل بايد فضاي جديدي را ايجاد كرد كه الحمدالله اين مشكل رفع شده و ناذرين مي‌توانند از طريق كدهاي USSD كمك‌هاي خود را به بازسازي عتبات عاليات اختصاص دهند به طوري كه هموطنان علاقه‌مند به فيض مشاركت در بازسازي و توسعه اعتاب مقدسه مي‌توانند كمك‌هاي خود را از طريق شماره‌گيري كد #110*780*(ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مربع) اهداء كنند.
بازگشت 80 درصد نذورات هزينه شده ايراني‌ها براي بازسازي عتبات به كشور
معاون هماهنگي و مشار‌كت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات با بيان اينكه توسعه حرم‌هاي اهل بيت (ع) در عراق توسط كارگران و مهندسان ايراني‌ها با جديت خاصي در حال پيگيري است اظهار داشت: 80 درصد از پولي كه ايراني‌ها براي بازسازي عتبات عاليات نذر به كشور باز مي‌گردد چرا كه در بازسازي‌ها بايد مصالح ساختماني و تجهيزات تهيه كرد كه تمامي آنها از كشورمان تهيه و به عراق فرستاده مي‌شود ضمن اينكه مقدار كمي هم بابت پرداخت حقوق و دستمزد كارگران هزينه مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: حدود 4 هزار كارگر و مهندس ايراني در پروژه‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات فعاليت دارند.
اين معاون ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: فعاليت اكثر كارخانه‌هاي سنگ تعطيل يا نيمه تعطيل بودند ولي به خاطر طرح‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات در عتبات مقدسه فعاليت‌ آنها مجدد از سر گرفته شد ضمن اينكه ميلگرد، سيمان و لوازم بهداشتي از كارخانجات داخلي خريداري مي‌شود همچنين تعدادي زيادي از استانها در زمينه فرش بافي فعاليت دارد به طوري كه حدود 10 هزار متر قالي در استان كرمان و كهكيلويه و بويراحمد براي صحن حضرت زهرا (س) بافت مي شود كه اين اقدامات در بحث اشتغال‌زايي كشور بسيار مهم است.
تير سال 97 بهره‌برداري كامل از صحن حضرت زهرا (س)
افضلي گفت: انشاالله تا 2 يا 3 ماه آينده صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در نجف اشرف به بهره برداري مي‌رسد و تا تيرماه سال آينده هم به صورت كامل تحويل توليت محترم مي شود.
وي تصريح كرد: اقدامات توسعه‌اي صحن حضرت زينب (س) در كربلا آغاز شده كه هم اكنون ديوار آب بند آن تمام و الان خاكبرداري آن شروع شده است ضمن اينكه قرار است عمليات خاكبرداري اين صحن با برآورد حدود 10 ميليارد با همكاري كارمندان و اعضاي ستاد بازسازي عتبات عاليات در وزارت جهاد كشاورزي و همچنين باغداران و كشاورزان انجام شود. همچنين آنها تعهد كرده‌اند كه ساخت 2 درب و 800 ميليون تومان هزينه تامين لوسترهاي صحن حضرت زهرا (س) را قبول كردند.
اين معاون ستاد بازسازي عتبات عاليات در مورد تفاهم‌نامه‌هاي منعقد شده با وزارتخانه‌ها و بانكها خاطرنشان كرد: با همه وزارتخانه ها و اكثر بانكها تفاهمنامه امضا كرده‌ايم البته در 2 وزارتخانه جهاد كشاورزي و نيرو به صورت متمركز اقدامات انجام مي‌شود كه آنها نذورات‌شان را در استان‌ها جمع آوري و به دفتر تهران ارسال مي‌كنند. ضمن اينكه اين 2 وزارتخانه تمايل داشته‌اند تا پروژه‌اي به صورت اختصاصي به آنها داده شده تا آنها اقدامات توسعه‌اي را انجام دهند. اين تمايل در وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم وجود دارد. همچنين تمايل بانك‌ها براي اختصاص پروژه‌ است كه ما به آنها اعلام كرديم بهتر است اين نظر به مشتريان ويژه پيشنهاد شود.
كمك 60 ميلياردي كارگران و كارمندان فقط با نذر هزار توماني
وي اظهار داشت: حدود 5 ميليون كارگر و كارمند در كشور داريم كه اگر آنها نفري هزار تومان بدهند سالي 60 ميليارد تومان مي‌شود البته اگر خانواده‌هاي آنها در اين امر خير مشاركت كنند اين مبلغ بسيار بيشتر مي‌شود.
افضلي گفت: با استفاده از ظرفيت فضاي مجازي و سايت‌هاي وزارتخانه مي‌توان براي انتشار اخبار ستاد بازسازي عتبات عاليات فرهنگ سازي در اين زمينه محقق خواهد شد. همچنين با استفاده از بندهاي مندرج در تفاهم‌نامه توانسته‌ايم از ظرفيت چاپخانه‌هاي و مجلات برخي وزارتخانه‌ها براي درج اخبار ستاد بازسازي عتبات عاليات استفاده كنيم و مي‌كوشيم نذورات آنها را بر اساس نيت كارمندان و خانواده‌هاي آنها هزينه كنيم.
معاون هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: با فرمانده سازمان بسيج مستضعفين هم مذاكره و تفاهم نامه‌اي منعقد شده است كه آنها به بسيجي‌هاي كل كشور در زمينه مشاركت با ستاد بازسازي عتبات عاليات ابلاغ كرده‌اند كه آنها ظرفيت و پتانسيل خوبي دارند.
كمك شيعيان آمريكا، كويت، تركيه، آذربايجان به بازسازي عتبات عاليات
وي تصريح كرد: تفاهم‌نامه‌اي بين رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات، مسئول بسيج جامعه زنان و بانك قرض الحسنه رسالت منعقد شده است كه بر مبناي طرح بناي نور از ظرفيت بانوان بسيجي استفاده كنيم كه به صورت پايلوت در استان تهران، استان مركزي و استان هرمزگان اين طرح اجرايي شده است. البته مسئولان ارشد بسيج جامع زنان اعلام كردند كه صحن حضرت زينب (س) در كربلا با مشاركت اعضاي بسيج بانوان كشور ساخته خواهد شد. بر همين اساس سازمان بسيج مستضعفين بانوان بسيجي را به بانك قرض الحسنه رسالت معرفي و آنها به وي وام بدون كارمزد و بدون ضمانت به شرط واريز به حساب ستاد بازسازي عتبات عاليات مي‌دهد و بانوي بسيجي قسط‌ هاي اين وام را پرداخت مي‌كند.
افضلي در مورد استفاده از ظرفيت ايرانيان خارج از كشور در امر بازسازي عتبات عاليات گفت: حدود يك ونيم سال پيش مديريت ايرانيان خارج از كشورمان را در اين ستاد تشكيل داديم و تلاش كرديم نماينده‌هايمان را در خارج از كشور شناسايي كرده و با آنها ارتباط برقرار كنيم كه اين امر محقق شده است. همچنين اقدامات و درخواست‌هايمان را به آنها اعلام كرده‌ايم.
وي اظهار داشت: مديريت ايرانيان خارج از كشور استقبال زيادي از طرح‌هاي ستاد بازسازي عتبات عاليات كرده‌اند به طوري كه طرح درختكاري از نجف تا كربلا با تعهد مالي آنها برنامه ريزي و كارهاي مطالعاتي آن در حال انجام است. به طوري كه نمايندگان ايرانيان خارج از كشور هر روز با ما تماس گرفته و نوع درخت و مشخصات ديگر طرح را جويا مي‌شوند. همچنين يك خير آمريكايي بنا دارد در بخش ديگري از طرح‌هاي توسعه حرم‌هاي اهل بيت كمك حال ستاد بازسازي عتبات عاليات باشد.
معاون هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات خاطرنشان كرد: شيعيان آمريكا، كويت، تركيه، آذربايجان و ... علاقه زيادي براي پذيرفتن بخش‌ يا بخش‌هايي از طرح‌‌هاي توسعه‌اي در عتبات عاليات دارند.
افزايش 2 برابري كمك‌هاي مردمي اربعين نسبت به سال 95
وي در پاسخ به سوال كه ستاد بازسازي عتبات عاليات به عنوان مسئول كميته مشاركت‌هاي مردمي، تغذيه و اسكان ستاد مركزي اربعين بود. مشاركت مردم را در اين زمينه با ستاد چگونه ارزيابي كرديد اظهار داشت: مشاركت مردم در اربعين امسال نسبت به سال گذشته بسيار خوب بود به طوري كه افزايش 100 درصدي در زمينه نذورات، اسكان و تغذيه نسبت به سال 95 داشتيم. البته بعد از بروز حادثه زلزله در استان كرمانشاه كه پس از اربعين روي داد بخشي از امكانات موكب‌ها به خدمات دهي به زلزله‌زدگان سوق پيدا كرد.
افضلي خاطرنشان كرد: حدود 2 - 3 ماه پرسنل ستاد بازسازي عتبات عاليات و مردم درگير مسائل اربعين و خدمات دهي به زائرين هستند به طوري كه 46 هزار ويزاي رايگان به خادمين موكب‌ها داده شده و بيش از 3 هزار كاميون حامل مواد غذايي به عراق رفتند.
معاون هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات در پاسخ به اين سوال كه آيا زائرين نوروزي عتبات مي‌توانند در اين ايام از پروژه‌هاي در حال ساخت در اعتاب مقدسه بازديد كنند تصريح كرد: اين آمادگي در تمامي پروژه‌اي ستاد بازسازي عتبات عاليات وجود دارد البته مردم هم اكنون مي‌توانند از تمامي سايت ساخت و ساز صحن حضرت زهرا (س) بازديد كنند همچنين پروژه صحن حضرت زينب (س) به مرحله خاكبرداري رسيده و ساخت ديوار آب بند آن تمام و تونل‌هاي آن احداث شده است. عمليات‌هاي عمراني شهرهاي كاظمين و سامرا هم تمامي اقدامات روي زمين و قابل مشاهده است.
كمك 12 ميلياردي كاروان‌هاي خيرين استان خراسان جنوبي به عتبات
وي گفت: اگر خيرين را جهت بازديد پروژه‌ها دعوت كنيم تاثير بسيار زيادي خواهد داشت و آنها بعد از بازگشت كمك‌هاي زيادي را به پروژه‌هاي ستاد عتبات مي‌كنند به عنوان مثال 2 ماه گذشته 2 كاروان از خيرين استان خراسان جنوبي از پروژه‌هاي ستاد عتبات در عراق بازديد كردند كه كاروان اول 300 و كاروان دوم 900 ميليون تومان به ستاد عتبات جهت اجراي توسعه طرح‌هاي عتبات عاليات پرداخت كردند. ضمن اينكه وقتي يكي از خيرين بعد از بازديد لاغرسازي ستون‌هاي ضريح مطهر امام حسين (ع) هزينه 20 ميلياردي براي اجراي آن پرداخت كردند.
افضلي تصريح كرد: اخيرا پروتكلي بين ستاد بازسازي عتبات عاليات و ستاد سامرا درباره طرح توسعه اين حرم منعقد شده است كه شبيه كار توسعه حرم اميرالمومنين (ع) و توسعه حرم امام حسين (ع) است كه قرار است تا شعاع 300 متري حرم زمين‌ها خريداري و توسط خيرين طرح توسعه اجرايي شود.
سوق كل ظرفيت ستاد عتبات از سال آينده به صحن حضرت زينب (س) وي درباره اصلاح مناره كج شده حرم امامين كاظمين (ع) گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده قرار است 2 مناره كج شده توسط مهندسان ستاد بازسازي عتبات عاليات استان كرمان كه كارهاي لاغرسازي ستون‌هاي ضريح مطهر امام حسين (ع) را انجام مي‌دهند اجرايي خواهد شد. معاون هماهنگي و مشاركت‌هاي مردمي ستاد بازسازي عتبات عاليات افزود: بعد از تيرماه سال آينده كه كل عمليات و پروژه صحن و شبستان حضرت زهرا (س) در حرم علوي پايان مي‌پذيرد و به صورت كامل تحويل توليت حرم مطهر مي‌شود تلاش مي‌كنيم كل ظرفيت ستاد بازسازي عتبات عاليات در خدمت پروژه صحن حضرت زينب (س) در كربلا به كار گرفته مي‌شود.


| شناسه مطلب: 87309




بازسازي عتبات



مطالب مرتبط

نظرات کاربران